Kategorier
Flyghistoria

6-CYLINDER SAWO-MOTOR…

 

…sitter nu i Lennarts Cessna 182 klar för flygning.

 

 

 

 

 

 

Jag var hos Lennart för att filma hans motor, som nu är iordninggjord
och fungerar bra. Det är ju en 6-cylindrig motor i boxerform.

Den varvade innan Lennarts modifieringar 3500 varv, vilket i och för
sig räckte för att dra modellen, men Lennart visste det fanns mer att hämta.

Han gjorde nya kamaxlar som hade lämpligare tider och han övergav
inrättningen med 3 förgasare. Efter hans modifieringar varvade motorn
5500 varv (minst). Motorn har med den trebladiga snurran den är
utrustad med en statisk dragkraft på 28 kg !

Räknar man på effekten presterar motorn 25 bhp ! Inte dåligt.

Motorn är ju försedd med ett modernt tändsystem som efter lite
problem nu funkar ok. Motorn är väldigt lättstartad och Lennart
funderar på att montera in en startmotor. jag såg detta på också en Cessna 182
i Tarp och det var imponerande.

Klart Lennart är spänd inför provflygningen. Jag tror, om man ser till planet
konfiguration, vingbelastning och motor att Lennarts Cessna bör flyga som
vilken högvingad nybörjarkärra som helst. Inget talar emot det.

Vad man ska förbereda noga är landningen. Rätt fart, rätt klaff och inte
börja landa, det vill säga hålla upp för tidigt, utan låt planet glida i sin egen
plane´fart under finalen, för att vid bantröskeln öka anfallsvinkeln flyta ut och landa.

Japp, det kommer att gå bra om inget oförutsett inträffar som mekaniska
eller elektroniska fel.

Jag tog en video, när Lennart kör motorn och den ska jag bara editera,
sen lägger jag den på  Vimeo.

Här lite bilder:

       En snygg installation.

                                                                Den enda förgasaren som gör god tjänst.

                                                                   Owe och Lennart diskuterar.

                                                                Ska bli spännande att få se den i luften.

                                                                 När denna motor går på full trottel, ska man inte stoppa näsan i propellern !

                                      Stolt ägare till modell och motor.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.