About myself

UBEC…

…vad är det för nåt ?

Jo UBEC betyder:  Universal Battery Elimination Unit.

Alltså en elektronisk pryl som omvandlar LiPons spänning, vad det nu är mellan 7.2 och uppåt, till en spänning som passar mottagaren och servona.

Man slipper använda Bec från reglaget, då det ofta visar sig,  att dessa inte klarar strömstyrkan,  som behövs till sevona.

Jag har som de flesta köpt UBEC-kretsar från Kina, men, men……det visade sig följande:

UBECEN jag köpt skulle klara 3 A belastning, men det visade sig,  när jag drog på fullt skaft på elmotorn och styrde modellen, att det räckte inte med 3 A.

Jag mätte,  hur mycket servona drog,  det är Hitecs digitala vingservo och det visade sig,  de drog 4.5 – 5.0 A tillsammans,  vilket är 3 servon. Alltså mycket mer än jag trodde.

Det märktes vid ovanstående tillfälle,  genom att mottagaren gick i failsafe. Jag fick info via min telemetri, att spänningen till rx snabbt sjönk,  då jag använde servona och att rx då gick i failsafe,  var just  vad som skulle ske.

Men,  så kan man ju inte ha det, för går mottagaren i failsafe just efter starten, då är man i dåligt läge. Jag menar i starten,  när man börjat klättra och hastigheten inte är över sig…då kan det hända tråkigheter. Min Spektrum tar ca 3 sekunder på sig att binda om och på dessa sekunder,  kanske 15 m över marken i ett läge nära stallgränsen….det kan bli en smäll.

Just i starten jobbar man mycket med roderna,  då farten är låg. Uppe i luften när man flyter på, drar ju inte servona så mycket ström, för man använder ju mycket små utslag. Men det är dumt att chansa.

Tänker man efter, så är det ju inte bara servona,  som tar ström. Man har sin Rx, variometern konsumerar, annan telemetri behöver ström och Gps behöver power, så allt ihop blir ganska mycket. En annan indikation på spänningsfallet märkte jag,  då jag aktiverade mina aerodynamiska bromsar. Dessa öppnas av 2 HiTech digitalservon för skevroder och trycker med sin arm på bromsarna så de hålls i den vinkel,  jag vill

Bromsarna vill gå till stängt läge hela tiden, då de är belastade med en pianotråd,  som tjänstgör som en torsionsfjädring.

När jag aktiverade bromsarna och tryckte på lite, hörde jag via telemetrin att spänningen snabbt sjönk i Rx. Från 6.1 V snabbt ner till under 4 V. Digitala servon har ju den egenskapen,  att de vill verkligen ligga i det läget piloten vill och det kan kosta Ampére!!

Således rotade jag runt på nätet och hittade hos Staufenbiel en UBEC,  som klarar 5 A. Den är dyrare än kinesubecen, men 200 spänn är billigt för att försäkra sig om en felfri funktion. Det tog 5 dagar,  sen kom posten och levererade till dörren.

Staufenbiels UBEC funkar 100%, varför jag rekommenderar dessa.

Här hittar ni prylen:

http://www.modellhobby-shop.de/

Jag antar,  att andra än mig har drabbats av ovanstående, så en mätning av strömförbrukningen från servo och andra enheter i systemet skadar nog inte.

Det mäter du med ett vanligt universalinstrument, som klar 4-6 A strömmätning. Koppla in instrumentet i serie med strömkabel ut från Ubecen, när du ska mäta.

Lite bilder:

Staufenbiels UBEC för 5 A försedd med strömbrytare, som jag tog bort för det var onödigt.

Ni ser själva spefikationen: 3-10 LiPoceller, 5 A stadigt eller 7.5 momentan belastning.

Staufenbiels UBEC kommer i en påse som skyddar mot statisk elektricitet.

Kines UBEC. Klarar 3 A

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.