About myself

FÖR OSS SOM HAR VÅR FRAMTID BAKOM OSS…

 

är det väl detta, som ligger oss varmt om hjärtat.

Flygplan från 30-talet och motorer från samma tidsepok.

Jag har farit runt på möjliga och omöjliga sidor och “lånat” lite bilder. Ja jag har försökt att kontakta den som lagt ut bilderna men inte fått svar.

Är det ingen mer än jag som gör så……hur som helst här kommer lite bilder med kommentarer.

Vad gäller kolvmotorn eller Otto-motorn, så var den i stort sett maxutvecklad 1942-1943. Man  hade funnit konceptet som fungerade och efter introduktion av ladeluftkuehler, turbokompressor och mekaniskt direktdriven kompressor i flera steg och en väl fungerande bränsleinsprutning (till Daimler Benz Db modellerna tillverkad av Bosch) så hade man fått ut , i stort sett vad en motor teoretiskt kunde prestera.

Att man i dag kan få en motor att prestera mer, beror på bättre material, bättre precision och bättre möjligheter att simulera lika processer i motorn via dator.

Bästa kolvmotorn under WWII ? Jag vet inte men DB 605 var inte dålig. Hade tyskarna haft 108 oktanig bensin hade man fått ut mer. Tyskarna försökte lösa detta med olika tillsatser i bränslet. VI ska komma ihåg , att all flygbensin så gott som, tillverkades av brunkolsdestillat. En process som uppfanns i Tyskland på slutet av 20-talet. Inte bara gjorde man bränsle av brunkol, man tillverkade även gummi, som ju var en bristvara, av brunkolsprodukter. Jag har sett ett däck gjort av brunkol….jo det liknar gummi men hårt.

Under kriget hade tyskarna tillgång till oljekällor i Ploesti i Rumänien, men denna olja var öronmärkt för smörjmedel och raffinering till dieselolja.

På nätet finns nästan oändligt att hitta om kolvmotorer från kriget. Googla Db -600 serien.

Här kommer bilder:

En god illustration till en gummrepsstart. Fyra gummirep, vart och ett bemannad av tre man. Som en slangbåge funkar det.

Detta motorplanet landades i ett stycke efter att piloten fått fladder i roderna under en provflygning.  Planet mycket skadat.

Således inte bara modellflygare som får fladder.

 En mycket vacker icke manipulerad bild av en Fafnir på Wasserkuppe.

 En Fafnir på hanget vid Wasserkuppe.

Tyskarna var de första som byggde en helikopter, som var operativ på förband under WWII. Det var en version av  Flettner.

Helikoptern var en koaxialhelikopter med två rotorer , som gick i varandra. Detta gjorde att stjärtrotorn ej behövdes då girkrafterna

hävde upp varandra. Helikoptern flög mycket bra trots en ganska liten kolvmotor. Det var en Bramo på ca 150 hästkrafter.

Jag tycker den  ser modern ut fortfarande och ryssarna bygger en helikopter som är väldigt lik denna fortfarande, med den skillnaden att använder en turbin i stället för kolvmotor.

 Ett förband Flettnerhelikoptrar 1944.

 Amerikanarna var inte sena att lägga nävarna på helikoptrarna efter kriget för att kunna få ideér och efarenheter från de tyska helikoptrarna.

EN motorseglare designad av Horten. Flög snabbt med en relativt liten motor och hade goda egenskaper.

 En tvåsitsig segelkärra, Kranich, som användes i hela världen både under och långt efter kriget. Även i Sverige användes den innan Bergfalken kom.

Att man släppte stället kunde leda till roligheter. I Skövde berättades det,  att Nisse Blom hade släppt stället på 400 m höjd och att det sedermera slog igenom taket i ett hönshus ute på  Vinningafältet.

Peter  Riedel bär sin hjälpmotor.

 En klassisk maskin. Klädd med plywood i tidstypisk stil. En Röhnadler från 30-talet.

 Denna bilden har ju intet med segelflyg eller andra världskriget att göra. Bilden är bara en påminnelse , att mannen i planet, Santos-Dumant, var den förste på denna jord, som startade från marken användande ett ställ. Brödern Wright blev katupulterade iväg med hjälp av en motvikt och en träräls.

Så Santos-Dumant var pionjären !

 Mycket slip och lite släp, som vi sa. Landade man nedanför hanget, var det bara att släpa upp sin Anfänger igen.

 6 man krävs för att gummrepsstarta en övningssegelkärra !

 En Focke Wulf Stosser bogserar en Horten segelkärra.

En DB-605 V-12 med hängande cylindrar i vinkel. Kompakt och lätt. Man fick 1800 hk ur den. Detta vid 3200 varv !

En bra jetmotor från 1943-1944. En Junkers-Jumo turbin.

Dornier 335 en innovativ kärra med två DB-605 = 2 x 1800 hästkrafter. Toppfart 775 km/timman.Inte bara var den snabb. Den var snygg också med tanke på hur mycket som skulle få plats.

 

 En del av instrumentbrädan till denna kärran kan man se ner på Dorniermuseet vid flygplatsen i Friedrichshafen vid Bodensjön.

Undrar hur stor vingbelastningen var ?

 En Condor gummirepsstartad på Wasserkuppe.

Märkliga ideér fanns det gott om…..kanske skulle det stått HAPAG-LLOYD istället för LUFTHANSA på sidan ?

Läs här om DB-605:

http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_605

Mer kommer

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.