Translate

HUR FUNGERAR EN VARIOMETER EGENTLIGEN?

Upp….eller…ner ?

När man segelflyger med en modell, så kan man om man har lite rutin och det är termik i princip flyga tidsmässigt ,så länge solen skiner. Det är inga svårigheter. Svårare är det, när man flyger och det är svag eller lite termik. Då gäller […]

HUR FUNGERAR EN HÖJDMÄTARE EGENTLIGEN ?

 

 

 

 

 

 

Höjdmätaren i en luftfarkost är ett mycket enkelt instrument…

 

 

 

 

 

… och var ett av de första som kom i bruk redan på 1700-talet, när pionjärerna erövrade lufthavet i sina ballonger. En höjdmätare mäter det statiska trycket, vilket betyder den mäter trycket på […]

DET VAR MINUSGRADER I NATT!!!

Kanske det är dags att koppla loss vattnet på fältet och tömma alla slangar innan kopplingar och annat fryser sönder???

Ett tips till styrelsen.

Mats

ATT BÅDE HA KAKAN OCH ÄTA DEN

Inom en kort tid ska man ha en folkomröstning i Irland om det så kallade Lissabonfördraget. Lissabonfördraget är ändringar och justeringar i Europeiska Unionens Grundfördrag eller kan man säga grundlag.

Irland har ju alltid intagit en reserverad hållning till EU, men men, man har aldrig intagit en reserverad hållning till EU:s miljarder, som har kommit […]

FLYGA BAKLÄNGES…….

GÅR ALLDELES UTMÄRKT!

Den som inte tror det kan ju kolla videon, så ser ni själva!

Backwards flying… from mats strömberg on Vimeo.

mats

[…]

I Reinfeldts Sverige rinner bonusmiljarderna..

i våra kära banker. Jag såg i en tidning att till exempel Swedbank, som gick back med 9.000.000.000 kronor i år, ska skyffla ut 800 mille…..!

SEB ger ut 2.4 miljarder i bonusar.

Ovanstående trots de har blivit hjälpta av staten (Vi som betalar skatt) när de höll på att gå på kneken.

Härligt!

[…]

HYPERAVA PROVFLYGNING

 

 

 

HyperAva provflygning

 

 

 

 

 

 

Så var det dags idag tisdag att provflyga. Vädret perfekt, vindstilla och solsken så in med grejorna och ner till fältet kl 0900. Ganska spännande att montera utomhus för första gången. Spännvidden är […]

”FÖRGYLLA SIN VARDAG LITE” …..

 

 

 

 

 

Får jag också lite att förgylla min vardag med ?

 

 

Jag läste om en kvinna i Malmö som hade fått 439000 (fyrahundratrettioniotusen) kr insatta på sitt konto av misstag.

När den kommunala förvaltningen upptäckte felet, hade hon smällt […]

INFORMATION OM HANGFLYGNING, KOM MED !

Häng med på hanget !

Jag och de andra hangflygarna i Hökaklubben bjuder in alla som är intresserade av att följa med till ett av vår hang för att se hur hangflygning fungerar och vilken härlig upplevelse det är att flyga utan propeller över stora […]

GUD BEVARE SKATTEBETALARNA OCH FÄDERNESLANDET

 

 

 

 

 

 

 

Hans Kungliga Höghet Prins Carl Philip av Sagoriket Sverige.

 

 

I en av våra största kvällsblaskor, Excessen, står en stor artikel om en prins i Sverige, ja tydligen finns det sådan fortfarande, som har kraschat sin […]

HOVS HALLAR OMBORDKAMERA

 

 

 

 

Ombordfilm

 

 

 

Här är ca 10 minuters film, tagen med en vanlig enkel digitalkamera , som jag tejpade ovanpå kroppen på min Ava, när jag var på Hovs Hallar. Inget märkvärdigt, men det kanske skapar en känsla hos […]

ÖVERLEVDE PILOTEN MÅNNTRO ?

 

 

 

 

Hård landning

 

Kolla denna ögonvittnesvideo…….när ett plan gör en dålig landning på Hökafältet. Piloten överlevde och planet är under lagning, men kameran är på soptippen. Japp det kostar att ligga på topp.

[…]

HYPERAVAN…

 

 

 

 

BROMSARNA DEL 8.

 

HyperAvan har två bromsklaffar på ovansidan av mittvingen längst ut på panelen. I vingsektionen är fördraget servokabel, som man kommer åt genom att skära upp Oralighten i mitten. Jag säkrade klädseln med tape innan jag skar, så den inte skulle spricka upp […]

HYPERAVA, DEL 7

 

 

Drivlina

Som motor till min HyperAva valde jag en konventionell motor, inga konstigheter eller något jättedyrt, en Mega ACn22/30/3. Den har jag använt i andra lika tunga elseglare och det funkade, som jag vill.

Personligen är det för mig fullständigt ointressant […]

HYPERAVA, KROPP OCH BOM, DEL 6

Detta är väl det momentet som höll mig mest sömnlös. Jag funderade ut den ena lösningen efter den andra och alla var alldeles för komplicerade med vinkelhakar, stållinjaler och vattenpass.

Men så minns jag vad den berömde flygplanskonstruktören hos Lockheed, Kelly Johnson sa:

”Keep it simple stupid” eller ”KISS”.

Således riggade jag upp böcker på […]

HYPERAVAN, STÖTSTÅNG, STABBE, DEL 5

 

Linkage

 

 

.

 

Stötstången till stabben är inga konstigheter. 1 mm bra pianotråd i ett kolfiberrör sammangötet med trögt CA för att få det vridstyvt. Glöm inte lås linkens justering med en låsmutter, annars blir linkaget sladdrigt. Jag låste ena änden, det räcker….tycker jag. I […]

HYPERAVA, STÖTSTÅNG, SIDORODER DEL 4

 

 

 

Montering av AVA

Jag gjorde den enklaste och glappfriaste koppling mellan servo och sidoroder jag kunde. En bockad pianotråd som fästs på servot med en Snapkeeper och som bockas i roderhornändan 90 grader. Sen låste jag stötstången vid glasfiberroderhornet med kevlartråd och CA, så lossnar garanterat aldrig […]

NÄR TINGEN ÄR EMOT EN…

Murphie´s Law……….

 

 

 

 

 

 

Ibland verkar det som om allt som kan krångla gör det samtidigt. Som i dag lördag när jag bestämt med Francis att vi skulle flyga med hans Blue Phoenix tidigt på morgonen. Vi hade bestämt att […]

HYPERAVAN, SERVOMONTERING I FENAN, DEL 3

Montera en Ava.

Att montera servon i fenan är ett pillerijobb. Jag hade tre krav: Det ska vara lätt. Det ska vara demonterbart Det ska vara så glappfritt som möjligt Så här lösta jag det. Ni ser vilka servo jag använder. Små nätta digitalservo från Hongkong. Servona är skruvade i två hårda balsalister […]

STATE OF THE ART………1959

 

 

Good old days…

 

 

 

 

 

Japp ,så här såg grejorna ut då! Tänk er ,om man kommit med en modern radio, som ju är en kraftfull dator, till ett meeting 1959………

Då var det inte transistorer i sändaren eller mottagaren som gällde. […]