About myself

EFTER ATT HA VARIT ELAK MOT MAJESTÄTET OCH JOURNALISTERNA….

 

……ska jag nu vara lite snällare……

 

och skriva om modellflyg och den bästa tiden.

 

“Vår bästa tid är nu”, heter det i visan och det är sanning. Vi lever bara en gång på denna jorden och det gäller att utnyttja tiden, för att i mitt tycke få upplevelser,  som är positiva, vilka man kan tänka på, då det är regn och plus 2 grader.

I dag, var det en försommardag med 24 grader och ingen vind. Alltså ner till Höka med en välflygande Ava, som efter 400 timmar i luften är väl influgen och i perfekt trim, vilket gör den till en njutning att flyga.

Eftersom vinden var svag OSO,  var det goda möjligheter för termik, då sjöbrisen har svårt att komma in. Vi hade 5/8 Cumulus och det var labilt skiktat, vilket man kunde se på den snabba nybildningen.

Således ihop med grejorna, kärra, telemetrimottagare, min gamla GoPro 2,  checklista och sen iväg.

Termiken var mycket stark och jag fick omedelbart en kraftig, blåsa , där  jag steg med 4 m/sek redan på 100 m höjd enligt telemetrin,  som jag hängde med till 450 meter.

Lite förvånansvärt var, att termikblåsan var ganska trång. Efter urgång ur termiken gick jag mot vinden för att få lite lovartläge för att kunna kurva upp mig igen. Det visade sig,  att modellen sjönk som en sten ! Trodde först jag aktiverat de aerodynamiska bromsarna, men nej, de var inne. Det var en lång molngata som kom och jag flög i framkanten av den, vilket var förklaringen på nedsvepet. Man kan kalla det,  jag flög i  en miniburst.

Men ny blåsa hittades och igen upp till 450 meter. Denna höjd är bekväm att flyga på, då man ser modellen bra och man vidta åtgärder snabbt,  om man behöver komma ner. Avans bromsar fullt aktiverade tillsammans med full höjd och lämpligt sidoroder ,gör att den mycket fort kommer ner, utan att man utsätter modellen för strukturella påfrestningar.

Så efter 1.5 timma i luften landade jag belåten. Landningen var initierad av data jag fick från mottagaren, som talade om att vid motorkörning sjönk spänningen till rx mycket snabbt. Det visade sig att min LiPo 3 S 2400 mA, var på kneken.

Den är bytt nu, så nu är det bara att köra igen.

Jag gick en runda med min kamera i den skira grönskan och tog några bilder. Det är mycket vackert nu ! Jag blir på gott humör när jag ser naturen just i sin första blom.

Här kommer bilder.

                                                                 Klart för takeoff den 27 Maj 2013

                                                                     Modellen en HyperAva, mottagaren till vänster för telemetri, kameran min gamla GoPro.

                                                                Vy mot Halmstad från 256 meter. Hur jag vet höjden ? Jag kollade precis höjdmätaren.

                                                                     Här syns hur sjöbrisen håller på att glida in från havet. Eftersom sjöbrisen är kall luft

                                                                    skjuter den in under fastlandsluften, vilket medför att möjligheterna för termik försvinner.

                                                                    Den kalla sjöbrisen lägger sig som ett lock över marken.

                                                               Solens energi håller min modell i luften, vindkraftverken står stilla just nu då sjöbrisen försöker

                                                              få övertaget.

                                                                Här syns i någon mån molngatorna med Cu-moln.

                                                                      400 meter

                                                                  På finalen med full bromsklaff aktiverad.

                                                                30 % klaff inför landning.

                                                                 Ruffen putsas av en ………puts. Traktorn fungerar nu efter en stor motorrenovering av Christer

                                                                Persson och Lennart Persson perfekt. Medlemmarna ska vara tacksam för eldsjälarna,

                                                                som möjliggör att vårt fält hålls i fint skick.

                                                                    Höka…..synd det  inte är fler som besöker detta  fina fält. Kanske inte modellflyg i klassisk

                                                                    bemärkelse lockar längre ?

                                                                   Nu kanske bara tv, dator och Iphone är det viktiga ?

                                                                   Banvallen vid industrispåret. Det bästa stället för smultronplockning.

                                                                   Ni kan ju se att smultronen blommar och de brukar vara plockfärdiga just innan midsommartid.

                                                                   Lupinerna längst upp planterades av Ann-Marie, Kurt Lennås sambo på tidigt 80-tal . De är nu

                                                                  spridda över banvallen.

                                                                  Kurt Lennå , för er som inte vet vem det är, är nu ca 83 år gammal och var en av de duktigaste

                                                                   modellbyggarna i  Sverige på sin tid.

                                                                  Han är dessutom klubbens hedersmedlem.

                                                                  Det är vackert !

                                                                   En insekt kravlar runt på sin Sisyfosfärd, som väl för insekten tycks vara oändlig,

                                                                   på maskrosens blomma.

 

                                                                Kan man inte flyga modeller kan man skicka upp varmluftsballonger.

                                                                Lägger man i mer bränsle flyger de långt och högt.

                                                                 Två hundar i 4 meter sprintlopp………mot lockande godis…….

                                                                 Som avslutning en bild på en friflygande modell konstruerad för nästan 70 år sen.

 

 

mats

 

4 comments to EFTER ATT HA VARIT ELAK MOT MAJESTÄTET OCH JOURNALISTERNA….

  • Sture Tingwall

    Återigen – flaggan i topp för Dina bilder! Och jag vet inte vad Du är bäst på, bilder på 400 m höjd eller då Du är på marknivå och ser och plåtar sånt, som vi andra inte ser och alltså inte har en enda susning om att de finns. Se bra bilden med insekten i maskrosblomman – gör den stor, rama in den, för ett konstverk är vad det är! Tack igen och fortsätta! Sture Tingwall

  • Sture Tingwall

    Just a simple question – as this part of your site is in English, does that mean, that I have to bring my humble thoughts in English? Stingwall

  • mats

    Hej Sture,

    nej den är skriven på ärans och hjältarnas språk. Men om man har klickat på “translator” upp till vänster kan man ju aktivera Googleöversättning, eller som jag säger kalle-anka översättning.
    Ibland skriver jag på min skolengelska för ett speciellt ändamål, som till exempel då jag berättade om SAWO-motorn, vilket var avsett för flera intresserade overseas…
    Dessutom blir artikeln ju mer lättfunnen, för de som googlar på engelska.

    När ska vi testa AC-Robin ?

    Hälsningar

    mats

  • Sture Tingwall

    Hej igen Mats!
    Kan jag få beställa bilden med maskrosen och insekten i så stort format som möjligt.
    Jag avser rama in den och hänga den på en schysst plats här hemma.
    Beträffande A.B.C. Robin, så strular jag med laddning och annat, så bistånd och hjälp är på sin plats. Kan vi göra den flygande, så blir jag rusig. Och skulle den möta jorden på fel sätt, så blir jag rusig, för då måste den ju ha flugit en stund. Sture

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.