About myself

EN SPÄNNANDE TURBINMODELL I TARP

 

var utan tvekan den Mig-25 som drevs av en Micro jetmotor.

 

                                                                                              Mig-25

Modellen var en formsprutad modell av en rysk Mig-25, som ju var ett plan framtaget för att kunna stiga snabbt och ingripa mot högtflygande bombplan. Planet var länge världens snabbaste med maxfarten ca mach 3. Det blev sedermera passerat av amerikanska SR-71, vilket var en produkt av Kelly Johnson vid Skunk Works.

En Mig-25 avvek och landade i Japan, där USA plockade ner det i minsta del och analyserade det. Jag minns att amerikanska specialister var förvånade, när de såg att ryssarna använde elektronrör till elektroniken i stället för state of the art halvledare. Amerikanarna drog på munnen,  när de såg röranvändningen tills de fattade att genom att använda rör,  hade man i stort sett eliminerat verkningarna i elektroniken från en EMP (Elektromagnetisk Puls), som på halvledarförsedda utrustningar slog ut dessa.

Nåväl,  modellen såg jag redan förra året och jag var imponerad av pilotens sätt att hantera modellen före start. Det var enkla rutiner. Han hade med sig en liten plastspann med en liten gasoltub och småverktyg.  Det var allt. Inget extra mumbojumbo.

Modellen vägde 2.1 kg och motorn hade en statisk dragkraft på 3.1 kg, allt enligt speakern på uppvisningen. Så därmed kunde modellen stig rakt upp under accelleration.

Vädret var inte perfekt under fotosessionen, då det var dimmigt, men lite bilder blev det.

                                                                Förberedelser för start. Gastuben och brandsläckaren samt sin radio

                                                                                   Ackpaketet och reglaget till start av turbinen.

 För att ge en illusion av EBK, har byggaren monterat lysdioder runt motorernas ögonlock. Motorn som driver modellen sitter i   mitten.

På väg ut med sin behändiga modell.

Jo, han handkastar sin turbinmodell.

                                                               Inga konstigheter. Full trottel och spring ett par steg och dynga iväg …

                                                                                               Start !

                                                                                       Det gick bra som vanligt.

Passering

                                                                 Planet släpper en “bomb”, som small utav H-e.

                                                                                   Blå himmel över Tarp…

                                                                        100 % EBK

                                                                          Mig-25 och en skock fåglar

                                                                                          Detta plan utstrålar rå kraft.

                                                                           En passage i 380 knutar

                                                               Svårt att plåta i dåligt ljus och långt avstånd till motivet.

                                                                        Fin effekt med lysdioderna

                                                     Det ser ganska bra ut eller….?

                                                                                          Lite hotfulla skyar…

                                                                     Landning med hög nos och kuperad motor.

                                                                                Snart…touchdown

                                                                                     Japp, såedemede……..

En Mig-25 i all sin glans

Länk där ni kan läsa om Mig-25:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-25

Så här ser the real stuff ut !

Kolla plåten ovanpå motorerna…för många g, så den skrynklat sig……… ?

Mig- 25 kallades av Nato för Foxbat. 

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.