About myself

FLYGVAPENMUSEUM DEL IV

 

….och nu blir det fler bilder.

 

Här kommer en fortsättning på min lilla rundvandring i Flygvapenmuseum i Malmslätt i Linköping.

Bilderna kommer i den ordning man ser objekten vid en motsols promenad. Det betyder att samma plan kan komma att dyka upp flera gånger.

Som jag påpekat är ljuset mycket dämpat, på grund av att man vill skydda de utställda föremålen mot blekning och samtidigt skapa en viss känsla hos den besökande.

Nåväl, jag ska inte tjata här kommer bilder:

                                                                                                  J-20

Länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000

                                                                     

                                                                                                            J-20

                                                               Flygplanet har något av dragen, som om det hade varit i en tecknad serie med Kalle Anka……..

 

                                                                       Ett snyggt plåtslagerarbete i alla fall J 9, Republic – Seversky

 

                                                                 Ett lite fulsnyggt plan ganska kompakt.

                                                              Där bagagerummet finns monterades en spaningskamera.

                                                                         En snygg och klurig installation.

                                                                      Fieseler Storch. Sambandsplan med oöverträffade STOL-egenskaper.

                                                                       Planet har fällt vingarna för att det ska vara lättare att härbärgera. Det har förutom

                                                                       framkantklaff, stora bakkantklaffar och även skevrodren fälls ner vid max klaff.

                                                                       Jag har sett Storken vid uppvisningar i Tyskland och den har otroliga flygegenskaper

                                                                        vad gäller start, landning och att kunna flyga sakta.

                                                                  Här kan du se ställets konstruktion och förankring. Stället har mycket lång fjädringsväg.

                                                                  Här syns den utfällda framkantklaffen. Dess funktion är vid hög anfallsvinkel länka in luft

                                                                  till vingens ovansida och därigenom tillföra energi, som på grund av den ökade hastigheten

                                                                  på luften över vingen sänker trycket, enligt Bernouilles Lag, som i sin tur ger mer lyftkraft.

                                                                   I regel fälls klaffen ut automatiskt när hastigheten sjunker och anfallsvinkeln ökar. Det har

                                                                    man löst genom att ha klaffen fjäderbelastad.

                                                                      Motorn på en Fieseler Storch. Den fanns i olika versioner. Här sitter en Argus V-8.

                                                                      Den fanns med olika motorer. Förutom Argusmotorn fanns den med Fafnir radialmotor.

                                                                       Läs om motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Argus_As_10

                                                                       Läs om Storken här:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156

                                                                 Man ser att piloten hade mycket god sikt. Inte bara runt om, utan även nedåt.

                                                               Man ser här motorhuvens utformning för att en V-8 motor ska passa in.

                                                                Mera om flygplanet: http://www.piteraq.dk/flight/storch.html

                                                                  Såvitt jag förstod är detta tankmätaren till ena vingtanken.

 

                                                                 Film från 1938:

                                                                    Den imponerande stabben på en B-3, Junkers 86.

                                                                    Ett fåtal av dessa planen var i luften vid tyskarnas invasion av Norge och Danmark.

                                                                     Tur att vi inte anfölls…..B-3:orna hade blivit nedskjutna som blinda höns, då våra jakt-

                                                                     flygplan hade alldeles för dåliga prestanda gentemot Me-109 och Me-110.

                                                                      Läs om Ju-86: http://sv.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_86

                                                                                            Sporrhjulet på B-3.

                                                                          En tidstypisk Junkerskonstruktion: Upphängningen av skevroder och klaff.

                                                                  Skevroderupphängningen gör att roderna är både statiskt och dynamiskt balanserande,

                                                                   vilket gör att roderkrafterna blir mindre.

                                                                      De svenska planen hade motorer från  Bristol Mercury.

                                                                       Läs om motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Mercury

                                                                      De tyska planen hade dieselmotorer från JuMo =Junkers Motorenwerke

                                                                      Läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205

 

                                           

                                                                 Eftersom jag är så fruktansvärt ålderstigen, så kommer jag mycket väl ihåg B3:ans

                                                                 typiska motorljud och dess bild i skyn. Den flög kan man säga majestätiskt. B3 fanns som

                                                                 transportplan vid F14, där jag bodde just jämte och man såg den ofta. Jag känner gamla mekar

                                                                 från F14 som berättat vådliga historier om transportflygningar med B-3……
En liten tidstypisk film:

                                                                   En mycket vacker dubbeldäckare. Man kan nästan se, att det är en italiensk formgivning.

                                                                    En  J 11. Fiat 322. Falco

                                                                   Ett nödköp vi var tvungna att göra för att i någon mån stärka vårt försvar. Vi fick köpa

                                                                    det ingen annan ville ha. Planet var dock omtyckt av piloterna för dess egenskaper.

                                                                  Men det hade inte hjäpt mot de moderna tyska jaktplanen som var överlägsna i allt.

                                                                    Läs här om planet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiat_CR.42_Falco

 

                                                                   Här sitter en Fiatmotor på 870 hk.

                                                               Till och med med motorn kan man ana en italiensk formgivning. Det ska ju vara vackert också…

                                                                  Ett sådant ställ……vad kostar det i motstånd vid 400 km/timman ?????

                                                                      Det finns bara 2 Fiat Falco bevarade i världen. Detta är en av dem.

En liten video:

                                                                      Nosen B 3. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag ska tycka………

                                                             Hade en italiensk konstruktör formgivit B-3, hade den inte sett sådan ut……

 

En liten samtida video:

                                                                                                                En Sk 9.

                                                                  Ett skolflygplan från De Havilland i England. Alltså en Moth. Här utrustad med flottörer.

                                                                      Motorn var en  De Haviland Gipsy II på 120 hk.

                                                                      Planet flögs ofta med flottörer,  vid F2 och på vintern med skidor.

                                                                       Sk-14

                                                                      http://sv.wikipedia.org/wiki/North_American_NA-16

                                                                   Wright Whirlwind 400 hästar

                                                                  Det krävdes stabila ställ för att klara elevernas landningar.

 

 

                                                                   Snygg stabbe

 

 

                                                                                       Det skulle synas väl.

                                                                                              B 4  Hawker Hart

                                                                     Hawker Hart var avsett som störtbombplan.

 

                                                                     Spanaren/kspskyttens beväpning. Är det en 8 mm ksp ? Eller 7.92mm…..

                                                                                                       1 × Rolls-Royce Kestrel IB V-12 motor 510 hästar.

Liten video:

                                                                   Än en gång, hur lång tid tar det att bygga en sådan motor ? Till exempel att svetsa och

                                                                    forma avgassamlaren ?

                                                                       En Caproni  i Sverige B 16, S 16 och Tp 16

                                                                        Alla känner ju till flygplanens öde i Sverige. De hade en sällsynt förmåga att trilla ned.

                                                                       Planet var byggt som spaningsplan, men skulle andvändas som bombplan i Sverige.

                                                                       Balkbrott på vingarna inträffade och man var tvungen att bygga om vingarna på grund

                                                                        av bland annat fuktskador.

                                                                       De flesta haverierna var motorbrandsrelaterade. En gammal mek jag kände sa att på

                                                                         en del motorer stod angivet vid oljepåfyllningen: 

                                                                                                         Solo ricino

                                                                           . Vi använde väl under kriget inte alltför

                                                                         högkvalitativ mineralolja. Kan det ha varit därför motorerna skar och slängde ut

                                                                         kolvar och stakar genom vevhusväggen ? Ja jag vet inte och har inga bevis.

                                                                          Tyvärr har vi inga Caproni bevarade, utan entusiasterna bygger en mockup med de

                                                                          delar man har och nytillverkar.

                                                                           Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.313

Det kommer mer…

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.