Translate

EN SPÄNNANDE TURBINMODELL I TARP

var utan tvekan den Mig-25 som drevs av en Micro jetmotor.

Mig-25

Modellen var en formsprutad modell av en rysk Mig-25, som ju var ett plan framtaget för att kunna stiga snabbt och ingripa mot högtflygande bombplan. Planet var länge världens snabbaste med maxfarten ca mach 3. Det blev […]

RESULTAT OLDTIMER SM I FRIFLYG PÅ RINKABY 2011

har just kommit neddansande i min brevlåda.

Tack till tävlingssekreteraren Anita och tävlingsledaren Åke.

Båda med efternamnet Gustavsson.

Här är resultaten från OT-SM 2011:

Här är resultatet i “Truedssonpokalen”.

Hoppas jag kopierat rätt och fått med allt..

mats

[…]

GRIPENUPPVISNINGEN I HALMSTAD 30 AUGUSTI

var det väl inte så många, som visste om….

men vi flygintresserade i Svensk Flyghistorisk Förening skulle få en förevisning av 39 Gripen vid F14 på måndag eftermiddag.

Naturligtvis, enligt lagen om allts djevflighet, så var ju molnbasen låg med risk för regn. Det medförde att piloten fick flyga låghöjdsprogrammet, med […]

SKALAMODELLERNA VID OT-SM I RINKABY 2011

var inte jättemånga, men det var överlag kvalitet.

Förutom att man tävlade i flygmomentet, fanns det också en klass som krävde en statisk bedömning ,vad gäller utseende och likhet med förebilden.

Utan att bli för lokalpatriotisk, skulle jag vill framhäva Sten Perssons modeller, som varande i en klass för sig.

För […]

OLDTIMER-SM RINKABY FÖR FRIFLYGANDE MODELLER 2011

 

avhölls fredag-lördag-söndag på Rinkabyfältet utanför Kristianstad.

Människan-modellen och naturen på Rinkaby. Det är det, som friflyg handlar om.

Traditionsenligt avhölls Svenskt Mästerskap i OT för friflygande modeller helgen 25-27 augusti på det militära övningsfältet Rinkaby.

Rinkaby är en av de få platser, där man kan genomföra en friflygtävling, […]

SEGELFLYGAKTIVITETER UNDER MFC TARPS FLUGTAG

Segelflyget står högt i kurs hos MFC Tarp.

Glädjande är ju att se, att föreningen lägger så stor vikt vid segelflyg med termikmodeller.

Inte bara flyger man med stora elseglare, flygbogsering är en ständig tillgänglig resurs på fältet. Som bogserplan har man minst två modeller. Den ena är en Wilga, som […]

SKA DET VARA ETT ELLER TVÅ VINGPAR ?

det trätte man om redan under Första Världskriget.

I Tarp där träter man inte, utan man flyger, det man tycker är roligt.

På Tarps Modellflugtag har det alltid förekommit stora flygplan av olika sorter. Förbänningsmotorer har varit allenarådande, men de är obönhörligen på väg ut. Varför? Jo tekniken förbättras […]

RÖK UTAN ELD

finns det ju inte,

men jag såg det i Tarp. Flyger man elektriskt drivna modeller, uppstår ju en svårighet om man vill ha rök efter modellen.

En förbränningsmotor ger ju möjlighet att spruta in diesel eller fotogen i grenrör/ljuddämpare, där värmen förångar vätskan så de kommer ut som vit rök.

Att […]

EDF I TARP

EDF, som betyder Electric Ducted Fan, har gått framåt i sin tekniska utveckling med stormsteg.

I och med våra batteriers snabba utveckling och möjligheterna att tillverka billiga fläktaggregat, har det möjliggjort, att utvecklingen av mindre flygplan drivna med fläkt har utvecklats snabbt.

Det man la märke till, var att planen generellt […]

FOCKE WULF FW 44 J

…som går med elektricitet..

Focke Wulf Stieglitz Fw 44 J

När jag gick in till fältet i Tarp, stod under deras plasttak vid klubbhuset ett imponerande plan. En Fw 44, även kallad Stieglitz. Det betyder, som alla förstår, steglitsa.

http://wildlifegarden.se/fagelsidor/steglits.html

Så här en steglits ut:

Modellen är ett scratchbygge […]

MFC TARPS 40 ÅRSJUBILEUM

var jag inbjuden till.

Denna banderoll önskade gästerna fina flygningar.

Jag har besökt MFC Tarp och deras FlugTag ca 10 gånger och det är alltid lika roligt att komma dit. Människorna i klubben och invånarna är vänliga och tillmötesgående. Eftersom flygklubben har ordnat sin flygdag för 40 […]

…….JAG ÄR SNART TILLBAKA…

för jag är för tillfället bortrest.

Jag har varit inbjuden till MFC Tarps 40 årsjubileum och besökt deras “Flugtag”. Här har jag mycket att visa bilder a

v och berätta om. Det är värt att vänta på.

Just nu är vi uppe i Gävle för att kolla på en ny islandshäst. […]

SÅ HAR DELTAGARNA I “TALL SHIPS RACES” LÄMNAT MÅLHAMNEN HALMSTAD

Efter 4 dagar i Halmstad lämnade segelfartygen hamnen…..

för att i de flesta fall segla till Rostock där HanseSail 2011 avhålls 11-14 augusti. HanseSailo brukar dra mer än en miljon åskådare till hansestaden Rostock.

Jag har varit på tillställningen minst 6 gånger och det är storleksmässigt mycket större än det arrangemanget vi hade […]

THIS IS WHAT I WOULD LIKE TO CALL SERVICE !

eller vad tycker ni om detta ?

I fredags kl 1621 beställde jag från

http://www.hyperflight.co.uk/

en kropp till min HyperAva.

Så här kom det idag.

Under beställningens gång fick jag ett hjälpsamt och positivt bemötande av Neil på företaget, som jag tidigare […]

TALL SHIPS RACES 2011 I HALMSTAD

Holländsk båt på väg ut med paying guests.

Ett cruisingship i Kattegatterminalen

pågår just nu………..

och stadens honoratiores är fullständigt till sig i trasan. Aldrig har gräsmattorna hos kommunen varit så välklippta och aldrig har väl rondellerna, som i vanliga fall […]

EN BRA ENGELSK FIRMA

som förutom ett brett och djupt sortiment

också är måna om sina kunder och försöker hjälpa dessa på bästa möjliga sätt.

Jag behövde en kropp till en HyperAva och

http://www.hyperflight.co.uk/

såg till att jag fick just rätt detalj. Han som handlade mitt ärende heter Neil.

Därför rekommenderar jag verkligen […]