Kategorier
Old Timer flyg

JUBILEUMSTÄVLINGEN I OT-FLYG

avhålls på lördag och söndag på  Rinkabyfältet

 utanför Kristianstad.

För er som inte varit på en friflygtävling med OldTimermodeller rekommenderar jag ett besök.
Här möts ni av mycket kunskap och erfarenhet, av fantastiskt välflygande modeller och hängivna modellflygare.

På lördagen går Wakefieldtävlingen och på söndag Glider 60-tävlingen

Info: Kontakta mig

mats

Kategorier
Hangflyg modell

TILLBAKA DÄR ALLT BÖRJADE

 

är Pär Lundqvist.

 

Pär Lundqvist – En ungdom

För de som inte kan modellflyghistorien, så är Pär Lundqvist den,  som initierade hangflygning med radiostyrda modeler i Sverige.

Detta gjorde han i slutet av 60-talet. Han konstruerade en mångfald modeller. Både termik- och hangkärror. Det som gjorde hans modeller snabba, var att han prövade och testade olika alternativ, i akt och mening att få fram det bästa.

Jovisst blev han svensk mästare just i den perioden, när vi var 50-60 tävlande på Hovs Hallartävlingen och på SM  och NM nere på Hammars Backar.

Som gammal datorlärare kan han programmera sändaren eller……?

Han står bakom, som jag ser det,  vad gäller teknik och aerodynamik två saker:

Att i stället för att använda lyftkraftsskapande monster som Clark-Y-profiler,  letade han upp Professor Epplers profiler. Dessa var tunna, skulle flygas med högt Re-Tal och de gick fort. Man behövde inte välvda vingar som en Clark-Y på en snabb modell.

Då Pär introducerade Epplers profiler på första tävlingen ,sopade han och Kurt Lennå hem rubbet. 1972 började jag själv tävla i F3F med hyfsad framgång. Jag blev aldrig svensk mästare, men jag kom i alla fall tvåa…..Men ingen minns tvåan, man minns bara segraren, men det får jag leva med.

Dock tiden har gått och andra modellflygintressen tog över. Men efter lite tjat, fick jag honom att göra i ordning en Banana. 150 cm spv och en snabb modell. Inte lättflugen,  men med lite träning får man fram kapaciteten. Denna modell har en modern MH profil och är jag säker på kan fortfarande vinna tävlingar i toppklass.

        …om jag tar spaken till vänster så ska vänster skevroder gå…………..

Häromdagen åkte vi till Tönnersahanget för att testa. Pär med Bananan och jag med en av mina trogna Arrow-modeller.

Vi hade hopp om bra vind, men naturligtvis la den sig, så vi fick nöja oss med ca 3 m/sek V med dragning på S. Efter en god stunds programmering, var Pär beredd att flyga.

Jag kastade modellen och så bar det iväg.

Flygningen gick bra och ni kan se den lilla videon, jag tog. Har man flugit så mycket,  som den gamle hanguven Pär,  så tar det inte många vändor, innan man väcker det,  som sen många år ligger i förlängda märgen.

Denna flygning gav mersmak och vi kommer att flyga på Tönnersa Strand mycket framöver.

      Den gamble och planet…..

För det är ju det som är meningen med modellflyg: Mycket flygande och verkstad och lite prat.

Pär bygger nu en ny kärra med kropp av glasfiber, som han och jag göt för ett antal år sen. Vingarna blir sprygelvingar med D-box av kolfiberförstärkt 0.4 ply. Spännvidd ca 280 cm.

Ska bli spännande att se den flyga.

Här är en liten video. Den är värd att se på. Om inte annat så för att lyssna på musiken…….

Det blev en lite extra video oxå. Som visar det strapatsrika livet för en hangflygare. Musiken har väl inget direkt att göra med personen…….

mats

Kategorier
Okategoriserade

MIN EPSILON ÄR INTE TILL SALU

för den är redan såld.

Tack alla intresserade och är ni sugna på en ny Epsilon 4 m spv gå in och kolla på länken:

http://www.modellhobby-shop.de/Modelle/Flugmodelle/Elektro-Segelflugzeuge.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=catalog&t=3&c=31&p=31

mats

Kategorier
Flyghistoria

FÖR SÄKERHETS SKULL….

 

hade han installerat en räddningsskärm…

 

Se videon och upptäck hur fint säkerhetssystemet fungerade. Inga personskador. Lyssna också till speakerns måttfulla kommentare för att lugna publiken.

mats

Kategorier
Okategoriserade Old Timer flyg Segelflyg Termikflyg

IGG-TRÄFFEN PÅ ÅLLEBERG 2012

 

Nu har det varit storsegelträff på Ålleberg,
som traditionen bjuder.

 

Denna träff är något, jag inte vill missa,  då det är en fantastisk upplevelse.
Inte bara får man se fina segelmodeller av dagens upplaga, utan varje år ser man
mer och mer av vintageplan från 30-talet och framåt.

Sveriges bästa motorbyggare kommer med sina makalösa hembyggda motorer,
antingen det är inline- eller radialmotorer. I år såg vi V-12:or, 14 cylindrig
dubbelstjärna, Stirlingmotorer osv.

Vilket oerhört arbete som byggarna lägger ner på sina konstruktioner. Inte bara
måste man ha en stark vilja, man måste ha kunskaper också. Kunskaper om
material, kunskaper i att bearbeta metaller med svarv, fräs och gnist.
Resultatet av deras insats får vi se,  när deras motorer dras igång.

Inte bara ser motorerna bra ut, de går dessutom bra och levererar kraft.
Mest imponerande…tja, jag tycker dubbelstjärnan var i särsklass.
Gick som en klocka och var mycket tystgående.

Inte bara flyg får vi se utan även bilar. Alltså bilar drivna av förbränningsmotor,
som kör en rundbana förankrade med en lina till centrum. Jag frågade hur
fort de gick…..med 1.5 till 2.5 kubiks motorer. 2-300 km/timman ! Inte dåligt.

De stora segelmodellerna blir större och större och flyger majestätiskt.
Men det kostar. En 7-8 meters modell  med tillbehör kan innebära, att du
ska lägga upp, om du ska ha det custombyggt,  100000 spänn  !

Jag var där på lördagen och vädret visade sig från sin bättre sida. En kraftig
skur vid middagen annars flygbart.

Imponerande är de  modeller,  man använder att bogsera med.
Speciellt Wilgan var effektiv. Dessutom är piloterna på bogserkärrorna
utomordentligt skickliga. Bogseringarna gick som på löpande band.
När bogserkärran taxade fram efter landning,  stod nästa segelmodell klar att dras upp.

Flera av IGG-piloterna flög på 35 mHz. Varför ? Jag fick inget bra svar, men det
fanns en viss osäkerhet eller skepsis gentemot 2.4 gHz. Fast jag tror personligen,
att med vidareutvecklade 2.4 gHzutrustningar,  kommer dessa att ta över även
hos de sista 35 mHzentusiasterna.

Jag tog en väldig mängd bilder och jag lägger upp lite bilder här mitt i  brödtexten
och sen kommer alla bilderna i ett klickbart album längst ner.

Så håll tillgodo. Jag tror bilderna talar för sig själv och behöver inga kommentarer.

   Wilgan i brant plané efter en bogsering.

Ibland behövs nån sorts rollator……

Det temporära stället släpper och modellen klättrar i släpet.

Här behövs inga extra grejor. Efter start drar piloten in stället.

  Med tre hjul blir det ju lättare….och man undviker skador.

   Vänsterkurv i termikblåsan.

     Just innan sättningen.

  Är detta en Bergfalke II ?

          Rotate !

   Ja ni ser själva hur stort det är.

Här har Wilgan skadat höger ställ vid en landning. Men med hjälp av Rolf Maier, ordföranden

                                                     i Ålleberg Modellflygklubb så grejade det sig.

   En erfaren kämpe: Kjell-Åke Elofsson Tibro. Han flög sin Minimoa.

Ännu en Minimoa. Ett tyskt plan från  1930-talet.

    En Spatz =sparven. Jag har flugit en sådan i fullskala, men om det var
en A-Spatz eller en sån på bilden
är jag inte helt säker på. Jag tror det var en A-Spatz.

    Tjålle förbereder sin Minimoa inför bogseringen

Här kan vi tala om sidoförhållande……..

      Ännu en bogserkärra.

Stämmer precis: Roffe Maiers fulladdade bil.

    Rolfs Nemere. En ungersk segelkärra. Troligtvis framtagen inför olympiaden 1936.

Byggsatsen, för det är det, CNC-frästa delar, men ganska bökig att få ihop enligt Roffe.

5 m segelkärra och stolt ägare, Rolf Maier

Alla modellsegelflygare kör väl Rolls Royce eller …..?

Bilavdelningen. Dessa bilarna var som smycken.

Så här ser inälvorna ut…

  En kopia ? på Rolls Royce Merlinmotorn. Merlin= trollkarl.

                                                       Motorn gick som en dröm.

En av många radial- eller stjärnmotorerna. Alltid ojämnt antal cylindrar beroende på systemet
med  huvudvevstake och hjälpvevstakar. Jämnt antal cylindrar om man har en dubbelstjärna.

5-cylindrig radialmotor.

   Kan ni räkna cylindrarna i denna dubbelstjärnan ?

Denna motorn skulle man haft i mopeden…………

V-8 power

  4-cylindrig inlinemotor

                   Kopia på en Wright 9-cylindrig radialmotor. Denna motorn satt bland annat i Spirit of Saint Louis.

       Skalenliga dekaler…?

Ka6-E ? tror jag det är. En sån fullskala  har jag flugit. Var modern i mitten av 60-talet.

               Se på bilden och försök föreställa er allt arbetet..

V-12 power från RR

En linbil inuti.

Ser ut som en racerbil från 30-talet. Kanske en Alfa Romeo…..

Reach for the sky.

   En normal bogsering tog ca 45-60 sekunder.

Bogserlinan utmärkt med tygstycken för att underlätta för piloterna att se hur planen  ligger

                                                                   i förhållande till varandra.

6/8 Cu och lite stratus

En norrman ska ut till starten.

En segelkärra av sin tid, 30-talet.

  Jag hade också varit stolt om jag haft en sådan vacker modell.

Förberedelser för start.

                                                              Sen kom det några droppar……………..

 

Klicka på View with PicLens

[nggallery id=77]

Jag ska lägga upp lite video snarast från meetinget som visar flyg och körning av de hembyggda motorerna.

Här är lite videosnuttar på motorer och flygning:

mats

Kategorier
Dagens snespark

BÖRJAR MARKEN BLI OSÄKER UNDER GRAUPNER…….

 

så företaget är enkelt uttryckt instabilt ?

Jag hörde en fågel som sa att Graupner har finansielle och ledarskapsproblem, som har orsakad byte av styrelseledamöter och medfört att företaget är satt under en form av förvaltning.

Om detta är sant ? Tja gå in och Googla på tyska sidor så får ni besked troligtvis.

Jag hade tänkt byta upp mig till en MC-32, men nu tänker jag mig för mer än en gång, detta med tanke på framtiden vad gäller garantier och reparationer, tillbehör och annat.

I dag är det inget som är säkert i affärsvärlden. Graupner har ju alltid varit säkerheten och kontinuiteten reinkarnerad. Men nu…..vem vet vad som händer framöver ?

Det är bara politiker och journalister som vet hur det blir i framtiden, vilket vi dagligen blir påminda om eller….?

mats