About myself

HUR FUNGERAR EN HÖJDMÄTARE EGENTLIGEN ?

 

 

 

 

 

 

Höjdmätaren i en luftfarkost är ett mycket enkelt instrument…

 

 

 

 

 

… och var ett av de första som kom i bruk redan på 1700-talet, när pionjärerna
erövrade lufthavet i sina ballonger. En höjdmätare mäter det statiska trycket,
vilket betyder den mäter trycket på den platsen där farkosten är i mätögonblicket.

En höjdmätare från ett fullskalaplan som visar 1410 m. Skalan till höger anger
det tryck    man ställt in
. En höjdmätare är i regel en aneroidbarometer med
en skala och visare på. En aneroid är en lufttom behållare, som via ett system
med hävstänger, kugghjul är förbunden med en visare, som då trycket ändras
flyttar sig.Ofta har man flera aneroider eller dosor som ligger på varandra för
att få bättre utslag och därmed högre noggrannhet.

aneroidsys5tem

Här är principen för en aneroidhöjdmätare. Som ni ser är detta  en  barometer
men byt ut väderskalan mot en höjdskala så blir det just en höjdmätare. 

Som alla vet råder ett visst tryck på allt på jorden orsakat av atmosfärens massa.
Vi vet också att om man flyttar sig högre upp så sjunker trycket eftersom mindre
mängd luft trycker. Det betyder att om man stiger med planet, så kommer aneroiderna
eller dosorna att utvidga sig eftersom trycket på utsidan sjunker och vi får en ändring
av visarens läge på skalan.

 

loggning

Ovanstående bild visar en höjdmätare, eller som det heter inom modellflygarkretsar
en Logger. Kostar ett par hundra. Ser ni den lilla runda grejen i nedre högra hörnet?
Det är tryckkärlet som påverkas av det statiska trycket. Den lilla förändring som sker
förstärks via elektroniken så man får ett lätt läsbart utfall. Noggannheten är 2 cm!!!!!
Inte illa!

Gå till denna sidan så hittar ni telemetrigodis:

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_listCategoriesAndProducts.
asp?catname=EagleTree&idCategory=173&ParentCat=172

Det finns en mängd olika beteckningar enligt Q-förkortningarna som härstammar
från flygningens pionjärtid då telegrafi användes för att kommunicera mellan
flygplan-markkontroll. För att den stackars telegrafisten inte skulle arbeta ihjäl
sig med sin telegrafinyckel infördes ett system med så kallade Q-förkortningar,
som används än i dag.

Om man startar på en flygplats kan man ställa in QNH, vilket är trycket på platsen
justerat till havsnivån. Mätaren kommer alltså att visa planets höjd över havsytan,
när man står på marken.

Flyger man bara på ett ställe kan man ställa in QFE, vilket är trycket på marken
på en specifik plats.

Sen finns det otal andra förkortningar, som man kan googla fram om man är
intresserad.

För oss modellflygare finns en uppsjö av höjdmätare ofta i kombination med
variometer och GPS.

Det är bara att googla, så hittar ni höjdmätare på nätet för modeller. De väger
5-20 gram och mäter förutom höjden ofta battersipänning och eventuella
avbrott mellan sändare och mottagare. Dessa registrerande mätare kan man
i regel tömma till sin dator via ett  USB-gränssnitt, för att man ska få det i en
snygg graf. En höjdmätare för modellflyg kostar mellan 250-1000 kronor,
så det är inga stora investeringar.

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.