Translate

VACKER SVAMP……

….men man mår inte väl efter att ha ätit den !

Jag var ute i går ganska sent på eftermiddagen vid ett av mina svampställen för att plocka trattkantareller. Tyvärr hade man gallrat skogen och kört med skotare, så undervegetation var illa skadad av maskinens band.

Men trots det fanns det […]

HEMGJORDA MOTTAGARACKAR ELLER KÖPEGREJOR…….

 

det  är ju frågan…

 

Jag behövde nya  mottagarackar till 2 modeller. Jag har personligen alltid kört med NiCd-ackar, då de har uppenbara fördelar gentemot andra.

Nu är de ju svåra att få tag på i Sverige, men de finns i Tyskland, till hyfsade priser. Men ibland kan man ju inte ge sig till […]

MIN ARROW F3F MODELL

 

Är nu färdigrenoverad vad gäller hårdvaran.

 

 

Det vill säga, jag har monterat den, dragit nya servosladdar och satt in nya små fina digitalservo till höjdstyrverket.

Skevroderna har redan de bästa servo man köpa, Volz från Tyskland. De går som en dröm. Provade först Hi>Tech skevroderservo med metallväxellåda. Om dessa var bra ? […]

JAG VILL INTE UNDANHÅLLA ER DETTA……

….för att drömma det är tillåtet.

Börja spara. När du fått ihop 11 miljoner kan du göra affär nere i Ängelholm…….

(C) königsegg automotive

1140 hästar 440 km/timman……….körs på etanol.

Läs här om den: http://www.koenigsegg.com/

Tror jag ska börja samla flaskor och tomburkar […]

RENOVERING ARROW DEL II

…utfördes i dag måndag.

Eftersom jag är morgonpigg, var jag uppe och slipade redan strax innan 0700. Till grannarnas fasa kanske. Eftersom jag är lat i vissa lägen, använde jag min DeWalt skruvdragare som slipmaskin. Jag hade köpt lämpliga slipcylindrar och hållare på BilTema, som underlättade slipjobbet.

Kroppen slipade jag ute […]

UNDERHÅLLSARBETEN PÅ EN F3F-MODELL

Min äldsta F3F kärra behövde rejält underhåll nu.

Som jag tidigare skrivit, har min Arrow nummer 1, nått den aktningsvärda åldern av 9 år. Den som vet, hur en sådan modell flyger och vad den kräver, han förstår att det är hög ålder för en sådan modell. I all synnerhet som […]

TERMIKFLYGNING PÅ KVÄLLEN

 

fick jag uppleva i onsdags med min Ava Pro.

Onsdagen hade bjudit på fint sensommarväder med höga temperaturer. Eftersom det varit relativt kallt förut, var det goda förutsättningar för vertikala rörelser i luften, då det var labilt skiktat. Därför tog jag min Ava Pro och åkte ut nordost Halmstad till en plats, jag […]

ÄNNU MERA HANGFLYG…..

 

….blir det nu…

…eftersom min blogg är dedikerad till begreppet ”Flygkultur”.

Då vi hade fin västlig vind i torsdags åkte jag och Pär L till hushanget vid Tönnersa Strand vid Laholmsbukten. Jag hade själva varit där i onsdags och flugit med en av mina F3F-modeller utrustad med den nya minicamen i nosen. Jag […]

VÄDERPRESENTATIONEN PÅ BLOGGEN

                                lägger jag ner nu.

Det som heter ”Live Weather Halmstad” eller ”Vädret i Halmstad nu” och som man kunde nå med en klickning, det skippar jag nu.

För mycket jobb……..och jag har plockat bort hårdvaran från min balkong.

såedemede

Det finns ju andra bra vädersidor exempelvis denna:

http://www.yr.no/sted/Sverige/Halland/Halmstad~2708365/

Kanske det kommer tillbaka […]

40-ÅRSJUBILEUM PÅ HOVS HALLAR

 

firade jag och Pär Lundqvist lite inofficiellt i dag.

 

 

1972 var jag med Pär och några andra flygare, när de åkte ner till HH för att flyga hang med sina modeller.

Jag visste sen tidigare, som varande mycket aktiv fullskalasegelflygare , hur ett hang funkade, men för modell, det var ett okänt […]

VILL NI FLYGA HELIKOPTER ……

som inte tar så mycket bränsle…?

Gör som dessa:

mats

HUNDPROMENADEN SOM…..

blev både promenad och svampplockning.

Går man ut med hundar och promenerar, är det en god regel, att ta med en plastpåse. För man vet ju inte , om det dyker upp kantareller efter regnet.

Det gjorde det. Mycket. Vi fick ihop ca 4 kg på en timma, utan att förhäva […]