Translate

VAD STYR VÅRT VÄDER ? DEL 1

Har man inget att prata om, kan man ju alltid diskutera vädret.

 

På bilden ovan kan ni se karaktären på cirkulation av luft och vad som utmärker zonerna.

För att förstå vad som bestämmer vårt väder måste vi se på ett par […]

DET FANTASTISKA LANDET SVERIGE

Jag läste i en dagstidning om en mackägare, som skulle åtalas, för han hängt upp en bild på en bil med rubriken “Bensintjuvar”.

Gossarna i bilen hade smitit från sin bensinnota tre gånger under kort tid och mackägaren hade anmält det till polisen, men de la anmälan i högen “mycket lågt prioriterat”, […]

SKÄRMFLYG I ALICANTE, SPANIEN

En plats vi brukar åka till för att flyga skärm i allmänhet och gradera upp licenser är Alicante. Alicante ligger vid Medelhavet i södra Spanien.

Klimatet är normalt varmt medelhavsklimat med ganska säkra vindförutsättningar för skärmflyg. Ofta blåser det frånlandsvind tidigt på morgonen, men vid 11-12-tiden kommer sjöbrisen, som kan bli stark.

Hanget som […]

ÄNTLIGEN, ÅLDRINGARNA FICK FLYGA PÅ HOVET I TISDAGS

Vädermannen och Piggelin hade lovat nordväst 5-7 m/sek tills idag och eftersom dessa två lovat måste det ju vara sant. Så in med trasan i bilen och iväg. Startberedd klockan 0930. Ingen eller dålig vind!

Piggelin ringde och jag sa, att han bara lovar och lovar………det kommer sa Kennerth.

Ok jag och Timo, som kom […]

FAVORITPLATS

En plats som inte är speciellt besökt är naturskyddsområdet Ön 13 km öster om Halmstad.

Området ligger runt sjön Torvsjön och är mycket vackert, speciellt under hösten.

Man kan gå bekvämt på den iordninggjorda stigen runt sjön och det tar om man drar benen efter sig 45 minuter.

Jag var där häromdagen […]

OM JAG LÄNGTAR TILL SOMMAREN…..

så man kan njuta i varmt och fint väder, dra upp skärmen på Hovs Hallar och få sig fina flygupplevelser?

Det gör jag!

Men sommaren är på gång…..efter hösten, vintern och våren. Men den kommer, var säker och håll ut!

Mats

[…]

EN MORALISK KONKURS AV EN ÖVERKLASSMEDBORGARE

Verkligheten hann ifatt 70-tals hjälten herr Guillo till slut.

Mannen, som med stor iver och med rösten darrande av rättspatos drog den så kallade IB-affären till torgs, visade sig vara en liten sketen landsförrädare.

Han sålde sig till Sovjetunionen, för det enda som är viktigt för […]

KOMMENDÖRKAPTEN FRANK PÅ TORVSJÖNS VILDA VÅGOR

Detta har ju inte så mycket med hangflygning att göra, men det påminner er om, hur sommaren kan vara.

Frank hade köpt en snabb båt och motor från Kina, satt ihop den och vi drog till Torvsjön uppe vid Ön för att testköra. I norra delen av sjön finns en bra […]

HUR VAR DET NU MED FLYGUPPVISNINGEN

som var annonserad på banderollen över Storgatan?

Ja, efter intensiv källforskning, har jag fortfarande inget säkert svar. Jag körde till stadsbiblioteket för att kolla i HallandsPosten de aktuella åren. Från 1939 till 1950 kollade jag på film, om det förekommit flyguppvisning i Halmstad runt Pingsten. Har ni varit på biblioteket och sett den tekniska utrustningen […]

NU SKA VI VERKLIGEN LÅNGT TILLBAKA

i vår nostalgitripp. Jag hittade i mina gömmor lite filer som jag glömt av, som bland annat handlar om Halmstad.

Själv är jag så gammal så jag har dimmiga minnen från min första flyguppvisning på F14 1949. Ni kan själva räkna ut min ålder ungefär.

Jag följde med min fader dit och jag minns mycket […]

SÅ VAR DET PÅ DEN TIDEN

Några nygamla bilder igen som belyser en del av Hökaklubbens historia.

Jag tänker ibland, hur hade det varit, om det funnits digitala kameror för 30 år sen? Vi hade antagligen haft ett jättearkiv med bilder. Som det är nu, är det bara smulor, som fallit från bordet.

Jag ber er, som har bilder, att […]

BESÖK PÅ BLOGGEN

Fram till dagens datum har folk från 27 länder varit och besökt min blogg.

Glädjande.

mats

DAGENS SNEDSPARK FÖRLÄNAS ÅT MIG SJÄLV

på grund av de fatala misstag man gör ibland. Jag ska egentligen inte skriva “man” utan jag, men det blev så, för det känns lite mer anonymt att säga “man”.

Efter att ha lagat min fotokärra till bra skick och varit ute i ganska dåligt väder och tagit stillbilder, hade jag monterat min […]

AKTIVITETEN OCH BYGGANDET UNDER TIDIGT 80-TAL

var högt inom klubben.

På den tiden fanns inget ARF, utan det var att köpa en kartong med småpinnar och bygga.

Tillfredsställelsen, när modellen flög var ju nästan oändlig. Många i klubben konstruerade och skalade ner fullskalaplan till modeller.

Jag tror aldrig, att Kurt, Pär nånsin köpte en byggsats eller Johnny från […]

VARFÖR JAG FLYGER SEGEL?

Dessa bilderna förklar väl i någon mån varför jag är intresserad av segelmodeller.

Hangflyg vid sydkusten

Stora grejor nere i närheten av Kempten i Allgäu i södra Tyskland.

Tja, vad säger man?

Jobbigt att kånka upp en så stor modell för […]

DIRTY DANCING…………..

I halmstad pågår rättegången mot en man från Fjärran Östern, hans föräldrar och ett syskon misstänkta för grovt bedrägeri.

Han har under tre år uppburit sammanlagt 3.335.000 kronor i ersättning för att kunna avlöna sina personliga assistenter, som av en händelse var hans släktingar. Han hade uppgivit att han var förlamad och inte […]

MEN OSBORNE REYNOLD MED SINA TAL DÅ………..

vad sysslade han med ?

Detta plan en F18 SuperHornet från Schweiz har lågt Re-tal, men den har något annat, som övervinner detta och det är de två lysande ögonen där bak!

Planet flyger med 8 G, vilken kan […]

MERA MODELLER FRÅN MIN FABRIK…..

Hur många olika segelmodeller har man haft i sina dar?

Jag vågar inte räkna, men det är många.

Vilken mängd upplevelser man fått!

Både vad gäller modellerna och människorna. Jag skulle inte vilja vara utan dessa!

Om man funderar, hur många timmar har man i luften på Hovs Hallar?

Visste man […]

VÅREN ÄR I STARKT ANTÅGANDE….

efter att vi haft vinter.

Jag vill inte undanhålla er årets första snö, i alla fall här på Beverly Hills!

Och jag som skulle ut och provflyga och provfotografera med min nyrenoverade fotokärra i dag……….suck.

Snö och ändå flaggar träden för höst fortfarande…….

Nu blir det att fixa skidor […]

OLIKA SEGELMODELLER …

 

 

…för termik och hang.

 

 

Segelmodeller behöver ju inte vara supermodeller i kevlar och kolfiber. Det finns fortfarande modeller med uppbyggda vingar på vanligt sätt och med kroppar byggda av balsa och förstärkta med plywood.

Fördelen med sådan modeller är, att de är […]