About myself

MOTORER, FLYGPLAN OCH BILAR

 

Ännu ett besök hos Lennart

bland hans modeller och motorer.

 

Jag besökte Lennart i dag för att kolla , hur det gick med hans tändsystem
till hans SAWO-motor. Han sa,  att han troligtvis beställer ett system från
Becker i Tyskland, eftersom den firman har ett i stort sett skräddarsytt
system för hans 6-cylindriga boxermotor på 215 cc.

Vi vandrade runt i Lennarts verkstad och han  berättade om sina bilar
och bilmotorer bland annat. Lite bilder blev det:

                                                                Chassiet och drivlinan till Lotusen.

                                                                      Lennarts chassie till Lotusen.

                                                                      Motor, växellåda och bakhjulsupphängningen.

                                                                  Insugningstratten med gassliden öppen.

                                                                 Gassliden stängd.

                                                                 En motor till Lotusen under uppbyggnad.

                                                                  Hur många bhp ? Många…

                                                                 Motor 1 till Escort RS. 1800 cc

                                                                 Motor 2 till Escorten. Det är en halv Ford DFV F1 motor som ger ca 290 bhp.

                                                                  Två av ovanstående blir en V-8 på 3600 cc levererande nästan 600 Bhp…….

                                                                  Ford Cosworth DFV på 3000 cc är den fraamgångsrikaste Formula 1 motorn någonsin.

                                                                Motorn konstruerades av i huvudsak Keith Duckworth och Mike Costin för Ford

                                                                 Inget onödigt….bara snyggt.

     En ZF växellåda till Ford Escort RS. Konstruerad av ZF Getriebe GmbH i  Friedrichshafen i Tyskland.

                                                                   Lennarts Ford Escort RS. Lägger du upp 80000 Euro är den din.

                                                                Insugningstrattarna monterade på förgasarna som sitter på insugningsmanifolden.

                                                                   Prydligt och elegant.

                                                                 Manifolden med de nya Reed-ventilerna.

                                                                                                 Ännu en två -cylindrig motor ur Lennarts stora samling.

                                                            Pilatusen bakifrån. Snygg kärra med vackra linjer.

                                                                   Dc-3 som är till salu.

                                                                                                                 Originalet försett med turbopropmotor.

                                                                    Men här sitter en 4-taktare i nosen.

                                                                   Ordning och reda.

                                                               Lärare och elev.

                                                                                               Ryan PT-22. Synd med spalterna mellan stabbe och roder…….

                                                               Statisk massbalans för höjdroder.

Instrument i cockpit PT-22: Nerifrån vänster: Turn and bank indikator,
höjdmätare, horisontgyro, varvräknare,bränslemätare, vidare uppåt vänster:
cylindertempmätare,klocka, hastighetsmätare, kompass och det sista är bränsletrycket.

                                                                                                             Cockpit De Havilland Tiger Moth. Kolla kompassen, ganska rejäl….

 

                                                                                           Framkantklaff som håller kvar den laminära strömningen vid låga hastigheter och hög anfallsvinkel.

     Lennart är även kapten på sin egen bogserbåt.

     Centrala vingen till Lennarts Cessna 310.

                                                                                                                            Dc- 3

                                                                Landställschakt huvudställ till Dc-3:an.

                                                                Rejäla don till Dc-3.

                                                              En ganska ovanlig motor. En OS .61 med växel.

       Lennart ska använda den i sin Klemm. Då kan han sätta dit en stor propeller som drar vid lågt varv.

                      Ni se själva vad det står: O.S geared reduction unit. Vilket är precis vad det är.

                                                                    Prydlig konstruktion, som det för det mesta är , när det gäller OS-motorer.

                                                                Snyggt pressgjutet vevhus.

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.