About myself

JAG FICK ETT MAIL…..

…från en av Sveriges främsta friflygare i OT-klasserna.

En modern F1C modell flugen av en ukrainsk pilot vid VM. Vid start, för att minska motståndet, fälls vingarna ihop, så spännvidden blir knappt hälften av vad den är med utfällda vingar. Efter motorn stängts av flappar vingarna blixtsnabbt ut. Mycket imponerande.

En ryssbyggd F1C-motor. 36000 r/min !!!!!  Ett mästerverk. Jag skulle vilja säga att det är “A piece of art”

Det var Sten Persson som fyllde på med lite fakta

om klassen F1C, som den tilldrog sig vid senaste VM i Frankrike.

Så här skriver han:

Hej,

Har just tittat på filmen från F1C-fly-off’en – visst är det imponerande maskiner!

I en av våra förnämsta friflygtidskrifterna (Free Flight Quarterly) läste jag idag ett utförligt reportage om detta F/F-VM. Av detta kan man få intrycket att ryktet om friflygets snara hädangång nog är betydligt överdrivet – kostnader och hi-tech till trots.

Segelklassen (F1A) hade 115 deltagare, varav 62 st flög 7 perioder felfritt och gick till fly-off, som gick i tre steg fram till 9 min max! Reglerna föreskriver 3 tidtagare per modell i en så här viktigt fly-off, men fransoserna hade inte kunnat förutse att de skulle behöva 3×62=186 tidtagare vid ett och samma tillfälle, så man var tvungen att godkänna 2 tidtagare per tävlande!

Wakefield hade 65 deltagare, varav 30 gick till fly-off. F1C samlade 71 deltagare, där 48 gick till första fly-off (5 min max). Efter flera skiljeflygningar var det en australiensare, som vann fjärde skiljeflygningen. Han och en ryss hade då klarat 9 min-maxen och siktade på 12 min., något som ingen av dem uppnådde.

Jag får det till 251 deltagare. Inte illa – och tänk vilka värden deras modeller representerar (minst 3 modeller/man)!

På You-tube-filmen såg vi enbart fina flygningar, men enligt artikeln kvaddade ett osedvanligt stort antal F1C-modeller och faran med detta ska tas upp på nästa FAI-möte. Av de kraschande modellerna skadade ett par stycken parkerade bilar (varav en rejält) och en modell, som dök rakt ner i hög underljudsfart demolerade totalt en fältstol av aluminium, som en medhjälpare satt på. Han chockades förstås, men undgick med en hårsmån en säker död!

På “vår tid” samlade VM-tävlingarna ännu fler deltagare och de var dessutom uttagna ur ett brett underlag duktiga flygare. I dagens tävlingar är det i flera fall ett lands hela friflygelit, som åker till internationella tävlingar och att det ändå blir så många beror nog till viss del på att vi fått ett antal nya, tävlingssugna (och duktiga) nationer från bl.a. Balkan och Asien. Bland de 39 nationerna fanns t.ex. ett fulltaligt lag från Mongoliet!

Förmodligen blir det dessa länder och så småningom afrikanska nationer, som får uppleva friflygets svanesång!

Ha det så bra, Mats, och flytta inte från Halmstad!

Sten

Filmen hittar ni på min blogg om ni bläddrar bakåt.
mats

3 comments to JAG FICK ETT MAIL…..

  • Drulle Dingwall

    Hej igen, Mats!
    Skulle du kunna köra med lite större text – mina gamla ögon börjar tappa stinget.
    Hälsning!
    Sting

  • Hej,

    jag har gjort det lite större……

    Hösthälsning

    mats

  • Matti Pyykkö

    Ju, förr var det bättre, eller ändå troligare.
    Jag kan inte förstå, hur man kann flyga nu en A-2 med namnet Friflygande?
    Utan att kunna tala på svenska, skulle jag titulera de nån datorstyrt tsuckglider?
    Det gammaldags fin lära, om aerodynamik, kan man kanske bäst studera med lilla friflygande modeller?
    Själv, har jag lycka att kasta på luften små-djävlar på hemma åch på arbetsrummet.
    Hur litet gör så mycket, emellan vinge, och stabilisatorn?
    Det har jag börjat undra på, och jag menar inte bara de “anfallsvinkel”, men det verkliga, hur vingens “bakvind” tar på stabbens framkannt.
    Matti

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.