About myself

FLER BILDER FRÅN DEN TID DÅ DET BEGAV SIG

Jag hittade några fler bilder i mina gömmor från tiden 1978-1983.

Kvaliteten, tja, den är vad den är.

 

 

IMG_0009-1

Detta är Hang-SM 1980 på Hammars Backar med mer än 50 deltagare! Arrangör var Södra Hallands Modellflygsällskap. Bilden tagen vid Ales Stenar mot hamnen i Kåseberga.

 

IMG_0161

Pär Lundqvist ställer in motorn, en Taifun Hurricane 1.5 kubik diesel på sin Auster Autocrat, när vi var uppe och flög på Skärsjöns is.

 

 

IMG_0003

Pär flyger termik, djupt fokuserad, med Bertil Dahlqvists “Banan”

 

IMG_0002

Bertil Dahlqvist, en av männen som stiftade Hökaklubben i slutet av 30-talet! Arbetade som fotograf i Laholm ochvar modellflygare i hela sitt liv. Han flög främst friflyg och då oldtimermodeller.

 Bertil dog för ett par år sedan och med honom gick en modellflygepok i graven i Halland.IMG_0013

Pär förbereder start med sin vinge. Skjutande motor 1.5 kubik. Om den flög? Jag såg den aldrig i luften…

 

 

IMG_0017-1

Håkan Svennesson Kristiansstad, en av landets bästa hangflygare med sin vackra modell. Redan på den tiden byggde vi modeller som flög bra och såg bra ut! Året 1980

IMG_0021

En Skybolt ägd av Anders Malmberg. Ett av de få modellplan, som sedermera byggdes för fullskalaflyg!

 

IMG_0024-1

Sittande Pär, Sven Perssons son, Sven Persson och Johnny Johansson på Skärsjöns is 1979-1980

 

IMG_0057

En legendarisk nybörjarmodell; Junior 200 från Valter Johansson. Det bästa nybörjarplanet alla kategorier från den tid , då man var tvungen att bygga själv.

 Flög perfekt med en 2.5 kubiks motor. Jag hade en sådan och jag tror jag flög den minst 300 timmar på marken, på snö och med flottörer.

 

IMG_0090

På väg hem från goda vänner i Oberstdorf, stannade jag till i Frankfurt och flög från deras hang, som ju var ett “Truemmerberg” utanför stan. Det vill säga, när man byggde upp staden efter kriget la man allt bråte här, vilket bildade ett litet berg, där modellflygarna höll till.

Mopeden i nedre högra hörnet var ett specialbygge som smågrabbarna använde, när de körde ner och hämtade upp modeller som landat nedanför hanget. Mopeden hade en enorm utväxling till bakhjulet för att kunna forcera stigningen. Det kostade då 1 DM att få modellen hämtad!

Min modell som ligger på marken är en Gillette, konstruerad av Anders Rättzen och det var det bästa som fanns att få på den tiden.

 

IMG_0127

Pär bärande på den märkliga kroppen till en snabb hangmodell inför SM 1983. Jag vet att Pär använde ett cigarrfodral i aluminium till nosen! Men så flög han också så det rök!

Modellen var snabb, men hade lite svårt att komma ur svängarna, så följdaktligen slutade den livet på Hovs Hallar efter att ha vägrat gå ur svängen och således smällt i marken.

Synd på de fina vingarna Pär….

 

IMG_0158

Pär har landat hårt på Höka

 

IMG_0162

Skärsjöns is. Från vänster: Ogar motorseglare, Johanna och en Pilotbyggsats i serien Boxfly.

 

IMG_0167

Pärs flygande vinge. Trebladig skjutande propeller. Motor 1.5 kubik Os glöd.

 

IMG_0011-1

Pärs “Debutant II”  En enligt konstruktören bra nybörjarkärra. Bilden tagen på Hovs Hallar där den senare ljöt döden. 

 

mats

1 comment to FLER BILDER FRÅN DEN TID DÅ DET BEGAV SIG

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.