Kategorier
Old Timer flyg

OT-SM RINKABY, GUMMIMOTORDRIVNA MODELLER

 

redovisar jag här.

 

Jag redovisar gummimotordrivna modeller här utan indelning. De flesta förstår ju,  vilka klasser som visas och jag förutsätter,  att det är bilden,  som är viktigast. Därför visar jag bilderna,  i en för petimetern salig blandning, men alla andra kan nog stå ut med det….

Där jag har kommentarer,  har jag lagt det. Betraktaren är välkommen att lämna kommentarer i kommentarsfältet,  om jag har pratat i nattmössan eller om ni vill komplettera något.

För den icke initierade friflygaren, som jag är, är det fantastiskt att se,  hur ett gummiband kan skruva upp en modell och hur modellen tar en blåsa. Man ska ju betänka,  vilket arbete det ligger bakom en friflygande modell, för att man ska kunna erhålla rätt karaktär på modellen.

Den ska ju kunna utnyttja gummimotorns energi på ett optimalt sätt, så den får den höjd,  som krävs. Under motortiden ska den flyga så den stiger maximalt och när motortiden är slut och modellen glider, ska den kunna ta blåsan, genom att modellen “tippar” in i termiken. Detta kräver noggrann trimning och inställning och det är mer än en vetenskap !

Jag är full av beundran,  när jag ser modeller, vilka är  konstruerade för 60-80 år sen, som presterar,  så mycket som de gör och vilken lagrad kunskap det finns hos OT-piloterna,  som är aktiva.

Här kommer nu en stor mängd bilder. Dels ligger de öppet och dels har jag ett galleri i slutet av mitt inlägg.

Denna bild beskriver det mesta inom friflyget. Det fina bygget, spänningen hos piloten och förväntan att modellen ska prestera det den kan.

Åke tänker att måtte det gå vägen….

Sten vevar upp gummimotorn med hitechvev. När jag var 12 hade jag en gammal ombyggd drillborr.

Ordnung muss sein !

En blick hos piloten som säger: Koncentration

“Nu är det upp till modellen” !

Åke briefar på fredagen

Anita, sekretariatschef

Det strävsamma paret Sjöberg

Undrar om piloten valt hängslornas färg för att matcha sin modells…?

[nggallery id=73]

Detta var lite om gummimotordrivna OT-modeller vid SM iRinkaby 2011

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.