About myself

HANGFLYGNING MED MIN ARROW PÅ SEGELSTORPHANGET

 

Nord till nordväst är utlovat…

 

 

för Hovs Hallar för flera dagar denna veckan och i dag måndag fick vi NNV på Hovs Hallar.
Styrkan var enligt SMHI, vilka jag inte litar på, 9-11 M7sek.

Mycket riktigt blåste det bara 5 m/sek, när jag stod på kanten. Jag medför alltid en Silva vindmätare,
så jag kan hålla koll på styrkan.

Segelstorphanget till vänster, eller söder om Hovs Hallar var ockuperat av ett 25-tal kvigor, som skrämde
livet ur ett par skolklasser. Kvigorna är otroligt nyfikna och naturligtvis ofarliga.
Alla är avhornade och vana vid människor.

Nåväl, ihop med kärran, applicera kameran och iväg. Lyftet var relativt bra och jag flög obelastat.
Hanget var termiskt, vilket störde lyftet bitvis. Fast å andra sidan kunde jag utnyttja termiken att vinna höjd.

Jag flög inte för det skulle gå fort, utan bara för att det är roligt. Ingen press, utan man bara glider på
med ganska bra speed och med ett lättkontrollerat plan.

Efter en timma i luften kändes det lagom att landa, vilket är den svåra delen här.
Det är ju så att naturen ändrar sig snabbt  och inget ser ut som förr.
Med förr menar jag, då jag började flyga på HH 1973 ! Nu växer det mycket mer buskar av olika slag,
som försvårar en landning. Har du en snabb modell, är det marigt att komma ner, där man vill.
En snabb modell ökar hastigheten fort, om man trycker lite för att bli av med höjd.
Vidare kan man inte flyga en högpresterande modell sakta, så man riskerar en vikning.
En vikning med tillhörande landning på vingspetsen och hjulning, betyder i regel ett svårt haveri med mycket skador.

 

        De sällskapliga kvigorna på hangkanten.

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.