About myself

MINIBOXER PROVFLYGNING

skulle ske idag efter en grundlig översyn.

 

Vädret var ju inte perfekt med byig vind, men som det är med sanna modellflygare, kärran ska upp ändå. Modellen är väldigt lätt, dock vet jag inte exakt vikt, men den är låg. Motor är en .15 glödstiftsmotor,  som har mer  än tillräcklig kraft.

Modellen är väl genomtänkt med många lösningar enligt känt Pär Lundqvistkoncept. Jag ska förklara under bilderna. Två starter gjordes under vilka vissa flygmekaniska problem blottlades. Vinden hade blivit byig och starkare, varför Pär beslöt avbryta för att inte riskera modellen.

Jag tog lite bilder och de kommer här:

                                                          Pär lastar ur modellen ur sin Japanska sportbil…….

                                                           Har man så stor erfarenhet så man gått in i pensionsåldern, har man rätt till pall…

                                                              Ja, då är det bara till att köra igång.

                                                             MiniBoxern

                                                            Jag hade väl inte valt den färgen Pär….?

                                                            Det står ett skimmer runt modellen

                                                          Nos och ställ.

                                                           Luckans fastsättning. Fast vredet ner till vänster jämte glödanslutningen, vet jag inte vad det är

                                                             I motorrummet. Den grova slangen är tilluft till förgasaren. Medicinburken 

                                                             är bränsletanken   och i brandväggen sitter  servot till throtteln. 

                                                            Här är ytterligare en bild.

                                                         Pärs egenhändigt byggda Single Sticksändare.

                                                           En snygg installation. Längst fram styrningen till noshjulet som går via linor från en disk som är

                                                           länkad till servot och sidorodret.  Till vänster framtill strömbrytare och vidare bakåt acken. I nästa fack de

                                                           två servona för klaffen. Trädisken sitter på sidoroderservot direkt. Längst bak höjdroderservot. Observera

                                                          den enkla och praktiska fastsättningen av stötstången vid servot.

                                                          Koll av roderutslag.

                                                             Instrumenteringen

 

 

                                                          Pär Lundqvist och en elstart……..det trodde jag aldrig,  jag skulle få se.

 

                                                             Nålinställning

 

                                                           Nä, det gick inte att taxa i det för modellen höga gräset.

 

                                                          Det blir att bär ut den.

                                                          Första flygningen.

                                                              …..och landningen

                                                            Andra flygningen.

                                                               Ner kommer man alltid.

                                                           Här åker modellen in i bilen för vidare befordran till Veinge.

Här kan ni läsa om Scottish Aviation Bulldog, som gav inspiration till Pärs Bulldog:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scottish_Aviation_Bulldog

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.