Translate

ÅLLEBERG MODELLFLYGKLUBBS FÄLT

Ållebergarna har efter träget arbete ett nytt förhoppningsvis permanent ställe att flyg på.

En panoramabild av Ålleberg Modellflygklubbs fält.

Eftersom jag och Stefan besökte Höstmarknaden, tog vi tillfället och körde ut till klubbens fält. Man kör mot Trollhättan och efter att passerat stadsgränsen Falköping, ligger det efter ca 5 km […]

ÅLLEBERG MODELLFLYGKLUBBS HÖSTMARKNAD

Denna modell hängande i propellern får väl tillsammans med skylten i bakgrunden bilda vinjett till Ållebergsklubbens marknad.

Modellen ”Svalan” flögs av Carl Olsson på ett förtjänstfullt sätt.

avhölls lördagen den 30 oktober i Falköping.

Den traditionsenliga höstmarknaden och swapmeetinget i ÅMFK regi gick av stapeln i Medborgarhuset i […]

ÅLLEBERG MODELLFLYGKLUBBS HÖSTMARKNAD

I dag lördag, har vi några stycken kört upp till den stora modellmarknaden hos Ållebergs Modellflygklubb.

Alltid träffar man gamla modellflygkompisar, eller så kan man ju köpa på sig lite onödiga prylar.

Det kommer bilder och text när vi är hemma.

mats

REGLAGE MED BEC

Här är reglaget som kostade mig blod……

Så ser det ut. Tillverkat av ?? Ingen aning. Klarar enligt omslag 30 A och är försett med BEC.

Inköpt i……tja, jag kommer inte ihåg. Men BEC-funktionen är kass. Vid belastningmed mer än ett servo dyker BEC-spänningen under 3.5 volt.

Jag har ett […]

VIEWERS

Jag har haft ganska många nationaliteter, som besökt min blogg.

Tills i dag människor från 121 olika länder. Allt räknat sen jag startade bloggen för ett år sen.

Roligt. Roligt med feedback från länder man knappt hört talas om i modellflygsammanhang.

mats

BIG RC MODELS

En del modeller tenderar att bli stora….

Jag susade runt i arkivet och hittade ett par större modeller. Jag undrar ju vad B-52 :an kostade med turbinmotorerna ?

Fast jag håller mig nog till mindre modeller än så länge. Små modeller små bekymmer eller ??

En liten B-52 med […]

MODEL GLIDER 2 METRE SPAN

Alltid händer något, brukar jag säga, eller hur jag plattade till ett finger och fick en snabbladdning från ett elstängsel.

Allt när jag var ute för att testflyga. I måndags var jag nere på Höka får att ånyo testa en av mina Blue Phoenixar. Jag hade bytt mottagare till en modernare […]

CATERPILLAR

Jag träffade en som arbetade för Banverket nere på Höka idag.

Han skulle ner till järnvägen på vår sida och utföra röjningsarbeten. Detta krävde att han fick köra sin maskin från vägen över vårt fält ner där han skulle arbeta.

Det är inte denna maskinen….

Jag sökte ordföranden, för det […]

LYFTKRAFT

är inte så enkelt att förklara, men

denna datorsimuleringen kanske förklara en del, hur luften passerar förbi en profil i rörelse.

Att lägga märke till är var stagnationspunkten är. Alltså den plats undersidan där luften delar sig till ovansida och undersida. Kolla det blå strecket som är det främsta på undersidan. […]

MODELLHANGFLYG

Hur det började, 70-talet. Del 2.

 

 

Efter att man lärt sig flyga med sin Cumulus på Hovs Hallar och upplevt känslan, när man kastade ut sin modell över den 90 meter höga kanten ut i ovissheten, kände jag, att jag ville gå vidare med en bättre modell.

En bättre modell var ju den […]

RYMD BALLONG

 

Resan till rymden med en väderballong

Luke Geissbuhler och hans 7 år gamla son Max tog en väderballong, en kamera, en takeawaybox och en I-Phone och sände ut på ett rymdäventyr.

Luke bor i New York och är naturligtvis tekniskt intresserad. Han arbetar inom media.

Hans rymdäventyr bestod […]

MODELLHANGFLYG

 

hangflygning, hur började det för mig…….

I min modellflygforntid, alltså cirka 1972, vilket var det året då jag skaffade mig min första Fubatautrustning, hade jag ingen aning om, att radioflygarna flög med segelmodeller på hang. Jag visste vad hang var, för när man flög fullskalasegel i Västergötland och man var illa ute med dålig […]

GREAT PLANES REACTOR

provflögs på Höka i dag lördag.

Vi var var ju några stycken på Höka , som gjorde det man brukar göra på ett modellflygfält, vi flög.

En av våra nya medlemmar, Magnus, som kommer från om inte mörkaste Småland så i alla fall från Gisvaled, flög med sin Corsair och sin nya Reactor […]

DEAN KONTAKTER

kan var luriga…..

efter en längre tids användning. Jag märkte, när jag flugit häromdan, att min mottagare indikerade strömavbrott. När jag kollade Deankontakterna mellan LiPo och reglage, såg jag att tungan på kontakten, som pressar kontaktblecken mot varandra hade tappat sin spänst. När jag rörde lite på blecken, kunde jag provocera […]

US ARMY JEEP

denna blogg handlar ju vissserligen om flygning men………

man kan ju inte vara en petimeter eller puritan… därför vill visa en bekants Jeep. Denna modell på jeep är ju välkänd, för de som sett en dokumentär om andra världskriget, där amerikanska fordon och trupper är inblandade.

Jeep, som är en […]

MODELLER OCH MOTORER

Jag hälsade på Lennart i Hökaklubben i ett ärende häromdan.

För några dar sen, hälsade jag på Lennart i vår förening Hökaklubben.

Lennart, som varit medlem hos oss i 3-4 år och därvid presenterat sig som mycket duktig på motorer och teknik. Det gäller både 2- och 4-taktsmotorer.

Lennart har varit […]

DET PERFEKTA VÄDRET

för modellflyg rådde i dag måndag på Höka.

Unos 35:a på finalen med perfekt ansättning och alfa. Kan inte bli bättre !

Jag körde ner vid 1030 för att få mig en tur med min Ava, Med mig hade jag min nya HD actioncam av […]

DET SISTA KAPITLET I HISTORIEN…..

om min bortflugna Ava i Hyltebruk 2007 skrevs i dag.

Som jag tidigare har beskrivit, flög ju min 3 m Ava bort för mig över skogarna i Hyltebruk, när jag en fin sommardag med knalltermik besökte Björn och Daniel.

I korthet skedde följande: När jag med aktiverad aerodynamisk broms tryckte bort […]

LÄNKAR TILL FILMER PÅ VIMEO OCH YOUTUBE

lägger jag inte upp här på min blogg.

De enda länkar jag skriver in är länkar till mina egentagna filmer, eller i undantagsfall länkar till särskilda områden.

Det är ju ingen mening att fylla på med länkar, eftersom det är så lätt att söka efter det man vill ha på respektive site.

mats

NORDLIG VIND PÅ SÖNDAG

har yr.no lovat i sin prognos.

Kinetic 400

Det låter härligt, för då kan vi dra till Hovs Hallar och flyga hang. Man har visserligen bara lovat svag vind, men min erfarenhet säger mig att håller riktningen, kan vi förvänta 3-4 m/sek och det är perfekt.

Så Björn, Blomman, […]