Kategorier
RC-Utrustning

NY RADIO – NY HÅLLARE

 

Daniel Johanssons laserskurna ok till radion.

 

Jag har de sista 10 åren kört med en låda på magen, vad gäller sändaren. Alltså en kolfiberpult där en stadig Graupner Mc-24 Gold Edition har legat. En sådan radio med NIMh-ackar väger en del. Jag kör inte med LiPo i sändaren, för de har en viss förmåga att ge upp andan väldigt snabbt,  när de är slut. Den tunga sorten dör långsamt, så man hinner improvisera ner sig.

Jag har skaffat en ny JR-radio och den är modell piggsvin. Alltså ganska liten med mycket knappar. Den är ju avsedd att ha i en rem runt halsen och det väl ok, men med de korta antenner man har på 2.4 gHz,  så kommer lådan inte att balansera, utan den reser sig upp och enligt lagen om allts djevflighet, så i 9 fall av 10 kommer trotteln att gå till full gas då.

Har man remmen runt nacken och man står på ett hang i 3 timmar,  kommer det att  kännas obekvämt. Jag visste att Daniel tillverkat ok just för JR och fick ett av honom. Oket är laserskuret i aluminium/dural,  tror jag och försett med nödvändiga hål.

Oket passar exakt i botten på radion. Oket fäster man med 4 skruvar genom botten på radiolådan. Man får skruva isär radion,  efter man märkt ut var hålen ska sitta, så man kan borra hålen. Jag beslöt mig för att använda 4 x M2 skruvar och muttrar.

Borra försiktigt och jag körde med en bra skruvdragare,  som man ju lätt reglerar farten med. Det visade sig,  att ytterskruvarna kom att sitta nära en förstärkning i lådan och där fick jag värma med lödkolven,  så skruvskallen fick plats.

De andra två skruvarna sitter på mellanbalken och där får man palla med en distans för att täcka mellanrummet. Jag använde en M 3 mutter, den passade perfekt.

Skruvarna stack jag inifrån radion och ut. Jag låste skruvarna med lite tvåkomponentslim,  så de skulle vara fixerade, när jag ska dra muttern på utsidan.

Efter att skruvarna fixerats,  satte jag på oket   på skruvarna. Monterade en planbricka och satte på muttrarna, som drogs lagom hårt. Muttrarna fixerade jag med en liten droppe CA.  När allt var fast,  klippte jag av skruvarna,  som stack utanför muttrarna och filade skruven i plan med muttern.

För jag skulle få balans i radion, krökte jag oket in mot radion. Eftersom jag beställt ny sele,  får jag justera byglarna,  när allt är monterat på rätt sätt.

Jag har sett,  när Stefan Blomgren och Daniel använt sina ok och varit imponerad av funktionen. Enkelt, snyggt och lätt.¨

Om ni är intresserade av oket,  kan ni beställa hos Daniel via hans hemsida :

http://danieljohanson.se/

Eller maila till honom: info (at)flygfotografen.se

Så här ser det ut på en JR:

                                                                           Enkelt, fastsatt med 4 skruv.

                                                                                     Här syns muttrarna på utsidan

                                                             I och med materialet är formbart till viss grad, kan man kröka till det så det passar.

                                                                         Här syns fästpunkterna för remtyget. man kan lösa det på olika sätt, men det ska vara enkelt att

                                                                        koppla bort. Kopplar man bort ena sidan kommer radion att svänga runt och vara ur vägen rakt

                                                                        fram om man vill meka kärran.

 

 

mats

Kategorier
Modellflyg teknik

FAILSAFE IGEN

 

 

 

Eller hur jag ställer in mina termikmodellers FailSafe.

 

 

 

 

Eftersom tekniken nästan inte sätter gränser längre för oss,
kan vi programmera våra rc-anläggningar i stort sett obegränsat.

Vid programmering av FailSafe var jag till en början inställd på,
att programmera in ett sakta glid med broms ute i en svag kurva.
Det borde ju bli bra.

Nä, det blev det inte. Om du flyger högt och det är lite blåsigt
, kan din modell glida väldigt långt bort och göra att det blir svårt att hitta den.

Två gånger hade jag en näradödenupplevelse med mina Avor,
där de gjorde just så. Gled iväg.

Mitt mål med FailSafe på mina termikmodeller är,  att vid
förlorad kontroll ska modellen snabbt ner under kontrollerade
former. Jag funderade,  hur man skulle klara det och kom på,
att varför inte göra som friflygarna gör. Efter maxtidens
utgång fusar man, det vill säga timern, elektronisk eller mekanisk,
utlöser en mekanism, som fäller upp stabben.

Efter detta går modellen in i en lugn flatspin eller4 bara sjunker
rakt ner  . Här är ett par bilder hur friflygarnas plan ser ut vid
utlöst fuse:

 

 

                                                                     Här syns hur mycket stabben fälls upp på en F-modell. Ser konstigt ut,
men den sjunker snabbt kontrollerat.

                                                                              Här håller Pär Lundqvist en annan kärra där stabben är uppfälld i fuseläget.

 

Jag  testade med olika utslag på stabbe och sidoroder tillsammans
med full broms på mina Avor och till slut fick jag till ett “Fuseläge”
som tog ner modellen  

snabbt utan att det blev okontrollerat eller att modellen skadas.
Samma sak med en enkel modell som Blue Phoenix. På den full
höjd och lite sidoroder och den tappar höjd fort.

Om man programmerar för ett lugnt glid, finns alltid risken att
modellen sakta ökar farten och slås i bitar. Med friflygmodellen
kommer man relativt säkert ner.

     Här är en modell som fusat. Ni ser den ligger i stort sett horisontellt i ett kontrollerat läge. Just denna modellen

                                                                                svängde inte när den sjönk. Den bara åkte hiss rakt ner och landade platt i gräset.

 

Kategorier
Modellflyg teknik

PROGRAMMERA FAILSAFE PÅ JR

 

…lärde mig Stefan “Blomman” Blomgren   från Blekinge.

 

                    

                                                                                                         Nu kan jag binda i FailSafeläge.

                                                                                                        Bara inte knuten blir som den Gordiska.

En gordisk knut är en invecklad uppgift som kan lösas förvånansvärt enkelt genom en drastisk åtgärd.

Enligt en legend fanns i den grekiska staden Gordions tempel en knut som satt på en oxkärra och var så pass komplicerad att ingen förmådde lösa upp den. Den som lyckades lösa knuten skulle enligt en spådom bli herre över Asien. Alexander den store lockades att försöka men misslyckades. Han blev då arg, drog sitt svärd och högg sönder knuten och insåg i samma ögonblick att problemet var löst. En sådan oväntad åtgärd för att lösa ett till synes omöjligt problem kallas därför ibland Alexanderhugg, ett uttryck som används om drastiska, oväntade och oortodoxa lösningar på svåra problem.

När jag köpt en ny sändare,  tar det för mig en viss tid,  innan jag förstår hur programmeraren lagt upp menyer och hur man handskas med programmeringen.

Jag gick bet på FailSaf inställningen. Så ett telefonsamtal till Blomman gav mig lite tips och det funkade omedelbart.

Mottagarna  jag använde var olika versioner av Spektrums och eftersom JR är kompatibla med Spektrum, närde jag ett hopp att det skulle fungera. Det gjorde det.

Speciellt på termikmodeller är det värdefullt med förinställd FailSafe. Eftersom man flyger högt och långt bort, vill man ha en säkerhet i form av FailSafe, om något skulle gå fel.

Jag har programmerat mina Avor med följande Presettings:

 20 % sidoroder

100 % höjdroder

 100 % klaff

0 % motor i FailSafeläget.

I  FailSafe kommer modellen att komma ner som en friflygande fusande modell. Roterande i en horisontell position med avslagen motor och full klaff. Detta läget får man prova i luften, så man vet det är ett stabilt läge utan stall eller oönskad accelleration.

Rätt inställd sjunker modellen kontrollerat till marken och bör landa oskadd.

Så här programmera jag  förinställd FailSafe på mina termikmodeller:

För att det inte ska hända något om motorn skulle gå igång sätter jag alltid ett gummiband om den fällbara proppen som försiktighetsåtgärd.

1. Sätt i bindningspluggen i mottagaren.

2. Slå på strömmen till mottagaren.

3. Dra ur bindningspluggen.

4. Ta din sändare och håll spakar och ställ switchar i det läget du har provat och som du vill ha i FailSafen.

5. Håll inne bindningsknappen och slå på sändaren.

6. Håll spakarna i FailSafeposition tills sändare och mottagare bundit. Detta är viktigt.

Nu är det klart. Prova och slå av sändaren och se så mottagaren går till de önskade lägena.

Enligt ovanstående programmerade jag original JR rx och mina Spektrumgrejor. Det fungerade utan anmärkning eller protest.

                                                                  Jag hade problem med att allokera brytare till rätt funktion, men genom trial-and-error löste jag det.

                                                                  Klaffen och variotillslaget satt på fel switchar, men jag fixade det. Varion har jag på aux2-switchen,

                                                                  som ju är en tre-vägs brytare.

                                                                                                                                  Läge 0 = avstängd

                                                                                                                                 Läge 1 = normal drift

                                                                                                                                Läge 3 info om spänning i rx och exakt höjd.

                                                                   Klaffen har jag på Flapbrytaren.

                                                                                                                                0 = ingen klaff,

                                                                                                                               1 = 40 % klaff,

                                                                                                                               2 = full klaff.

                                                                 När jag har en mottagare instoppad i en slank kropp, drar jag alltid ut en förlängninssladd

                                                                 för att lätt kunna binda om. Spar mycket besvär.

Min beskrivning enligt ovan fungerade på mina mottagare, men jag kan ju inte garantera att det funkar på alla på rätt sätt. Var noga och testa funktionen !

mats

Kategorier
Okategoriserade

DET FINNS JU INTE SÅ MYCKET OM MODELLFLYG JUST NU….

 

men det finns annat att reta upp sig på

och göra så adrenalitet far ut i kroppen…

 

Till exempel när man ser,  hur människor beter sig i vår natur.  Eftersom det inte var direkt flygväder i går,  körde jag ut till hamnen för att se,  om jag kunde få några miljöbilder.

Jag måste säga , bilderna speglar det gråa, trista sega höstvädret. Det var ingen större fart på något. 

Vid vågbrytaren hade några haft en trevlig sammankomst. Allt skit man släpat med sig låg slängt runtomkring. De som gör detta…..det är B-människor. Det är folk som tänker den idag vanliga tanken: “Nån annan får ta det”……..

Jag tycker det är är ynkligt. Kommunen borde sätta ut lite kärl där skräpet kan kastas. Antagligen säger man att det blir för dyrt, men vad skulle en städning kosta ?

Kommunen har pengar, för Halmstad är en rik kommun. Har man inte kulor får de styrande minska på meningslösa kurser, seminarium, trädkramarkurser och annat och syssla med sådant,  som har med verklighet och människor att göra.

Ok jag vet det hjälper inte att skälla och gny, men eftersom jag skriver precis vad jag vill på min blogg , så gör jag det i alla fall.

Min trogna Graupnersändare Mc-24 Gold Edition är exporterad till Rolf i Hjärnarp. Han kör 35 mHz och jag hoppas han för mycket nöje av den.

Själv har jag ju en JR nu.

Japp här kommer dystra bilder:’

                                                                 Kråkorna utanför mitt hus har i alla fall en brödbit att glädja sig åt……..

                                                                      Skatan sitter lägre   och spanar längtansfullt efter smulor från kråkans bord…

                                                                                Detta är en frälsarkransväktare på alerten

 

                                                             Hade jag stått med mina fötter i vatten här, hade jag känt mig lika ruggig som truten.

                                                                      Här har de tvåbenta svinen rumsterat.

                                                                                    Jag önskar denna kråka varit 30 gånger större och tagit nedskräparna i nacken med sitt näbb….

 

 

 

mats

Kategorier
Dagens snespark

DET NYA FRÄLSET

 

…förnekar sig aldrig i vårt land..

 

Vi hade en försvarsminister, om någon minns, som hette Tolgfors, även kallad “Tomhylsan” av elaka människor, då han gjort vapenfri tjänst. Han sa dock han ändrat uppfattning, då han fått försvarsministerjobbet…….

I samband med skandalen med det militära samarbetet med Saudiarabien fick han försvinna ut bakvägen, då han inte agerat rätt.

På svenska för vanliga människor innebär det , att han fick kicken från jobbet.

Nu kommer poängen: Han uppbär nu dubbla löner..115000 kronor i månaden, för att göra ingenting. Var det inte nån som sa,  att det måste löna sig att arbeta…..

Han har dels “pension, avgångsvederlag” som minister och sin riksdagsmannalön. Han har inte lyft ett finger för att göra sig förtjänt av dessa skattepengarna !

Men ni vet väl,  vilka som bestämmer sina egna löner ? Just precis , det är de valda ombuden för Sveriges Folk.

 Vem som väljer ? Det gör du !

Tänk på alla som i dag gnetar för att få ihop till de dagliga utgifterna och jämför det med Tolgfors arbetsfria inkomst !!

En inkomst på 115000 brutto i månaden ger ca 15000 kr netto per vecka ! Utan att lyfta ett finger !   Det djäkliga är, de skäms inte det minsta att parasitera !

Sverige är fantastiskt !

                                      Så här glad är “Tomhylsan” den 25. varje månad, när de dubbla lönerna gått in på kontot.

mats

Kategorier
Okategoriserade

I DETTA DYSTRA VÄDER

 

var jag tvungen att pigga upp mig med lite sommarbilder…

 

Skönt att kunna luta sig tillbaka och kolla på bilder tagna under sommaren, som bevarar goda flygstunder !

Här kommer några när vädret var varmt och skönt.

                                                                Henke Torphammar flyger sin lilla Gee Bee, som bara han kan !

                                                                   Min vackra Ava-Pro inför premiärflygningen.

                                                                     En stabbe ska inte bara vara funktionell, den ska vara estetiskt tilltalande också

                                                                 En Krax kommer förbi. Konstruerad och flugen av Björn i Hylte. Kolla hans hemsida: http://buskflygarna.blogspot.com/

                                                                     Björn flyger en av sina modeller nere i Rinkaby.

                                                                     Uno gasar så det ryker

                                                                       Unos turbinkärra passerar.

                                                                          Göran flyger sin J-3 Cub

                                                                         Hoppas han rättade upp vingen innan sättning….

                                                                  Daniel hivar iväg kompisens EDF-F-16

                                                                                  Klart det gick bra efter ett sånt balettsteg…

                                                               J-3 Cub på finalen

                                                                      Så här startar man en Wakefieldmodell, som är konstruerad ca 1951.

                                                                     “Sån här har jag flugit” sa Uno till Peter Slovak.

                                                                   Peter Slovak med sin välflygande P-51 Mustang.

                                                                     Skuggspel eller vad man vill  kalla det…

                                                                          Skuggan av en Ava och en modellflygare utrustad med shorts. Det går man inte gärna i nu eller……

 

mats

Kategorier
RC-Utrustning

ÄR DYRT BÄTTRE ???

 

….när det gäller rc-utrustning eller….

 

Som jag tidigare skrivit har jag de sista 2-3 åren kämpat med 2.4 gHz prylar. Jag köpte en Spektrum ombyggnadssats till min Mc-24 Gold Edititon och tänkte att därmed skulle störproblemen? vara lösta. Spektrum är ju ett känt märke tillverkade av Horizon i Malysia.

Det hjälpte inte. 6 gånger fick en bourn-out i mottagagaren. Det vill säga den dör…….den går inte in i det noga testade failsafeläget jag ställt in. modellen bara glider på.

Detta skedde två gånger med mina större Avor. Båda gångerna hade jag en enorm tur att jag fick tillbaka modellen utan en skråma. Vid kontroll var mottagaren låst. Jag fick resetta den och starta om, då gick den igång  och stängde jag av sändaren gick den snällt i failsafe. Synd den inte kunde göra det i luften…….

4 gånger hände samma sak med min Blue Phoenixar. Mottagaren död och låst. Resetta och starta om,  då gick den.

Eftersom jag inte vill hålla på så här och känna mig osäker,  beslöt jag mig för att köpa en sändare. Det blev en JR 9 kanals sändare med tillhörande rx. Mina gamla Spektrummottagare var kompatibla med JR så det underlättade.

Medan jag väntade på min JR,  fick jag en sändare och mottagare till låns av Frankie. En som jag aldrig hört talas om: Walkera.

Nåväl,  den hade en bra display och efter lite funderande kom jag på,  hur man programmerar den. In med rx i en Blue Phoenix och så provflög jag. Funkade perfekt, trots jag stressde den hårt genom att flyga mycket långt ifrån mig, lågt och bakom träd och buskar. Funkade klockrent. Radion med 8 kanaler och 2 mottagare 8 kanaler kostade 1200 spänn…..

Så småningom fick jag min JR. När jag jämförde JR med Walkeran såg jag att:

Displayen och grafiken identisk. Programmering identisk fast det skedde med olika knappar. Innamätet mycket likt. Inte bara mycket likt, det var misstänkt likt JR…….

Min JR funkar till mycken belåtenhet så den klagar jag inte på. Men frågan är ju om man får 3 gånger så mycket vid köpet av JR jämfört med Walkera för sådan är prisskillnaden ?????

Om nu Walkeran är så bra, varför köpte jag inte en sådan ? Enkel: Walkeran är inte kompatibel med Spektrums mottagare, av vilka jag har många och inte ville göra överflödiga.

Mekaniskt sett märkte jag ingen skillnad. Walkeran tycks vara populär i USA och då särskilt som helikopterradio.

                                                                                                   Min nya JR

 

 

                                                                        Walkera sändare

                                                                       Länk Walkera:

                                                                     http://www.walkera.com/en1/particular.jsp?pn=W2801PRO

                                                                                                        

 

Ja ovanstående var bara en fundering

mats

Kategorier
Flyghistoria

POPNITAR…….

i stället för bultar……

Häromdagen kunde vi läsa om ett ultralätt flygplan,
som störtat med två personer ombord.

Enligt vittnena “Fällde vingarna ihop sig”.

Låter som en dålig historia.

Båda ombordvarande omkom tyvärr.

Men vingarna fällde ihop sig. Statens haverikommission har undersökt
vraket och funnit att vingbalkarna var ihopsatta med popnitar,
istället för som ritningen sa bultar.

Jag tycker det är märkligt,  att det kunnat passera besiktningsmannen.
Om jag minns rätt,  så ska en godkänd  besiktningsman kontrollera
ett hembygge med jämna mellanrum.

Att han skulle missat balkinfästningen låter otroligt.

Varför jag skriver detta,  är av det skälet att planet
byggdes till största delen på en skola i Halmstad.

Den som var ansvarig för det har troligtvis anledning att kolla,
 om han följt alla bestämmelser  och anvisningar.

Här kan läsa om det:

http://www.expressen.se/gt/
gymnasieelever-byggde-olycksplanet/

En länk till: 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/
varmlandsnytt/kattegattgymnasiet-byggde-planet

……….. och ännu en länk där man kan läsa,
att det börjar köra ihop sig för skolan….

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/
1.1844219-viktiga-dokument-fran-flygplansbygget-saknas

en länk till en amerikansk hemsida för hembyggare:

http://www.homebuiltairplanes.com/forums/
general-experimental-aviation-questions/12458-zenair-701-a.html

….undrar om man läst detta ???

mats

Kategorier
Naturbilder

HÖSTVÄDER

 

behöver ju inte vara dåligt……..

men redan nu är jag trött på dis, dimma,

regn och sydostliga  vindar!

 

Antagligen är det åldersrelaterat, att man tycker gråväder och mörker är trist. Ingen större lust att modellflyga i diset. Man får göra nåt annat. Exempelvis fotografera verkligheten sett från min kamera.

Verkligheten är i dag Tönnersa  Strand. Inte direkt upplyftande, men utmärkt för att gå och filosofera och iakttaga naturen.

Naturen ändrar sig hela tiden. Både mikro- som i makrokosmos. Vad man ser vid stranden,  är vad hårdare vindar gör med dynerna. Erosionen tar hårt. Dock icke så hårt som katastrofväderprofeterna säger.

Med anledning av att folk går med hundar lösa i naturvårdsområdet , var jag nere och plåtade för Länsstyrelsen i Halland, så de skulle få lite underlag för nya skyltar.

Ja här lite bilder. Tagna med en kompaktkamera, Panasonic Lumix i Autoläge. Det är enklast för den late.

                                                            Tönnersa Strand den 20. November 2012. Jag gjorde bilden i svartvitt så det skulle bli riktigt dystert….

                                                                Märkte han inte att han håller på att tappa sin toupé ?  Fast han ser sammanbiten och långnäst ut.

                                                                  Betongklumpar i strandkanten. Jag vet precis varifrån dessa härstammar. 1965 byggde man

                                                                   betongvärn längs våra kuster och placerade gamla stridsvagnskanoner där för försvar av

                                                                   landet. På 90-talet kom man på att det var onödigt, varför värnen revs. Lite av byggmaterialet

                                                                   hamnade i strandkanten som en artefakt från svenskt kallakrigetförsvar.

                                                                   Detta är en märklig fossil från en aluminiumplattfisk.

                                                                     Just när han drog sin sista suck hostade han upp en sten……tror jag.

                                                               Hur havet och vinden eroderar  dynkanten.

                                                              Stora sjok faller ner. Vinden och havet arbetar utan att tröttas. De har tiden på sin sida.

                                                                   För 30 år sen fanns här sanddyner. Nu är de beväxta. Biotoperna för olika fåglar är förstörda.

                                                                   Speciellt för fältpiplärkan, som häckar i sanddynerna. Länsstyrelsen ska återställa dynerna

                                                                    och har fått pengar från EU för att rehabilitera områden från Mellbystrand och norrut.

                                                                      Jag undra ibland om människor är tänkande varelser. Om det är så borde man förstå,

                                                                      att om man slänger en korkad plastflaska i havet så sjunker den inte, den driver till

                                                                       närmsta strand, där vinden blåser upp den över dynkanten och vidare in mot skogen.

                                                                      Hur lång tid tar det för solen att bryta ner en dansk plastflaska med matolja ?

                                                                     Mellan dynerna och skogen finns våtmarker. Vattnet rinner vidare ner mot havet genom att det

                                                                     infiltreras under dynerna och rinner upp just i strandkanten.

                                                                   Våtmarker, viktigt för djurlivet.

                                                                    De enda som var på vingarna idag var kajor och kråkor.

    mats

Kategorier
Okategoriserade

HUND OCH MODELLFLYGNING

 

Låter lite apart men ändå…….

 

Jag fick mig tillsänt bilder på en valp som är kommen från en mig närstående mopstant. Mamman heter PimPim och valpen heter Pimms och är en herre.

Pimms deltog i sin första utställning som valp och tog hem första pris. inte dåligt. Så här ser en 4 månaders mopsherre ut:

                                                               Herr Pimms 4 månader.

                        Inte konstig han tog hem tävlingen, med en sådan exteriör. Det syns han brås på mamma  PimPim från Älvasjö

 

 

I söndags var det ganska visset väder med dimma och regn. Men på eftermiddagen blev det en lucka i vädret ca klockan 1400, varför jag beväpnade mig med en enkel modell och åkte ner till Höka för att lugna flygtarmen.

Tomt var det,  så man hade hela fältet för sig själv. Konstigt inte fler kommer ner och flyger, när vädret är bra. Men det är väl så, att intresset saknas.

Nåväl jag fick en timma i luften gott och väl med modellen, som nu efter justering och intrimmning flyger som den ska. Nu är anfallsvinklarna ok och vingarna är torderade för att förbättrea lågfartsegenskaperna.

Tar man sig tid och analyserar felen på en dåligt flygande modell och man rättar till dessa, får man en bra belöning med en rättflygande och bra flygande modell. Det vill säga modellen flyger som ett plan ska flyga.

I modellen hade jag en minicam och då jag kollade filmen såg jag att våra gemensamma vänner, vildsvinen, nu har varit ute på andra sidan järnvägen i naturvårdsområdet och plöjt ordentligt. Får se vad bröderna Sandberg säger näsen svinen plöjer deras bete.

Nå, bättre svinen plöjer där än hos oss. Kollar man flygbilder ser man hur de bökat på den mark som vi arrenderar.

Hoppas det är hög spänning i staketen och bra med strömstyrka.

För övrigt har jag nu flugit ca 5 timmar med min nya JR-radio och jag är nöjd. Det betyder ingen förlorad kontakt med modellen eller annat krångel. Man kanske skulle bytt för 3 år sen och sluppit alla de nära döden upplevelser jag haft med mina Avor.

Jag menar, det är inte så roligt att se sin Ava med telemetri och övriga tillbehör försvinna in över ett bebyggt område….

Här några bilder på modellen jag flög med. Jag köpte lite modellprylar av Francis och däribland denna nybörjarkärra. Flyger som en dröm nu. Bra ställ med fjädring som gör att modellen inte struttar fram på marken och som gör landningarna lätta.

                                                                  På stabben sitter Minicamen,  vilket inte var bra, för objektivet fokuserade på vingen varför

                                                                  bakgrunden blev oskarp.

                                                          

 

                                                               Klart för takeoff mot Pilkington, hur länge det nu varar……

                                                                 Solen sken i dag på Höka, ni ser själva !

                                                                                                   Sparky 400 beredd att starta väster

 

Jag försökte att fotografera modellen i luften, men det sket sig.

mats

Kategorier
Okategoriserade

EN INDUSTRIELL EPOK ÄR TILL ÄNDA…

…när Pilkington Float Glass  lägger ner sin produktion i Halmstad.

 

1975 tände man ugnen på glasverket för att producera planglas. För några dagar sen fick vi reda på att de japanska majoritetsägarna lagt ner verket.

Vem trodde det ? Men i dag är allt möjligt. Det är ju lättare att lägga ner en verksamhet som ligger på andra sidan jorden än om den ligger i hemstaden för styrelsen eller…..

Jag tror ca 250 berörs direkt på fabriken. Sen har vi hela den logistiska understrukturen med tillförsel av råvaror via hamnen i Halmstad, transporter av råmaterial på bil och leveranser av färdigt glas med lastbil/järnväg eller båt.

Så man kan räkna med att jobben ryker för kanske 500 personer. Hur ska dessa få arbete ?

Ledsamt med en sådan nedläggning. Vi har nästan ingen tillverkningsindustri kvar i vår stad. Svårt att leva bara på tjänsteföretag. Det är ju våra exporterande företag som skapar möjligheter att köpa till exempel olja.

                                                            Pilkington, snart bara ett minne.

mats

Kategorier
Kuriösa modellflyghistorier

IBLAND HAR MODELLLFLYGARE TUR….

 

för man får inte alltid ha otur !

 

Tur hade dessa flygarna, som landat i ett högt träd. Antagligen stod de och funderade på hur höga stegar som behövs osv.

Då kommer det en ängel från skyn i form av en Robinson helikopter……

Kolla och se vad piloten gjorde……..

Vad tror ni modelflygarna tänkte…? Undrens tid är inte förbi.

Jag skulle nog behövt en privat helikopter, så mycket som jag landar på olämpliga ställen…

mats