FRÅN PÄR LUNDQVISTS GÖMMOR

 

kommer här några bilder, som hos mig väcker mycket minnen. Tiden modellerna speglar är 1971-1976

Vassego!

pärmodellbarn

På Pärs gräsmatta ligger framifrån: SB9-Brequet-Kestrel och sitter på gräsmattan barnen Sam och Pia.

Den röda Kestrelen var jag sugen på, för den flög bra och snabbt. Den var dessutom mycket vacker i luften.

 

pärmodell

SB9:an, den hitre flög Pär med på hang nere vid Glumslöv och i den hårda vinden stod vingarna, som var konventionella sprygelvingar plankade med 0.4 mm ply, som ett stort U ! Trots det flög den snabbt med sin laminära profil. Var tog den modellen vägen Pär?

 

 

matsmodell

Här har ni en bild på undertecknad hållande dels Pärs och dels hans egen modell. Vi var nere vid hanget på Segeltorp vid Hovs Hallar för att flyga och ögonblicket fästes för eftervärlden av Pär i hans kamera.

Kolla hur jag ser ut: Hår som en popsångare, glasögon som en uggla, utsvängda byxor, kort jacka, som alltid gjorde att det blåste upp runt magen så man frös och inte minst, en av mina fina sjöskumspipor i gapet!

En bild som symboliserar dels modet 1976 och typen av hangmodeller, som var det snabbaste man kunde ha.

Min modell till höger omålad var snabbare än Pärs, sådeså!

Håhåjaja så var det på den tiden!

 

kurtmodell

En actionbild av Hökaklubbens förste hanghjälte, Kurt Lennå, med sin ombyggda motorseglare försedd med nya vingar med en snabb Eppler-profil. Året måste ha varit 1972 och platsen är Hovs Hallar. Kurt hade alltid väldigt fina och mycket nytänkande i sina modeller. Han byggde komplicerade mekaniska lösningar, som var ett måste, när man på den tiden hade en 4-kanals radio utan mixning, programmering och all annan lyx vi har idag. Därför var man tvungen att göra mekaniska lösningar för att få det att fungera exempelvis med V-tail. Fast ibland funkade det inte. Denna modell blev Kurt nordisk mästare med om jag inte minns fel. Det är inga dåliga gejor!

Jag minns att denna modell producerade ett unikt profilljud när den gled förbi och hade fått upp farten. Då visste alla på tävlingarna att nu flög Kurt fort!

 

374 profil

Detta är en typisk produkt av modellflygfabriken i Veinge under mitten av 70-talet. Kropp och vingar av divinycell, format och klätt med glasfiberväv och epoxieplast. Vingarna formade av samma material som kroppen och klädda med 0.4 mm plywood. Pär var först i Sverige med att klä vingarna med denna superba produkt 0.4 mm treskiktad ply från Finland!

Denna modell hade en spännvidd på 3 m och vingprofilen så vitt jag kom ihåg  var en Eppler 374, Pär säger det var en Eppler 174 i roten och  176 i spetsen, (googla om ni vill veta vem Eppler var), som gav planet behagliga egenskaper, men inte supertoppfart. Pär som brukar ha blick för färger och komposition hade väl inte sin bästa dag när han satte färg på sin modell, men det var kanske vad som fanns just då på hyllan.

En modell som startade en epok i Hangsverige var det i alla fall och den fick många efterföljare.

Bilden är tagen nere vid Hovs Hallar på Segeltorpshanget, där modellen vilar på gärdsgården, som förresten har krävt sina modellplansoffer.

 

mats

1 kommentar tillFRÅN PÄR LUNDQVISTS GÖMMOR

  • Sture Tingwall

    Hej Mats! Och tack för Din site, som jag kommer att kolla varje dag. Den innehåller ju
    mycket av den gamla historien, där jag minns att jag var med. Om jag minns rätt!

    Tack Mats!

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.