About myself

HYPERAVAN…

 

 

 

 

BROMSARNA DEL 8.

 

HyperAvan har två bromsklaffar på ovansidan av mittvingen
längst ut på panelen.  I vingsektionen är fördraget servokabel,
som man kommer åt genom att skära upp Oralighten i mitten.
Jag säkrade klädseln med tape innan jag skar, så den inte skulle
spricka upp mer än jag ville. För att aktivera bromsarna monterade
jag ett servo med lång servoarm. Detta är den enklaste funktion jag
kan komma på och jag hade den på min gamla Ava.
Servoarmen påverkar direkt bromsen, när armen går upp.
Jag har valt att manövrera bromsen över en trevägs brytare:
Inne-30 grader-90 grader.

För att försäkra mig om att klaffarna går helt in, har jag monterat
en 0.5 mm pianotråd enligt foto och förspänt den enligt modell
torsionmodellen. Spänningen får du själv kolla så den blir den rätta
Detta system funkar perfekt och stänger klaffen i ett nafs
. Jag fick sätta lite tape under bakkanten på klaffen för att hindra
att den drogs in för långt. nu ligger den exakt i linje med vingen.

Ett mindre problem kan vara att om man har två likadana servo för
klaffarna, måste man i regel vända rotationsriktning på det ena för
att få likformighet. Det går ju att sätta servona olika, men mitt öga
störde det så jag vände ett av servona. Hur man gör när man vänder
riktning? Man skiftar motorns strömkablar och skiftar ändkablarna
på potentiometer. Är du osäker Googla.

Servokablarna klippte jag i mitten och lödde ihop båda servon och
satte på en hankontakt.

Innan ni fäster in servona, som jag CA-limmade på en 4 mm balsabit,
kolla utslagen och justera servoarmarna så klaffarna rör sig som du vill.
Alltså likformigt och lika snabbt.

Ska bli intressant att se vad som händer, om man ställer HyperAvan på
näsan och drar full broms. Jag undrar om bromsarna kan hålla nere farten,
så inga strukturella problem uppstår?

Men som man säger, time will tell.

 

 

 

IMG_0040

Här ser ni hur 0.5 mm pianotråden är satt och hur mycket den är förspänd.
Jag limmade inneröret till stötstång på kolfibern och stack sen in pianotråden.
Detta för att öka limytan. Pianotråden tar inte emot någonstans,
om den sitter enligt bild.

 

IMG_0046

Jag ankrade pianotråden i en 5×5 hård balsalist som limmades mot sprygel och D-box. Tråden låst med CA.

 

 

IMG_0038

Som ni ser stänger torsionsfjädern klaffen fullständigt.

 IMG_0043

Så här sitter servot innan jag limmat dit balsabiten, men funktionen är lättförståelig.

 

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.