About myself

GAMMALT SEGELFLYG MED ANKNYTNING TILL HALMSTAD

På Hökaklubbens senaste medlemsmöte fick jag en bok av Uno, som berett mig oändlig glädje. Det är “Handbok för segelflygare” tryckt 1944 och som är en översättning av den tyska förlagan “Handbuch des Segelfliegens”.

Det var ju Tyskland, som under förkrigseran ledde utvecklingen inom segelflyget både vad gäller utbildning av piloter och förfinande av teknik och flygplan.

Boken beskriver alla områden, som berör segelflyget och är full med unika bilder.

Längst bak i boken finns ett appendix med sådant, som berör svenskt segelflyg. Under mitt letande i boken stötte jag på bilder, som på ena eller andra sättet har en anknytning till Halmstad. Desa bilder följer här under.

Kom ihåg att bilderna är avfotograferade från en bok, som är tryckt på dåligt papper 1944 och alltså 65 år gammal, varför kvaliteten inte är superhög.

Men som jag säger, det är inte formen som är viktigast, det är innehållet och budskapet.

Ett säreget sammanträffande hände mig för ca 15 år sedan, som är ihopkopplat med flyg i Halmstad. Jag, träffade när jag pratade via min amatörradiostation en man från Schweiz som hette Walter Tschannen. Han hörde jag var från Halmstad och talade om att han arbetat som verkmästare och provflygare hos AB Flygindustri och att han bodde då på Skeppargatan 38.

Jag drog iväg till adressen knckade på och talade om vad jag fått reda på varvid jag bjöds in och fick fotograferat av Walters rum och omgivningarna. Bilderna och en minnesbok över flyget i Halmstad och en bok om Halmstad gick iväg till Schweiz.

Tillbaka kom ett lass med fotografier och en bok. Walter hade varit trafikflygare hos SwissAir under många år och hade 20000 flygtimmar. Han berättade att han var speciellt intresserad av navigation och hade utarbetat handböcker och rutiner för de kommersiella bolagen i just ämnet navigation.

Så ni ser att världen är mindre än man tror!

IMG_0022-1Wasserkuppe det tyska segelflygets högborg. Wasserkuppe ligger i södra Tyskland med närmsta stad Fulda. Kör ni förbi rekommenderas ett besök, BÅDE för fullskalasegelflyget och modellsegelflygets skull.

Det finns ett fint museum på Wasserkuppe beskrivande utvecklingen inom segelflyget.

IMG_0019-1

Den danska fabriken kz producerade både motor- och segelplan under och strax efter kriget.

KZ är initialerna på de två tekniker som grundade fabriken: Kramme och Zeuthen,

Plan som på bilden var en vanlig typ för nybörjarskolning. Man satt i ett spjälstaket och flög.

IMG_0016-1

Denna bild har synnerlig anknytning till Halmstad då bilden är tagen på Civila Flygfältet på Söder och man kan se husraden längs Skeppargatan. Ägget är det skal, som omgav piloten, vilket skulle vänja piloten vid att sitta i en sluten cockpit och flyga , innan han gick över till mera avancerade plan.

IMG_0015-1

Rudolf Abelin född 8 januari 1917 död 17 november 2003, var en svensk ingenjör, flygplanskonstruktör och pionjär inom komposittillverkning.

Abelin utbildades till flygingenjör i Tyskland och vid de Havilland i England under 1930-talet. Åter i Sverige fick han tillsamman med Gunnar Sundblad hösten 1937 idén att bygga segelflygplanet Hüttner H 17 vid en kanotfabrik i Båstad. Efter att företaget flyttat till Halmstad och ombildats till AB Flygindustri (AFI) anställdes han som kontrollchef och provflygare. Han var här med om utvecklandet av Sveriges enda lastglidflygplan där han arbetade med konstruktion av naturfiberarmerade plaster till flygplanet. Han var sannolikt den enskilda person som betytt mest för svensk kompositindustri. Under 1945 köptes företaget av Frans Henrik Kockum, som flyttade företaget till Malmö och placerade Abelin i fabriksledningen för Kockums flygindustri. 1952 såldes företaget till Förenade Bil och firmanamnet ändrades till Malmö flygindustri, med Abelin som verkställande direktör fram till sammanslagningen med Saab-koncernen 1968.

IMG_0014-1

Ingenjör Edmund Sparmann, som just det, konstruerade Sparmannjagaren för det svenska flygvapnet.

P 1 eller Sparmannjagaren var ett svenskt övningsflygplan för allmän flygträning och jaktflygsträning.

Flygplanet konstruerades av Edmund Sparmann som övningsflygplan för att öva jaktpiloter utan att behöva använda de dyra jaktflygplanen. Flygstyrelsen var först mycket avvisande till flygplanstypen men efter flera uppvaktningar till olika myndigheter lyckades Sparmann få en beställning på tre flygplan i oktober 1935.

Flygplanet gavs fabriksbeteckningen S 1-A och var ett litet lågvingat monoplan. Flygplanskroppen var tillverkad i en svetsad fackverkskonstruktion av stålrör. Vingarna tillverkades runt en träbalk som försågs med spryglar som sedan kläddes med träfanér. Roderytorna kläddes med linneduk. Hjullandstället som var försett med stötdämpare var fast och som avlastning för bakkroppen fanns en sporre monterad under fenan. Som motoralternativ försågs flygplanet med en luftkyld inverterad de Havilland Gipsy Major på 130 hk.

IMG_0013-1

Greve Hamilton, som hade segelflygskola på Galgberget på tidigt 20-tal för att senare flytta ner till Båstad och därefter ner till trakten av Ystad, närmare bestämt till Glemmingebro. Han utnyttjade hanget vid Hammars Backar där man fortfarande kan se fundamentet till hans startbrygga i marken. Kolla hur han sitter i glidflygplanet. Några rep och en brädbit.

IMG_0009-1

När eleverna landat ute efter hangflygning på Ålleberg användes en transportbana som med hjälp av en vinsch drog upp planen till startbryggan igen.

IMG_0007-1

SG= Schulgleiter som var ett enhetsplan för nybörjarutbildningen i Sverige och som byggdes ute i flygklubbarna av medlemmarna själva. jag svartflög en sådan 1970! Men det är preskiberat nu.

Bilden tagen på Söder, Civila Flygfältet och i bakgrunden syns husen längs Skeppargatan och över deras tak syns tornet på St Nikolai kyrkan vid torget. Bilden tagen omkring 1944.

IMG_0004

ett urval av de flygplan som fanns på 30- och 40-talen.

IMG_0005

Sigurd Isacsson en mycket kreativ, kunnig och dynamisk människa, under en tävling i Finland 1938 med sin modell Rimfaxe. Sigurd bor sen ett antal år i Halmstad och är fortfarande aktiv inom Oldtimerfriflyget.

IMG_0002

Jag fann medlemsmatrikeln till flygklubbarna i Sverige 1944 och hos Halmstad Flygklubb fanns Bertil Dahlqvist med.

Det var ju Bertil som 1936 tillsammans med likasinnade grundade Hökaklubben. Bemärkansvärt är titelsjukan på de som ingår i styrelsen.

Kolla Bertils titel: Kandidat!

mats

3 comments to GAMMALT SEGELFLYG MED ANKNYTNING TILL HALMSTAD

  • David Craddock

    I am trying to research gliders built by Edmund Schneider and wonder if you have any information about SE-SAN. I believe it was a Grunau Baby IIa and that its Werk Nummer was 1752. Can you please confirm this? Is there any more information about this glider?

  • Hi David,

    this is what I know after another thinking:

    SE-SAN as on the photo where it is beeing towed up the western slope at Ålleberg is probably built either in Germany or at a flyingclub in Sweden.

    Why is it so?

    In Sweden we had a factory called AB Flygplan, in Norrköping where Babies and Kraniches were built.
    About 100 Babies and 25-30 Kraniches. Read about it here:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Flygplan

    Their production of the Grunau Baby started with the registration; SE-SAZ.
    This should make it impossible for the SE-SAN to be produced at AB Flygplan.

    The SE-SAN is produced either in Germany or built by a Swedish club.
    That is my opinion.

    This is a link to the first Baby in serial production at Ab Flygplan: http://arlandaflygsamlingar.se/?page_id=857

    However, I will continue looking for facts about the SE-SAN/1752 and as soon as I have anything to inform I will publish it.

    mats

  • Hi again David,

    this is the story about the SE-SAN

    Grunau Baby IIb

    c/n: 2153

    Built by Schneider Germany 1940

    Final production check 1940-12-14 at the factory

    Airworthness certificate 1941-02-04 (Including being allowed for IFR (flying in clouds)

    Registr. 1941-04-09 Chalmers Segelflygklubb, Göteborg with nickname “Tempo3”

    Registr. 194x – – Aeroklubben i Göteborg, Göteborg with the nick “Sessan” (means little princess)

    Crashed 1946-01-04
    Crashed 1949-04-03

    Rep.1949-07-29

    Taken off register 1957-01-17 and rejected.

    Hope this is will do it David

    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.