About myself

FLYGVAPENMUSEUM DEL III……

 

……kommer här efter långt uppehåll.

 

Problemet har varit, att jag har fått min dator uppgraderad med ny fin hårdvara. Alla vet ju   hur lång tid det tar att få ordning på en nyformaterad dator. Ändå hade jag sparat så mycket jag kunde på backupdiskar.

Nu har jag i alla fall fått någotsånär ordning på mina 25000 bilder.

Här kommer ett sjok nya bilder från Malmslätt och de avhandlar perioden under andra världskriget för det svenska flygvapnet.

Det var ju under denna period SAAB fick förmågan att konstruera och producera inhemskt flyg.

Men håll tillgodo. Bilderna är det viktigaste tycker jag, men jag lägger en och annan subjektiv kommentar,

                                     J21:ans cockpit. Jag tycker piloten hade inte så bra sikt han kunde ha fått med bättre utformad huv.

                                                             J21. En ovanlig konfiguration med skjutande propeller. Positivt var att man inte hade en stor  

                                                            propeller i nosen, utan man fick valfrihet med vapenplaceringen. Nackdelar bland annat var att

                                                            motorn lätt överhettade vid markkörning, vilket mekarna fick avhjälpa genom att spruta 

                                                           vatten i kylluftintagen.                

                                                                Kylluftintagen i framkanten på vingen.

                                                           Planet ser lite märkligt ut med sina höga ställ. Vårt första plan med katapultstol.

                                                          Utan utskjutbar stol riskerade flygföraren att bli skivad i bitar av propellern.

                                                          Står man bakom planet, så ser man hur stor propellern är. Motorn var en DB 605 tror jag.

                                                           1475-1600 hk.

                                                             En J21 med hemort F6 Karlsborg Västergötland.

                                                             Man hade snyggare dekaler vid denna tid. I dag är alla plan grå med små nationalitetsmärken.

                                                                    En B17 framifrån. Typiskt utseende med kåporna på stället. Saabs första riktiga serieproduktion

                                                                    Vi flygentusiaster om besöker flygdagar har ju haft glädjen att se vår flygande B-17 ett antal

                                                                     gånger i luften. Imponerande ljud…

                                                              Motorn i regel en Twin Wasp på 1065 hk. Toppfart ca 400 km/timman.

                                                             Samma motor satt i Dc-3.

                                                                     J-21 imponerande akterparti med den STORA propellern.

                                                                     Flygplanet är större än man tror. Står man under stabben känner man sig liten.

                                                                Här inne sitter det en V-12 motor med mekanisk bränsleinsprutning.

                                                                Läs här om motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_605

                                                               Lyssna på motorn:

                                                               

                                                              Stället med sina kåpor, som funkade som dykbromsar vid störtbombfällning.

                                                               Här får man en god uppfattning hur mekaniken till stället fungerar.

                                                                  Trumbromsar…….

                                                                                             Utrymmet för bomber

                                                                    man förstår det är arbetstidskrävande att få ihop en B-17 när man ser uppbyggnaden.

                                                                   Under planet en RDF-antenn. En radiopejlantenn för att kunna fastställa sitt läge,

                                                                                               Här är själva verket..att svets ihop avgassamlaren är ett jobb som

                                                                                               kräver sin man.

                                                                      En flamdämpare på avgasröret. Detta för att inte blända piloten eller röja sitt eget läge.

                                                                   Kolla svetsfogarna ! Vem gör det idag med gas och pinne….?

                                                              J-22, en svensk konstruktion som gick från idé till förbandstjänst på rekordtid. Ganska lik en

                                                              FW-190, som ju ritades av Kurt Tank, den främste tyske konstrktören. Svaga punkten med J.22

                                                             var motorn. Vi hade behövt mer power för att göra planet rättvisa. Det hade goda aerodynamiska

                                                             egenskaper. Knepig att landa. Man måste sätta den försiktigt med tanke på ställets konstruktion.

                                                               En J-22 hemhörande på F3. Kylklaffarna till motorn är öppna, vilket man hade, då man taxade på

                                                                marken. I regel  var kylklaffarna styrda av termostat, men jag tror……man hade mekanisk,

                                                                manuell reglering på J-22……..

 

                                                               Ganska spinkigt ställ……..varför man hade spinkig ställ var att man ville skapa en

                                                               vinge som konstruktionsmässigt kunde klara så stor belastning som möjligt.

                                                               Har man då ett kraftigt ställ kommer det att stjäla utrymme i vingen. Där minimerade man

                                                               ställen till minst möjliga.

                                                                               Lite av ställets mekaniska konstruktion.

                                                                 Avgasutsläpp och intag till oljekylaren.

                                                                 Undrar hur det kändes att ratta en sådan här kärra ? Det finns en J-22 so i alla fall

                                                                är i sådant skick att man kan markköra den. Jag undrar om inte piloten, när han gör

                                                                det är sugen på att ställa in full rich på blandningen, takeoff på propellerinställningen,

                                                               20 grader klaff och fram med trottelspaken till rätt ingastryck och iväg…?

                                                                                 P-51 Mustang placerad på F16.

                                                                       Ett mycket bra plan, fast jag gilar inte polerat aluminium..

                                                 På Mustangen hade man försänkta nitar. Allt för att minska motståndet och maximer prestandan.

 

                                                                    Jag undra hur många nitar det finns på en Mustang…?

                                                                                Framifrån är den imonerande.

                                                                Man förstår det behövs en stor propeller för att kunna överföra motorns kraft till dragkraft.

                                                                Plåtslagarna kunde sitt jobb. En gammal mek berättade för mig att Spitfire var inte lika väl

                                                                 byggd som Mustangen. Spitfiren hade mycket spackel enligt hans uppgifter.

 

                                                                                   Enkelt och stabilt ställ.

 

Det kommer mer bilder så håll ut !

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.