About myself

ÄNNU MERA HANGFLYG…..

 

….blir det nu…

…eftersom min blogg är dedikerad till begreppet “Flygkultur”.

Då vi hade fin västlig vind i torsdags åkte jag och Pär L till hushanget vid Tönnersa Strand vid Laholmsbukten. Jag hade själva varit där i onsdags och flugit med en av mina F3F-modeller utrustad med den nya minicamen i nosen. Jag ska inte trötta er med mer film utan här kommer stillbilder på en hangflygnestor, när han rastar sin modell.

Vinden var väst med en dragning på nord ca 15 grader. Det påverkade ju flygningen såtillvida man fick anpassa sättet att dels svänga och dels vara noga med placeringen av modellen på rakorna. I medvindssvängen flög man lågt och drog bra med höjd, i motvindssvängen gick man ut från hanget en bit på lite mer höjd och svängde aningen försiktigare, för att modellen skulle komma ur svängen med hög fart.

I motvinden på rakan flyger man så nära kanten man kan eller till och med något under kanten för att dels få bästa lyftet, dels för att möjligaste mån minska sidvindskomposanten. I medvinden ligger man lite högre i8 öve delen av kantrotorn.

Så visst, det gick bra att flyga och eftersom vinden var 5-7 m/sek pep det på bra.

Som vanligt tog jag en hop bilder. Då jag inte flög kunde jag koncentrera mig på plåtandet och så här blev det:

   Detta är en bild jag tog ca 10 km från kusten, som visar det som gör hangflyg möjligt. <Bilden togs under en svampplockarsejour.

                                                                 Laholmsbuktens fria yta, som låter en laminär  vind möta kusthanget och skapa det fina lyft vi har vid stranden.

                                                                 I bakgrunden syns Hovs Hallar 90 m högt, som är vårt hushang nummer 2.

 

 

                                                             Pär Lundqvist och jag på väg från parkeringen ner till hanget genom den nästan djungellika växtligheten i strandskogens skyddade fauna.

 

 

   En modellflygare som nått toppen……..av kullen.

 

 

   Start 1.

 

      Start 2.

     Start 3.

   

Start 5.

Start4.

      Start 5.

 

 

                                                        Start 6.

        Bananan på väg.

  En bild säger mer än 1000 ord…….

Att flyga lågt är inga problem. Vinden är ju laminär, varför hanget är optimalt lyftande.

Ingen vågflygning men nästan……..

 

Bananan och i horisonten ett torrlastfaktyg som angjort Halmstad redd,  väntande på att anlöpa Halmstad Hamn för last.

En stigande sväng för att få lite fart i utgången.

  Eftermiddagssol i vingen.

     Hur många G i svängen ? Ja räknar man på det, svängens radie och hastigheten blir detr ca 4 G.

     Här är 10 km långt kusthang !

   Efter en genomförd flygning och en svår landning bakom hanget i turbulensen. Ja vad gör man inte för att slippa gå ner för kanten

¨                                                              för att hämta modellen och sen kravla sig upp igen….?

 

Hur räknar man ut G-belastningen i en sväng med ett modellplan ?

Jag skrev innan i posten, att planet utsattes för 4-5 G i svängen. Detta medför ju mycket. Enkelt uttryckt belastas modellen med 4-5 gånger sin egen vikt.

Det betyder,  att modellen i en sväng med ovanstående belastning ska producera 4-5 gånger mera lyftkraft ! Då förstår ni vikten av,  att hålla farten i en sväng.

Samtidigt med att modellen kräver mer lyftkraft, så kommer hastigheten att bromsas upp, på grund av priset du får betala för den ökade lyftkraften.

Priset är ett ökat  lyftkraftsmotstånd , vilket du betalar med hastighetsminskning. Detta motståndet kallas det inducerade motståndet.

Så att man upplever,  att modellen i en brant sväng vill klippa in i en spin är en naturlig följd av det,  jag relaterade ovan. Så håll farten i svängarna.

Så här räknar du ut G-kraften i en sväng och det kan gälla vilken farkost som helst:

Hastigheten i meter per sekund upphöjt till 2, dividerat med svängens radie i meter. Detta värde ska du dividera med Accelerationen som ju är 9.81 meter per sekundkvadrat.

Då får du G-belastningen på din modell.

Alltså för Pärs modell:

Han flyger med 120 km/timman = 33 m/sekund. Radien på svängen 25 m.

33 x 33      = 1089       = 43.56        = 4.27 G      

 25                  25              9.81

Ja, så här går det till.

mats

4 comments to ÄNNU MERA HANGFLYG…..

  • Gott å se att ni håller på så vi får lära oss av de som kan.

    Känns nervöst utan motor men det funkar ju som synes…

    Mvh. Björn…..

  • Rolf Holmer

    Hej Mats!
    Mycket intressant, kul att se hur ni far fram på ett mycket långt hang, ja jag vill säga
    “minst” en mil jo jag skrev minst 10000 meter!
    Landningarna “No Problems”!!!
    Vind SW – Nv!!
    Mvh. Rolf

  • Du får väl masa dig bort där vi är och flyger Rolf……..
    och visa musklerna…?
    Vi är där ofta och hanget är högre än i Mellbystrand.
    Jag har kollat.
    jag har inte sett dig nere i Kåseberga /Hammar i sommar med skärmen?

    Ring när du ska flyga vid Laholmsbukten med din skärm, det vill vi se !

    mats

  • Hallå Björn,

    ja det gäller att hålla igång med flygandet, nu när man nått stadgad ? ålder. man får inte missa flygtillfällena, eftersom vi går mot mörkare och kallare tider.
    När jag och Pär var ute var det just en fin dag.

    Utan motor, sa du. Vi har ju en fin motor där på hanget må du tro: Solen, som skapar vindarna komna av tryckför’ndringar i atmosfären. Det är miljövänligt att segelflyga.
    Jag håller på att grundöverse min Arrow nu. Den hade ju blivit lite ärrad och behövde en slipning, spackling och sprutning. Vidare ska jag sätta i två nya 8 grams digitalservo till V-stabben.
    Sen blir den bra !

    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.