About myself

SPARKY 400

…är ett flygplan med väldigt goda flygegenskaper.

 

 

 

Jag köpte en begagnad Sparky av en kompis, då dess utseende var attraktivt. Det brukar vara så,

att ser det bra ut, så flyger det bra.

Sparkyn har jag till flygfoto, därför det flyger bra, det är lätt och det kan enkelt bära en GoPro.

Med ett 2200 mA LiPo flyger jag  30 minuter.

För att plåta är detta tillräckligt. Modellen är lätt att landa och man kommer ner på små ytor utan problem.

Det är Thunder Tigre,  som gör modellen.

Tyvärr verkar det,  som om modellen inte tas in till Sverige mer,  eller kanske dess tillverkning har  upphört.

Det är synd, för det är den perfekta nybörjakärran. Eftersom den är så lätt,  blir det inte stora skador vid dåliga landningar.

Själv har jag jagat en ny Sparky en tid och nu fick jag tag i en hos generalagenten CarroCar.

Den kom komplett med motor, servo monterade, acke, reglage radio och  snabbladdare.

Pris ca 1500 spänn vilket man inte kan klaga på.

Firman har extrapris nu på Sparky så den är billigare än vad det står på hemsidan.:

http://www.carrocar.se/tillverkare/thunder-tiger/tt-flygplan/7140/sparky-400-s-c-trainer-el-arf-40-tt4307-a/

Modellen är av bra kvalitet och den förändring jag gjort är att byta ut den växlade likströmsmotorn

mot en ac-motor för 120 spänn. Likaså minskade jag vingens V-form med hälften, för att undvika att

modellen blir gungig,  när man flyger sakta.

En modell som Sparky är ju perfek, t om man flygfotograferar. Bara koppla på LiPon i modellen,

starta sändaren och tryck igång kameran. Sen är det bara att flyga. När du är färdig, koppla bort LiPon,

slå av kameran och sändaren, sätt sen in modellen monterad i bilen, så är det klart.

Det enkla är det bästa !

Så här ser den ut:

Så här ser kartongen ut, som kom med DHL efter 24 timmar !

Lite risiga bilder tagna i dåligt ljus från bild på kartongen.

Lite OT-look eller ?

Vingarna komer i 2 delar, förenas med en balk, som jag bytte till en med mindre V-form.

Delarna som är med. Allt väl fabricerat.

Modellen är lätt. Väger under ett kilo med kameran.

Min nuvarande fotomodell…väl använd och som fyller sin funktion bra.

Motorfästet fick modifieras för att en modern motor skulle passa.

Det gjordes med hjälp av tre stycken Divinycellbitar av hög densitet.. Det blir lätt och starkt.

Genom att limma dessa bitar stärker man konstruktionen, utan att man tynger speciellt mycket.
Motorfästet skruvas sen i materialet med långa träskruvar. Motorn riktas  år höger
och nedåt genom att man lägger brickor mellan motorfäste och Divinycell.

Den alltför stora V-formen togs bor, t genom att balken som ger V-formen ändras om,
genom att man tar bort på ovansidan och lägger till på undersidan. Därigenom halveras V-formen
Jag gör denna modifiering för att minska tendensen till pendling,  när man flyger sakta
Nu flyger den mycket stabilare och renare.

Här syns sprickan,  som uppstod då V-formen minskades. Sprickan fylldes med en balsakil,
som CA-limmades och sedan spacklades den.

Motorn på plats.

Den första likadana motorn jag monterade gick inte som den skulle…
En av statorlindningarna var kortsluten.

…men denna motorn var ok. Nedåtriktad och åt höger för att kompensera torquen.

Den stora skruven hållen kilen, vilket fixerar stället.

Här står min Sparkyrote beredd. Ser ni skillnaden i V-form ?
Modellen flyger mycket bättre med mindre V-form.

Min nya  Sparky flög, liksom den gamla, perfekt med en gång.

När jag gick till bilen, slängde en kaja ett vasst ögonkast på mig…



2 comments to SPARKY 400

  • Anders

    Hej
    Vet någon var man kan köpa syskonet “Thunder Tiger Scooter” utan bundlingen med radio och motor?
    Jag har en OS10LA liggande som nog kunde funka i den. Eller vill du kanske sälja din gamla trotjänare?
    / Anders

  • Hej,

    Jag har ingen aning…Efter lite sökande kom jag på att CarroCar var generalagenter för Thunder Tigre och de sa på min fråga, om de kunde ta hem bara byggsatser, att de var tvungna att köpa hela paketet med motor och radio.

    Motorn som följer med är en likströmsdito, radion är en antik Ace 27 mhz 3 kanalslåda och medföljande acke är Mh och min höll 0.78 V i stället för 8 V….

    Men modellen är ok. Ja har oxå kollat runt runt om nätet, men den verkar bara säljas som kit.

    Jag använder båda mina, därför de har genuina flygegenskaper. De är i samma klass som andra klenoder som Taxi, Falcon 56 eller Junior 200.

    Lycka till med letandet och skulle jag hitta nåt lägger jag info på min blogg.

    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.