About myself

HÖSTTÄVLINGEN I OT-FRIFLYG DEL 2 AV 3.

Här kommer en drös bilder igen från tävlingen på Rinkaby.

 

 

Som jag skrev i förra posten,  har jag mycket bilder, som hade blivit för mastigt att lägga
 som ni kommer att märka.

Så håll tillgodo, nu kör vi igen !

Martti Bogdanoff smyger iväg sin modell

Hejdå !

Jag tycker man ser nästan en viss asketism i denna modell. Allt har sin funktion. Inget är överdrivet.

Om man frågar friflygare, varför de lägger så mycket tid och energi på sin hobby, blir väl svaret kanske: “Se på denna bilden”!

Sten förbereder 1.

Pär Lundqvist, assistent och hämtare för Sten.

Koll av alla detaljer viktiga för en tävlingsstart

Nu ska bara Sten pusta upp trycket…

…för att kunna få iväg modellen.

Här är resultat av förberedelser och start.

Segelmodell på linan. Är det Freddie Dahlstrands Carioca ?

En F-modell tar till väders. Jag tror….denna flygningen bar iväg långt bort, så hämtaren fick  bra motion.

En modell som anpassats efter den tekniska och teoretiska utvecklingen som gällde på 40-talet.

Här är kärran på väg upp. Motortiden är ju begränsad till xx sekunder, men den hinner klättra högt på den tiden.

Varför sitter vingen på en pylon egentligen? Fundera !

Skogen bevakade fältet just vid startplatsen, men såvitt jag vet var det ingen som landade i lövverket. Inga flög heller bort sina modeller.

Kurt förbereder Hasses segelmodell en Örnungen.

Flyg nu, säger Kurt.

På väg upp på linan. Sen får vi se om “Örnungen” får bra luft under vingarna…

Men sen ville inte kärran det piloten ville…den ville till Terra Firma igen.

Bråkdelen av en sekund innan The Moment Of Truth

Jo modellen höll och Hasse och Kurt körde igen efter justering av…

Det blåste ju nästan ingenting, så ni ser att linan är aningen slak, vilket krävde att piloten fick knata på ordentligt…

…för att “Örnungen”  skulle få bra höjd. Linan är 100 m och det gäller att utnyttja varje meter både av linan och terrängen.

En annan klassisk segelmodell…som heter…..Carioca flugen av Freddie Dahlstrand tror jag.

Här har modellen just kopplat från linan och piloten hoppas han gjorde det i bra luft.

Kurt Sandberg och Sten Persson har tagit en promenad och hämtat sina modeller.

“Du ska få en chans till”, säger Bo-Eskil till  till sin modell.

Piloten har en blick som säger allt tycker jag

Steady as a rock…modellen.


Fast den flög inte högt. Däremot kunde den hovra vertikalt och landa på samma vis !

Snart vertikalllandning..framför Bo-Eskil.


Sten glad efter en max.

Off she goes ! säger Thomas.

Här följe lite extra bilder okommenterade

Anders Sellman och Kurt Strömdahl.

Freddie purken….och ända håller han en Viking i handen.


 

Kjell Lindqvist släpper kompisen Freddies Viking.

Freddie släpper


Sven Landegren släppman.

Nu förstår alla hur en friroterande propeller med sin  mekanism funkar. Modellen tillhörande Anders Sellman.


Kurt Strömdahl

Han har alltid mycket välbyggda och vackra modeller !

Det märks i luften också

Önungen


Kjells Eliminator, nybyggd, får motorn inställd.

Det ser nästan lite farligt ut…

Men här flyger hon

Ser ni den lilla flärpen på vänster vinge. Det är en metallflap, som hänger rakt bakåt parallellt med vingen då motorn drar, men då motorn stannat faller metallflapen ner eftersom det dynamiska trycket minskar och då kommer den att tjänstgöra som kurvroder. Genial lösning.

Stens Conte-Star i dimman…

Sven, tror jag, förbereder sin start med hjälp av Freddie Dahlstrand.

Kurt går inte och kollar lufttemperaturen, utan han kollar så linan inte hakat upp sig.

Hasse beredd släppa Kurts modell.

Modell i ena handen, tersuret i andra. Freddie beredd.

Hämtning


Håll ut det kommer minst 1 troligtvis 2 poster till från tävlingen !

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.