Kategorier
Flyghistoria Teknik, allmän

FLYGVAPENMUSEUM DEL VI

 Näst sista delen från besöket på  Malmslätt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här kommer bilderna från den stora utställningssalen och bilder från den
modernare delen med jetflygplan.

Bilderna är bara en liten del, av de massor jag tog, men jag vill inte trötta
betraktaren. Som jag flera gånger påpekat, är det marigt att plåta med
dåligt ljus, men jag gjorde, så gott jag kunnat.

Information om museet hittar ni på deras hemsida. Filmer hittar n,
om ni googlar på YouTube. Risken är, att ni fastnar och glömmer tid och rum…..

Här kommer bilder med mer eller mindre sansade kommentarer av mig:

 

   Mockup av B-18.  Trots det är en fuskkärra ser den verklig och realistisk ut.

B-18 och dess grannar.

                                                               En Goblin jetmotor. Läs om den här: http://arlandaflygsamlingar.se/?page_id=1461

Dovern jetmotor.

                                                                                             En närbild. Enstegskompressor . Kunde förses med Ebk.

                                                                    RM 8 motorn till Viggen. Läs om motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_RM8

                                  Den något slitna cockpiten på en J35 Draken. Ganska trång.
En del instrument verkar   ditsatta efter hand och där de fick plats.

 

                                                                       Högra delen av pilotens arbetsplats med väljarvred för radio, navigation och akteröver trimmarna.
                                                                                              Det stora vredet…..kan det vara noshjulsstyrningen ?  Säkert vet nån !

                                                                            Jet- eller rättare sagt reaavdelningen med här j28 Vampire och J29 Flygande Tunnan.

                    En A-32 Lansen från F6 Karlsborg. Här såg jag på en flygdag på slutet av 60-talet 8 divisioner A-32
utföra ett simulerat anfall på fältet.
Det var vid samma uppvisning en rote J-35 vid en  brant upptagning på låg höjd med

                                                                  tillhörande sväng under hög belastning drabbades av bekymmer. Ett av planen sjönk

                                                                  igenom vid upptagningen  och försvann bakom en skogskant. Hur lågt han var ? Ja hur

                                                                  hög är en granskog. Man hörde bara motorns ebkmullrande bakom skogen och man

                                                                  tänkte, måtte inte ljudet tystna. Han kom upp från detta läget, troligtvis ganska svett

                                                                 och avbröt displayen och flög till Malmen och landade. Jag satt i en MFI och

                                                                   lyssnade på radiotrafiken mellan ettan och tvåan.  Den bekräftade att piloten var just

                                                                  på kanten mellan flyga vidare och haveri.

                                                                  Den är imponerande….Viggen

                                                                           Man ser att tiden gått om man kollar målning och nationalitetsmärkningen.

                                                               En av J-35 Drakenversionerna. Ett plan som gör intryck på betraktaren vid uppvsiningarna.

                                                               För ett par år sen var det omskrivet i internationell press att Mig-29 och Su-31 kunde göra

                                                               något som kallades “Cobran”, vilket var en rörelse i loopingplanet som kan beskrivas som

                                                             en kraftig pitchup med tillhörande inbromsning.

                                                             Denna rörelse utförde man med Draken redan på 60-talet ! men man skröt inte…..

 

                                                                        En cockpit som konstruerats för att nå så hög fart som möjligt, kanske på bekostnad

                                                                        av pilotens sikt. En frisiktshuv hade väl varit bättre, men argumentet mot det är ju

                                                                      vad som händer med piloten vid en rundslagning.

                                                                 J 33 DH Venom. Samma företag i England som tillverkade Tiger Moth..

                                                                 Läs om Venomen här: http://sv.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH_112_Venom

                                                                                                Blå Erik

                                                                                 Instrumentbrädan i J 33 Venom med påklistrade instruktioner för piloten vid

                                                                                 motorbortfall eller motorbrand.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.