Kategorier
Hangflyg modell

HANGFLYGNING…GÅR DET FORT ELLER ?

 

 

 

 

 

 

 

Så här tävlar man i hangflygning.

 

 

 

 

 

 

Start Hovs Hallar

 

Man flyger en bana som är 100 m lång och ska under en
tävling flyga banan 10-20 gånger och i ändarna passera
två pyloner.

Hastigheten är hög och ni kan se på filmen som är länkad,
att man flyger med hitechmodeller.

När vi flyger på Hovs Hallar går det lika fort och är det
perfekt vind på Hovet, 6-10 m/sek Nord flyger vi fortare.

Länk till en film med en superfin modell för F3F.
Ingen tävling här utan just plain flying for fun:

 

Å här är en till hangfilm med en fin modell och en pilot som vet,
hur man sköter spakarna. Försök uppskatta hastigheten..:

 

Tyvärr är det så med tävlingar i hangflygning, att teknik
som inte känner gränser, driver specialiseringen av modellerna
hela tiden vidare, vilket kräver stora investeringar från piloten.

De europeiska toppiloterna har med sig 5-8 modeller till tävlingarna.
Räkna med att varje modell ligger på minst 25000 spänn.
Så det blir ju till slut,  som med så gott som all tävlingsverksamhet
inom modellflyg som är materialberoende, att man tävlar ihjäl sig.

Man är inte beredd att lägga ner så mycket tid och pengar som
krävs för att hänga med. Se i Sverige hur situationen är inom
skala- och konstflyg….Hur många ?

 

 

1000 m på 24.1 sekunder = 149.4 km/tim i snitt.
Betyder mer än 200 på rakorna. Utan motor.

Tycker man att vanligt hangflyg går för sakta,
ska man flyga DS, Dynamic Soaring.
Där går det fort.
Rekordet är nu 725 km/timman…….utan motor…

Här kan ni läsa om det:

http://www.modelflying.co.uk/news/article.asp?a=4567

Kategorier
Flyghistoria

FLYGET I SVERIGE 100 ÅR

 

 

 

Lyssna på ett bra program från SR

 

 

 

 

 

Michael Carlssons Bleriot

Sverige har ju i år firat flygets 100-årsdag i landet.

Sveriges Radio har gjort ett antal program med anledning av detta,
som är väl värda att lyssna på.

Förutom de två länkarna jag lagt här nere finns det ytterligare
5-8 program i nedersta länken,
som beskriver enskilda piloter
och händelser.

Dessa programmen är väl värda att lyssna på.

Här är länkarna till Vetenskapsradions minnesprogram:

 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=
406&artikel=3782612

 http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid
=406&artikel=3774405&grupp=4313&sida=7

 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=
1602&artikel=4014645

Kategorier
Flyghistoria

ORNITOKOPTER

 

Har flugit med mänsklig kraft för första gången.

 

Det hävdar i alla fall den grupp vid ett kanadensiskt universitet, som konstruerat,  byggt och flugit sin ornitokopterkonstruktion.

En ornitokopter är en flygmaskin,  där lyft- och framdrivingskraft genereras av vingarnas flappande, som på en fågel. Denna konstruktionen väger bara 42 kg. Då ska vi betänka,  att spännvidden är mer än 30 meter.

Vid flygförsöket drogs planet, som ju egentligen ser ut som ett högvärdigt segelplan, upp på ett par meters höjd,  innan piloten kopplade loss och började trampa allt vad tramporna och benen kunde gå. Efter urkoppling flög maskinen 145 meter med flappande vingar.

Fast jag är inte helt övertygad om konceptets förträfflighet. Med den konfiguration planet har,  bör det ha mycket högt glidtal. Alltså i stort sett som ett högvärdigt modernt segelplan. Ser jag på filmen,  tycker jag att ornitokoptern med flaxande vingar konstant sjunker.

Jag tror,  att hade piloten låtit bli att flaxa med vingarna,  hade det glidit längre. Kolla filmen får ni se.

Efter flygningen visade det sig,  att planet uppvisade skador på grund av dess bräckliga konstruktion och de ansvariga beslöt,  att bevara det i nuvarande skick,  som varande det första av människor drivna planet enligt ornitokopterprincipen.

Bilder från deras hemsida:

Med flappande vingar

En läcker konstruktion

Den enda flygningen

 

Länk till projektets hemsida:

http://hpo.ornithopter.net/?q=content/technical-info

Så här ser det ut på film:

http://www.youtube.com/user/OrnithopterProject

mats

Kategorier
Naturbilder

HAV OCH LAND

 

Halland är ju kontrasternas landskap.

 

Vi ligger i brytningen mellan skogs- och jordbruksbygd. Det är ju det,  som ger kustlandskapet dess karaktär och man ser hur naturen danat både landskap och människor.

Eftersom jag inte kunde flyga vare sig modell eller skärm idag, på grund av för mycket vind, gick jag min vanliga promenad från Tönnersa badstrand ner till Lagans mynning längs stranden och tillbaka genom strandskogen.

Man brukar alltid hitta något värt att fotografera på en sådan här tur, så även i dag. Avsikten med min promenad var egentligen att kolla hur hanget hade förändrat sig i höst och sommar. Direkt märktes det,  att hanget för flyg blivit bättre. Det hade blivit, genom havets inverkan, tillrättat och kommer att fungera bättre som flyghang nu. En riktigt rejäl höststorm med 30 m/sek väst hade suttit fint…….då hade hanget blivit än bättre.

Men allt är ju inte solsken. När jag gick längs stranden,  såg jag att en kretin hade kört med sin crossmotorcykel uppe i dynerna och då naturligtvis skadat den sparsamma vegetationen. Överallt sitter skyltar,  som säger,  “Naturskyddsområde” så han kan inte skylla på,  att han inte visste. Men så är det. Hoppas någon nitar dit honom,  om han gör det igen !

I vattenbrynet sprang småvadare som laddade för resan söderut och på en plats var det samling runt något. Trutar, kråkor och strandskator var ivrigt sysselsatta med något, som när jag kom dit,  visade sig vara ett rådjurskid som flutit iland. Det var alltså buffé på rådjuret,  för de som var där. Så är det. Den enes död den andres bröd.

Vid Lagans mynning stod två fritidsfiskare sysselsatta med sin hobby. Det var två tyskar, en från Hamburg och en från Oldenburg i Holstein. Det som skiljde dessa herrar från svenska fritidsfiskare var, att tyskarna var fullhängda med all utrustning,  man kunde tänka sig…..De såg ut som vandrande fisketillbehörsbutiker. Men, de var trevliga och berättade att de kör hit från Tyskland för att kunna fiska och se vår natur. De är välkomna.

Inne i strandskogen, som ju är en typisk biotop med typisk växtlighet , är det som att gå i ett nästan tyst rum. Vid stranden har man ju hela tiden det brusande havet, men här, endast tystnad. Så man promenerade med viss andakt ända tills en älgko bröt upp från sin vila 10 m från mig och med verkliga älgkliv flyttade sig 30 m där hon stannade och lyssnade. En ganska omskakande upplevelse, när man gick där och småfilosoferade.

Denna runda att promenera är ca 10 km.

Här kommer lite bilder:

Hur gammalt är trädet tror ni ? Det har levt ett hårt liv och vill nog helst smyga längs marken skyddat för den eviga vinden.

Strandrågen ritar sina evighetstavlor i mönster fastställda av fysikens lagar .

Vinden flyttar sanden oavsett hur mycket människan planterar.

En skylt som alla vet vad den betyder utom illitterata motorcykelförare.

Vad ser det ut som ? En urtidsödla med sin fru i bakgrunden ?

Ett sjölejon spejar yrvaket på fotografen eller ….

Sanden som formas av vinden har fått en mössa i form av ett snäckskal som pryder pelaren.

Detta trädet  låg på samma plats för ett år sen. Får se hur det ser ut om ännu ett år.

Strandpiparna far omkring till synes lika planlöst som politikerna som sprider vallöften.

Detta tycker jag ser ut som en vilande hund…

En rådjursget som blivit middag för andra djur.

Så här fint har hanget blivit, vilket är stor skillnad mot för 4-5 år sen.

Strandskogen med dess tallar och björkar.

Jag undrar varför flugsvampen är så färgrik ? Kan det vara för att locka insekter eller andra djur ? Eller är det en varningsfärg som säger: “Rör mig inte jag är giftig”.

 

mats

Kategorier
Airshows

JAS 39 GRIPEN

 

En bild på Gripen är aldrig fel.

 

Bilden föreställer en av Ungerns Gripar. Ser man på målningen så är det ju Natostandard. Precis som Sveriges………

Thomas, en hökaklubbsmedlem  som kommer från Ungern och som åker på den stora flyguppvisningen utanför Budapest varje år, säger att ungrarna är stolta över sina Gripar. Enligt Thomas flyger man aningen “hårdare” med sina ungerska Gripar jämfört med vårt flygvapens uppvisningsflygningar.

Bilden är tagen av ungerska flygvapnet och finns på deras hemsida för nerladdning.

mats

Kategorier
Okategoriserade

NU RULLAR DET IGEN

 

efter att ha underhållit sidan och gjort lite förändringar.

 

Som ni säkert märkt har funktionerna haltat lite på bloggen sista tiden, bland annat beroende på “småkonflikter” i bloggprogrammet. Dessa problem är nu efter tankeverksamhet och omprogrammeringar förhoppningsvis undanröjda.

Flera förändringar i det som finns “bakom” sidorna kommer att ske närmsta tiden. Säkerheten är ökad och kommer att ökas ytterligare,  kompettering av program kommer att ske.

En blogg är ju egentligen för normaldatoranvändaren en ganska komplicerad maskin, där det finns ohyggligt många kugghjul som ska snurra och snurra på rätt håll.

Jag hoppas allt är stabilare nu, så välkommen och ta del av text och bilder !

mats

Kategorier
Väder och vind

VÄDER…….?

 

Jovisst det är det.

 

  

Väderläget just nu och de kommande 4 dagarna är ju inte uppmuntrande. Det kan beskrivas med två ord:

Regn och blåst !

 

Men håll ut, för om tre månader är det jul…

mats

Kategorier
AB Flygindustri Halmstad Flyghistoria

GRUNAU BABY SE-SBD

Mysteriet med Grunau Baby,

SE-SBD i Halmstad.

 

Jag var i dag på en fotoutställning på stadsbiblioteket i Halmstad.
Utställningen omfattade bilder från tiden 1939-1945.

Efter att ha frågat om lov, fick jag fotografera av några av bilderna.
Speciellt nedanstående intresserade mig.

De visar en skadad Grunau Baby segelkärra. När den ligger på gatan,
1943, som en illustration till ett fingerat flyganfall, kan man se,
att flygplanet är svårt skadat.

Eftersom man kunde se registreringsbokstäverna, SE-SBD var det
lätt att googla beteckningen. I en minnesbok från Halmstad
Flygklubb hittade jag en bild på samma plan.

Denna bilden var tagen 1958 då Babyn hade landat i ett hönshus.
Om det är samma plan som låg på gatan under övningen, måste det ha
blivit reparerat.

I illustrationen till bilden på hönshuslandningen står det,
att Babyn 1958 var 17 år gammal.

Det betyder att Babyn var köpt/byggd 1941.

Om någon har information om Babyns öde, tar jag tacksamt emot den,
för att kunna avsluta denna gåta.

Här är bilderna:

 

 

Här ligger Babyn på korsningen Klammerdammsgatan-Storgatan,
som illustration till en luftskyddsövning.
I bakgrunden skymtar Norre Port.

                                  Här syns att Babyn är kraftigt skadad i nosen. Registreringen SE-SBD.

                     Här ligger Grunau Baby med registreringen SE-SBD
efter landningen i ett hönshus 1958.

Om man lagade kärran 1943,  så kan man anta,
att detta skedde hos Halmstad Flygindustri,
som ju låg nere på Söder vid Civila Flygfältet.

1959, tror jag det var, så dömdes alla gamla segelkärror
ut med ett pennstreck, om de var limmade med ett
kaseinlim under kriget. (kasein är ett äggviteämne i mjölk…
som efter behandling fungerade som ett lim).

Efter ett haveri med en Weihe som slet av vingarna i
okontrollerbart läge i moln,  fick en stor del av den
svenska segelplansflottan en stämpel, som det stod
kasserat på.

Det goda detta medförde var, att klubbarna kunde köpa
nya skolflygplan med hjälp av subventioner från staten.

Allt gammal skräp försvann.

 

Kategorier
Okategoriserade

UPPDATERINGAR

 

Min bloggs alla delar funkar inte just nu.

 

Det beror på att jag måste uppdatera och skriva om vissa kommandon manuellt. Förhoppningsvis kommer “Kategorier” att vara klickbara och permalänkarna kommer att fungera så fort det låter sig göras.

Genom att scrolla kan man komma åt tidigare inlägg , fast det tar ju lite tid.

Så håll ut !

mats

Kategorier
Skärmflygeri

PARAGLIDING HOVS HALLAR

 

är ju aldrig fel.

 

I dag måndag såg ju väderleksutsikterna bra ut med 5-7 m/sek NV, vilket är just vad det ska vara för flygning på det låga.

Piggis ringde och sa han skulle flyga så vi träffades på HH vid 12-tiden. Vinden var lite sned, men som syns av bilderna gick det att flyga. Nu väntar vi bara på de fina flygdagar som kan bli här under hösten. Förra året hade vi en kanonhöst vad gäller möjligheterna till flyg med  trasan.

Jag tog några bilder på Piggelin i luften och några bilder på naturen:

Piggis drar ett bloss innan han ska flyga. Kolla de dubbla actioncammen ! En på knät och en på hjälmen. Kamerorna filmar naturligtvis i HD.

En liten justering. Kameran sätts på skon så den filmar piloten i luften.

Piggis drar upp sin skärm.

…och här står han och balanserar skärmen inväntande rätt tillfälle för start.

Nu !

Att det står Gin i skärmen betyder inte att piloten är svag för drycken gin, utan det är fabrikatet på skärmen. En farbror som heter Gin från Korea sitter och tråcklar ihop dessa trasorna.

Jaha, då sitter man bekvämt i selen säger Piggis och glider vidare.

När man svänger med en skärm drar man bara inte i bromslinorna, man lutar sig åt det hållet man vill svänga och det kallas att viktstyra. Lutar man åt höger kommer linorna på höger sida att dra mer än de vänstra och därmed vill skärmen svänga till höger.

Piggelin flyger på marginalen….

Full kontroll…….

Piggis filmar sig själv med sin skokamera.

Dags för landning. Ser ut som en kråkunge som ska landa eller….?

Ruling the skies.

Piggis tar svängarna så det skriker i däcken.

Underifrån.

Piggis kommer kanande ganska lågt i den sneda vinden, så nu gäller det att komma ner……

Ner kommer man alltid. Även i med/sidvind.

 

 

Vi kan även landa på gräset framför hanget om lyftet ger sig.

En av de växter som blommar längst och attraherar insekterna, nyponbuskarna.

Detta finns i överflöd på Hovs Hallar, björnbär.

Berget i dagen på Hovs Hallar. Gnejs som är veckad och sprucken. Om inte Banverket visste det innan de började gräva tunneln, så vet man det nu,  15 skattemiljarder senare.

mats

Kategorier
Nostalgoteket Old Timer flyg

VINTAGE GLIDERS

eller redan på 30-talet kunde man konstruera,

bygga och flyga segelflygplan.

Segelflygets vagga och dess utveckling kan i hög grad härledas till den utveckling, som skedde i Tyskland före kriget.

Dels genom att utvecklingen skedde i de olika universitetsstäderna och dels genom privata firmor. Dessutom stöttade regimen segelflygverksamheten med pengar och resurser, då man ju fick färdiga piloter i stort sett gratis.

Samma sak skedde ju i Sverige ,där också segelflyget var kraftigt stöttat och subventionerat av staten via Flygvapnet.

Pionjärtiden i Tyskland hade sina Tekniska centra. Jag tänker på det främsta vid Fulda och det heter ju Wasserkuppe. Här uppstod en stor anläggning, som fortfarande finns kvar och i tjänst. Terrängen var här för segelflyg perfekt. Hur än vinden blåste kunde man flyga hang, då det finns hang runt hela berget. Vi ska veta, att vid denna tiden, sent 20-tal tidigt 30-tal flög man inte dynamiskt (termik), utan man flög hang och i hangflyg slogs de mest konstiga rekord. Man kunde sitta och kana fram och tillbaka på ett hang i 50 timmar ! Undrar hur piloten kände sig………

Sedermera förstod man hur termiken kunde utnyttjas och därmed tog segelflyget ett jättesteg framår, för nu var man inte beroende av hang för att få flygtid.

Wasserkuppe är värt ett besök, om man kör förbi. Där är alltid aktivitet och när vi var där i april, såg man kolonner med modellflygare på väg ut till hanget för att flyga. Som jag tidigare skrivit och beskrivit, finns det två fina museum att bese.

Här har jag samlat ihop lite bilder från 30-talet, som jag tycker teckar en bra bild , av hur det såg ut på Wasserkuppe då.

Håll till godo.

Denna bild beskriver bra hur mycket folk som dök upp en söndag på Wasserkuppe för att se på segelflygandet. Bilden tagen från högsta punkten där det nu finns en väderradar. På bildens mitt syns en liten kulle och ett där stående minnesmärke. Det är Fliegerdenkmal som är rest till åminnelse av de som strök med under flygning just här.

Inför ett av de tyska mästerskapen. Planen uppställda ganska militärt tycker jag.

En typisk tidig 30-talsprodukt. Estetisk tilltalande men prestandamässigt klarar den ungefär en tredjedel av dagens moderna segelplan.

Efter hand som kriget gick kunde man märka en militarisering av segelflyget både vad gäller utseendet på planen och inriktningen av piloternas utbildening. Nu utbildade man piloter direkt för att flyga lastseglare och genom att utbilda piloter på segelplan med hög tillåten fart skulle det underlätta för övergången till jetplan, till exempel till Heinkels Volksjäger. I bakgrunden en Fieseler Storch.

En av de vackraste bilderna på en segelkärra överhuvudtaget. Bilden tagen vid Wasserkuppe.

Efter en gummirepsstart har piloten gått ut till vänster, plockat höjd och gör nu en tryckare framför sitt startmanskap.

En dröm att få flyga här.

EN D-30. Ett specialbygge med 30 m spv och med fräst balk i aluminium. Vingarna dubbelknäckta och knäckvinkel kunde ändras under flygning både positivt och negativt.

I väntan på termik.

Det som ser ut som ett infällbart ställ på denna kärran är en tillsats med ett hjul man kunde montera när flygplanet lättare skulle förflyttas på marken.

Terrängen runt Wasserkuppe.

En rad med SG-38:or uppställda i rad. Ordning och reda !

Ganska futuristiskt eller ? Tyvärr inte lika bra prestanda som innovationen lovade.

FLygarmonumentet.

Gummirepsstartad kärra.

En Weihe startar. Fast blåser det inte lite snett ?? Nä det gör det inte. Det man ser är gummirepet som just lossat.

En märklig konstruktion. Seeadler eller havsörnen. Hade bra prestanda för sin tid.

En Weihe startar och släpper snart stället.

Denna kärran har ganska stora likheter med den svenska konstruktionen FI-1 som ju konstruerades och byggdes av Flygindustri i Halmstad på 40-talet.

För övrigt var FI-1 den enda segelkärran som då var tillåten för avancerad flygning. En FI-1 finns på museet på Ålleberg.

En Focke Wulf 56 bogserar upp en flygande vinge, Horten 3.

Här kan man tala om spjälstaket. EN Grunau 9 nybörjarkärra. En föregångare till SG-38.

Detta var en segekärra som togs fram för att prova ut viss aerodynamik och hydrodynamik för en jätteflygbåt man avsåg att bygga.

En Kranich gör en linstart och har just släppt stället. Man kan inte släppa för tidigt, för då var det en risk det kunde studs upp och skada planet.

En gummirepsstartad Minimoa på väg.

Samling vid pumpen. Eller i alla fall samling på Wasserkuppe.

mats

Kategorier
Naturbilder

BARA LITE NATUR

 

för varje dag kan man ju inte flyga.

 

Eftersom det småregnade hade jag ju ingen större lust att flyga, så jag körde en sväng för att kolla på en skogsfastighet. Jag körde väg 25 mot Ljungby och tog vägen Klerekull-Simlångsgården, för där brukar alltid vara nåt att plåta.

Att hösten närmar sig det märks på färgerna och ljuset. Här är några blder.

Tranorna samlar sig nu för att sticka söderut.  Vägen vid Klerekull, som ligger som avtagsväg på 25:an till vänster, är ett säkert ställe o man vill se tranor och även andra fåglar. Här kan finnas flera hundra på våren i slutet mars och början av april.

Ljuset är mjukare å¨hösten. Speciellt en dag med moln och duggregn. Färgskiftena syns tydligt.

Fräknet har skiftat färg från grönt till gult lika snabbt som ett stoppljus.

3 stycken tranor frukosterar. Tranor är stora fåglar och enastående termikflygare. Precis som en stork.

Flitige Bernhard handklipper sin gräsmatta på sin uteplats. Har ni sett att Bernhard är en duktig snickare ?

Copyright alla bilder: hangflygning.se

mats

Kategorier
Okategoriserade

NU KÖR JAG IGEN

 

med bloggen.

 

Det blir nog inte lika produktivt som förut. Men jag gör så gott jag kan. Man kan ju inte mer än göra sitt bästa ?

Jag vill bara informera,  att något mer fysiskt arbete på Höka blir det inte för min del. Min skrangliga rygg gav sig till känna för 3 veckor sen och min ortoped har gett mig förhållningsorder.

Jag är säker,  att styrelsen hittar någon som sköter gräsklipperiet minst lika bra eller bättre än mig, så vår anläggning kommer att fortsätta vara välskött.

mats

Kategorier
Okategoriserade

JAG KOMMER VÄL TILLBAKA

 

men just nu kan jag inte uppdatera min blogg.

 

beroende på ohälsa. Jag måste fokusera på min behandling  först. 

Så fort jag kan  kommer jag med nya inlägg.

mats