Translate

HUR FUNGERAR EN VARIOMETER EGENTLIGEN?

 

 

 

Upp….eller…ner ?

 

När man segelflyger med en modell,  så kan man om man har lite rutin och det är termik i princip flyga tidsmässigt ,så länge solen skiner. Det är inga svårigheter. Svårare är det, när man flyger och det är svag eller lite termik. Då gäller det att kunna gneta och ta vara på allt stig. Som ni väl vet ,är jag en fanatisk segelflygare……och jag har flugit hundratals timmar utan instrumenthjälp, men men, för 25 år sen beställde jag en variometer från USA att användas i min ASW 15.

En variometer är som namnet “VARIO”=förändring, “METER”=mätare säger, ett instrument som mäter en förändring. Vilken förändring kan man utläsa från en variometer? Jo man mäter förändringen av det statiska trycket kontinuerligt. Till skillnaden från höjdmätaren som mäter vid en viss tidpunkt som ju är när man ser på instrumentet.

Variometer i fullskalaplan bestod till en början av ett tryckkärl som liknar en termos. Från detta kärl , som har samma tryck i sig som utanför, går en tunn slang till ett rum där det finns en kan vi kalla vindflöjel, som är förbunden med en visare.

Om planet stiger ,kommer en liten mängd luft  från termosen att strömma in i rummet där flöjeln finns och genom att tätningen mellan flöjel och rummets väggar är bra ,kommer den inströmmande luften att trycka vindflöjeln, låt oss säga till höger. Detta fortsätter så länge som planet stiger och det yttre statiska trycket sjunker och luften strömmar från termosen.  Den inströmmande luften i rummet strömmar ut genom små kapillärrör, annars skulle ju inte flöjeln flytta sig. (kapillärrör är hårstråfina rör där luften kan strömma ut och in.)

Händer det motsatta, att vi sjunker, kommer luften att strömma tillbaka till termosen ,eftersom trycket utvändigt ökar jämfört med trycket i termosen. Så länge vi sjunker, kommer flöjeln att tryckas till vänster.

Alltså luften utifrån strömmar via kapillärrören in i rummet/kammaren, trycker på flöjeln och strömmar förbi den in i termosen.

 När vi stabiliserat flygnivån, kommer flöjeln att hänga i neutralläge och visa på varken STIG eller SJUNK. Detta är en mycket enkel schematisk beskrivning av en variometer.

Man kan säga att systemet andas hela tiden och mäter mängden av luft systemet drar ut eller in.

 

variometer fullskalaplan

Detta är en variometer i ett fullskalaplan. Över siffran 0 stiger man, under siffran 0 sjunker man ofta uttryckt i fot/sekund eller m/sek.

 

varioprincip  Detta är en liten svårtydd principskiss på en variometer. Från vänster: Termosflaskan eller utjämningskärl-slang till ett hålrum med   kapillärer och “flöjel” som är förbundet med en visare.

En variometer kan vara konstruerad på olika sätt, men alla mäter den kontinuerliga förändringen av det statiska trycket.

När jag hade fått min vario från USA  visade  det sig vara en stor pjäs. Utjämningskärlet var ca 6 x 20 cm.Data skickades via en dålig sändare ner till en mottagare ,som var en omtrimmad transistorradio och variodatan erhölls som upprepade piptoner ,när jag steg och ett dovt ljud, när jag sjönk.

Att flyga med en variometer gav mig en ny dimension åt min flygning. Den knöt ihop modelltermikflyget med mitt fullskalasegelflygande, där man använde just “Pipvariometrar”. Renlevnadsflygarna pikade mig i klubben förjag flög med vario, men deras pikar tystnade, när de såg jag kunde flyga termik klockan 21 på sommarkvällarna!

Utvecklingen av variometrarna för modellflyget har gått raskt. Personligen kom jag i kontakt med Thommy i Tyskland, som tillverkar PICOLARIO ,vilket är ett kombinationsmätinstrument variometer-höjdmätare-gps-logger-glitchräknare, ja det finns nästan hur många funktioner som helst att få.

Picolarion har gett mig otroligt mycket glädje och sporrat till termikflyg under synbarligen omöjliga förhållande. Det är möjligt att tömma Picolarion på data, när man kommer hem och få det i 3-D, om man har GoogleEarth. Jag har 2 Picolarios. Ganska dyra grejor, men man får prylar, som fungerar perfekt. Inga Rustaprylar, om jag uttrycker mig så…..

Även i Hongkong kan man köpa liknande utrustning. Se den länken jag la under “Höjdmätare”.

picolario

Här har ni Picolarion. Små och smidiga prylar. Lätta och mäter med mycket stor precision!

Länk till Thommys Modelbau: http://www.thommys.com/

Här kan ni läsa allt ni vill veta om Picolarion.

PS

Jag får inte betalt för att skryta med Picolarion, det är bara så att det är den bästa! Fråga runt bland segelflygarna. Mitt personliga höjdrekord på Hökafältet är 1183 meter! Slå det med en segelmodell och jag lovar bjuda flygaren på en pilsner.

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.