HYPERAVA PROVFLYGNING

 

 

 

HyperAva provflygning

 

 

 

 

IMG_0015

 

 

Så var det dags idag tisdag att provflyga. Vädret perfekt, vindstilla och solsken
så in med grejorna och ner till fältet kl 0900. Ganska spännande att montera
utomhus för första gången. Spännvidden är ju 4 m men den kändes inte så stor
när man stod och såg på modellen.

Koll av att allt fungerade, räckviddstest (som lämnade en del att önska)  och
iväg med 60% effekt på motorn.

HyperAvan steg med perfekt vinkel och inom en mycket kort tid var jag på 150 m.
Motorn av och lät modellen hitta sitt eget glid om möjligt. Det gjorde den,
fast jag trimmade ner nosen aningen. Ingen trim på sidoroder behövdes,
den flög spikrakt. När jag flög sakta hade den inga speciella tendenser för sig,
men min erfarenheter säger att Avan ska flyga med viss fart, för man ska kunna
plocka allt ur profilen. När jag dök svagt och släppte spaken, var den s e g att
ta sig ur dykningen. När den hade hämtat sig efter dykningen och skulle flyga
i planflykt, märkte jag en svag stalltendens. Jag vill gärna ha mina modeller
aningen baktunga när jag flyger termik, för att modellen ska indikera blåsan
kraftigare, men jag beslöt att landa och tynga nosen, för att se hur det påverkade
flygmönstret. Landning på vanligt sätt, koll av bromsar med 30 grader och 90
graders ansättning. I bägge lägena ingen större attitydförändring i loopingplanet.
Dock ställer jag mig frågande till, om bromsarna är stora nog. Framtiden
kommer att utvisa det.

Jag trodde aldrig Avan skulle sluta flyta, innan den satte sig!

På med 20 gram bly i nosen och iväg. Resultatet blev att den svaga
stalltendensen försvann och den kändes mycket bättre i luften. Min erfarenhet
med Avorna är, att de kräver mycket intrimning och anpassning av piloten,
innan man kan få ut all kapacitet som denna modell har.

Jag klättrade till 100 m och lät den glida i termikfri luft. Ingen tid tog jag,
men att göra 6 minuter är under de förhållanden jag flög inte svårt. HyperAvan
har ett, som jag bedömer, mycket högt glidtal. Vidare ,om man trycker upp
lite fart, kostar det inte så mycket höjd, utan profilen har en gynnsam polar
vid högre hastighet, precis som de andra Avorna.

När man flyger på bästa glidtal ,så hörs ett helt underbart profilsus,
när den glider förbi. Bara att höra ljudet är värt hela resan.

Som sagt jag, har bara flugit ca en timma, men mina erfarenheter är:

Högpresterade modell som kräver noggrann trimmning och mycket
flygträning av piloten, så alla goda egenskaper kan utnyttjas.

Mer rapporter kommer sen efter ett mer systematiskt test.

 

 

IMG_0011Jag ersatte vingskruvarna med bra plastskruv i stället för metallskruv.

IMG_0021Här ser man hur vingen sitter på snyggt utformad baldakinen
och man skymtar hur jag dragit antennsladden.

IMG_0034HyperAvan i sitt element. Det är inte lätt att
plåta samtidigt som man provflyger en ny modell…..

IMG_0044

 

IMG_0054

 

1 kommentar tillHYPERAVA PROVFLYGNING

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.