About myself

P-51 MUSTANG OCH SUPERMARINE SPITFIRE

För att lugna nostalgisuget kommer här lite bilder

om två ovanstående flygplan.

 

 

 

 

 

Från mitt flyguppvisningsarkiv har jag hämtat fram lite bilder på flygplan som
konstruerades för mer än 70 år sen. På flyguppvisningen i Växjö fanns BilTemas båda kärror med.

De flögs vårdat utan överdrifter, vilket måste ske med dessa värdefulla plan.
Att flyga en Mustang lär kosta i total drift ca 20000 kr per flygtimma…

Vill ni veta mer om dessa planen är det ju lätt att googla och få oändligt med fakta.

Det jag kan stå till tjänst med är bilder och här kommer de:

Här kan man se vilken enorm propeller planet har. Mycket hk kräver stor propeller.

Undrar vad som hänt om Mustangen hade haft Spitfirens vingar  ?

I de senare versionerna har ju Mustangen en frisiktshuv. Skapade dock problem om man slog runt, då piloten var ganska oskyddad.

Piloten berättade att planet har en väldig stigförmåga.

P-51 Mustang byggdes i 15586 exemplar i USA.

Ser det bra ut, brukar det flyga bra också.

Landning. Brett ställ gör flygplanet  hanterbart på dåliga fält vid start och landning.

Spitfiren lättar med tillbakaskjuten huv.

Det vackraste militärplanet med propeller nånsin.

Nu har piloten vevat fram huven.

Den typiska vingkonfigurationen med ellipsformade vingspetsar.

När piloten flyger gungor uppstår det typiska Merlinmullret från motorn.

Upp i en looping

…och en snabb förbiflygning.

Tycker ni bilderna är suddiga ? Jo det det blir så när man står väldigt långt bort och fotograferar.

Det kommer mer från uppvisningen, håll ut.

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.