About myself

NU BLIR DET REAKTIONSPLAN, ELLER REAPLAN…

…som det hette förr i tiden,  innan någon bestämde,

  att det skulle kallas jetflygplan..

 

 

 

Här är nästa block med bilder på plan i luften. Som förut fotograferat vid uppvisningen i Växjö.
I brist på andra modellflygbilder så blir det bilder på stora plåtmaskiner..

Väderläget just nu inspirerar inte till modellflyg. Visst hopp kan vi här vid västkusten ha för
torsdag/fredag, då man i alla fall lovat 2-3 m/sek i vind. Bara det inte regnar….

Men tillbaka till sommaren, för  här kommer många  bilder !

Vill ni veta mera om flygplanen så Googla. Svensk Flyghistorisk Förening har mycket
fakta och likaså Swedish Air Force Historical Flight.

.

Rotate ! Här startar en J 29 med Burner fully lit, som det heter, där motorn konstruerades.

Stället på väg in. Kolla vingarna med sitt “hack”. Vingarna blev modifierade på de senare versionerna.

Klaffen fortfarande ute…när man landade med klaff kunde rollstörningar uppstå och en antal haverier med dödlig utgång inträffade innan man lärde sig hantera problemet.

Man ser det är mest motor…..

Lampan är tänd där bak. Efterbrännkammaren konstruerades i Sverige och gav ett välkommet kraft- och fartökningstillskott.

I luften blir J 29 mycket gracilare.

J 29 har stora likheter med Mig-15 och F-86 Sabre. De byggde ju på samma ide och tyska forskning.

Belastar man planet kondenserar luften på grund av det lägre trycket och ritar streck i skyn

Här landar “Tunnan” och gör en ADB (AeroDynamiskBromsning) med hög nos.

Jag tror många piloter avundas denna pilot som har förmånen att flyga en J 29 !

Lansen startar

Eftersom planet är märkt med F1, bör det ju vara en Lansen Sport, det vill säga J32 Lansen av någon version eller…

Full fart i kaminen..

Dykbromsar ute.

J 35 J Draken ursprungligen tilldelad F 10 i Ängelholm

Lättning och utflygning.

Jag minns när jag i slutet på 50-talet såg en draken för första gången. Omtumlande !

Vackert i luften

Draken hade tre akilleshälar:

Vid överljudsflygning på hög höjd skuggade stötvågorna roderna så man inte kunde belasta mer än ca 3 g.

Svängde man brant, alltså med hög belastning på låg höjd, kunde det inträffa att hydraulsystemet inte orkade manövrera roderna.

Man kunde få planet i Superstall vilket var ett stabilt överstegrat läge. En dubbeldelta hade egenskapen att tryckcentrum flyttade på sig längre sträckor, vilket inducerade superstallen.

Denna är en vy som jag tycker Draken gör sig bra på !

Dubbeldelta… javisst !

Inverterat med fullt ös

Sväng med hög lastfaktor

Här går det några liter bränsle…..

Piloten har med sig reservdunkar med soppa……två stycken under kroppen.

Jag såg en bild på en 35:a där piloten inte fällt ut stället eller fått felfunktion på det och han landade sitt plan på tankarna utan större skador

Här drar piloten några extra g, vilket du kan se på kondensationen av luftens fuktighet på ovansidan av vingarna. Vid belastningen ökar strömningen och då sjunker trycket varvid det blir vattenånga.

Heter för den som vill veta Bernouillis Lag.

Jag hade stavat hans namn fel, men fördelen med internet är,  att vi har språkkunniga människor, som med argusögon övervakar min språkliga behandling…

Här syns oxå kondenseringen.

Här ser ni var på vingen vi har lägst tryck.

Mycket bilder på J35, men jag gillar planet !

Landning med hög nos för att få ner farten under utrullningen..

Som sagt, mer kommer !

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.