About myself

ÖRNFLYG I STÄLLET HANGFLYG…

…blev det ju i fredags, på Hovs Hallar…

 

 

 

 

Fredagen var utlovad med 5 m/sek nordväst på Hovs Hallar och efter några dagars uppehåll
med modellflygandet,  ville jag inte missa en sån chans. Yr.no hade lovat avtagande vind,
så jag planerade att vara nere på hanget klockan 1200,  medan det var bra vind.

Modellen  jag hade med var min Spirit. Det borde funka bra på lite svagare vindar.
För att allt skulle funka bra,  hade jag bytt förlängningssladdarna från vingarnas 4 servo
till mottagaren till splitt nya silikonsladdar från Staufenbiel. Allt funkade perfekt på bordet
hemma, acken var laddad, så det borde vara bara att kasta ut.

Med på trippen hade jag min Mobiuskamera, som tar mycket bra bilder och video trots
sin lilla storlek, för att kunna sätta den på nosen på Spiriten. Alltid bra att kunna
dokumentera, om det inträffar något oväntat. Vilket det gjorde.

När jag kom ner till hanget,  blåste det cirka 4 m/sek vilket var förträffligt. Inga turister,
inga skärmflygare och inga kreatur på hanget, bara just nu en ensam modellflygare.

Så ok, jag monterade modellen, satte på kameran, kollade att alla roder inklusive klaffarna
funkade och sen iväg med ett rejält kast.

Starten perfekt, modellen steg och flög rakt fram. Jag tänkte för mig själv, det här blir en
kanondag på hanget…..Men så började vänster vinge hänga lite, varför jag höll emot med
skeven. Svängen åt vänster ökade och jag fattade,  nåt var fel. Första tanken var,  att jag
kanske kommit åt knappen för kråkbromsen, men det var det inte.

Just som modellen var på väg ner i en svag dykning mot åkern i en vänstersväng,  kom jag på det:
Skevroderna måste gå på fel håll !

Jag gav motsatt skev och fullt sidoroder och lyckades  få bort störtspiralen,  så landningen i
den mjuka åkern blev relativt mjuk.

Så det var ju bara att ta sig över elstängslet och gärdsgården in på det sådda fältet.
Modellen låg tio meter in cirka. Medan jag gick fram till modellen,  förbannade jag mitt slarv,
  att jag inte kollat att roderna gick på rätt håll. Jag vet,  man kan inte förutsätta,  att allt
funkar  som man förväntar, om man har en modern sändare.

Så fort det finns mjukvara och processorer inblandade, då kan felfunktioner uppstå på
grund av något hanteringsfel. Men oftast nöjer man sig med att rota runt med spakarna, 
för att höra att det rasslar i servona, sen tror man det är ok.

Nåväl, efter lite akrobatik hade både jag och modellen kommit över stengärdesgården och
elstängslet. Nu var det dags att kolla eventuella skador. Jag hoppades på noll skador, 
för jag hade inte med något,  som jag kunde laga med.

Skadan var att en vingbul i nylon  gått av och en spricka vid innesprygeln mot kroppen.
Enligt lagen om allts dj—-lighet, hade jag ju ingen reservbult i plast med…..

Så det var ju bara att ställa in flygandet för dan. Surt !

I stället för att flyga tog jag min kamera för att smälla några pics. Vid avspanandet av
skyn såg jag, vad jag tyckte, två havsörnar. Det var havsörnar och som vanligt,
  hade jag bara normalobjektiv.

En örn kan man svårligen ta fel på med sitt typiska utseende. Jag tog de bilder jag kunde,
vilket ju var på stort avstånd med tillhörande problem, om man vill dra upp bilderna.

Efter hand flög en örn mot Hovs Hallar och en flög mot Hallands Väderö.

När jag efter en stund såg bort mot stora HH såg jag tre (3) havsörnar……..är det möjligt
tänkte jag. Jag tror det var de två jag sett plus en till. Inte alldeles uteslutet men nog ganska sällsynt.

Jag fotograferade så gott det gick,  men det blev svårt.

Att se tre havsörnar på en gång,  kompenserar fiaskot med min modell.

Om ni tror jag sett i syne….? nä det har jag inte, för det var en kvinnlig ornitolog
närvarande,  som oxå var säker på sin sak med hjälp av kikare.

En av mina modellflygkompisar, Rolf Holmér från Hjärnarp och som jag medlem i
Ålleberg Modellflygklubb hade lovat dyka upp,  vilket hand gjorde vid 13-tiden.

Med sig hade han en delta och för att styra den,  hade han med sin Mc-24. Vädret var nu
perfekt med vind cirka 3 m/sekunden och solsken. Allt var så att säga upplagt för Rolf…

Efter att ha förklarat mitt fiasko,  skulle ju Rolf rädda vår flygarära ! Jag hade sett fram
mot lite snygga bilder på hans kärra i luften, som jag kunde redovisa på min blogg.

Men……det sket sig rent ut sagt. Rolf var oxå drabbat av Murphys Lag. Hans sändare
hade fått om inte spader så i alla fall spatt.

Det fungerade inte,  hur mycket han än tryckte. Fiaskot var nu monumentalt för oss.
Inget flygande.

Men,  kan man inte flyga,  kan man diskutera livets väsentligheter som till exempel
modellhangflyg. Det gjorde vi också. SÅ småningom drog vi oss upp till bilarna lastade
in våra prylar och med mig hem fick jag  Rolfs Mc-24, som jag skulle kolla upp.
Jag sa till Rolf,  han skulle skaffa en 2.4 utrustning och göra sig av med det gamla möget…

Nåväl, efter hemkomsten fixade jag min Spirit Elite, så den var bättre än innan haveriet.
Jag upptäckte, när jag kollade,  att ena klaffservot hade knäckt ett drev i växellådan och
jag började rota efter ett reservdrev, tills jag kom på,  att det är ingen mening att byta drev,
så jag bytte servo i stället.

I stället för de  som satt där,  satte jag dit nya servo på båda klaffarna och det blev
Dymond med metallväxellåda.

Samtidigt kollade jag att ALLA RODER GICK PÅ RÄTT HÅLL INKLUSIVE KLAFFEN

Nu är det bara att flyga…efter jag kollat roder fulla rörelser och på rätt håll.

I lördagsmorse kl 0700 satte jag mig med Rolfs Mc-24 och började felsöka. Jobbigt, för
man måste montera isär så mycket för att kunna mäta. Där fanns en misstänkt glappkontakt,
som jag fick lösa genom att plocka ner nästan hela radion för att kunna fixa glappkontakten
och löda om. Dessutom bytte jag  två kablar,  som var misstänkta. Efter bytet och
omlödningen av kretskortet var jag ganska säker på att funktionen var ok.

Jag hade lite misstankar mot backupbatteriet för processorn, men det var ok och
höll den spänning det skulle.

Hast du mir gesehen…..Mc-24:an startade och spelade sin glada välkomtstruddelutt
och visade sin bästa sidan i displayen.

Sen resettade jag processorn, programmerade upp en fiktiv modell, för jag hade
ingen mottagare, stängde av och kopplade bort acken. Sen i med acken och på med strömmen.

Nu var klockan 1200.

Förhoppningsvis löste jag problemen. Men jag kommer ändå att rekommendera Rolf
att skaffa en 2.4 gHz. Varför inte en Walkera ?

Här kommer lite dåliga bilder från en strulig dag:

Ja ni ser själva….meklådan =plastkasse. Alltså back to basics

Här ut ska modellen  Bild tagen med min Mobius ombordkamera under hela flygningen.

Utkast rakt mot vinden med bra fart.

Ser bra ut, rakt och fint och lyftet bra.

….men horisonten börjar luta åt vänster…

…inga problem, bara lite motroder med skev och sida så löser det sig…

…hmm…

…det börjar luta mer trots motroder…

…och mer…

…nu börjar det bli kris eller …

…nu fattade jag något var galet, så jag kollade kråkbromsen…

..men det var inte den…

…åkern närmade sig och det var nu det slog mig att skeven kunde gå på fel håll..

..så här håller jag emot…

…och jag fick den nästan ur svängen …

…men jag var för lågt.

Nu ligger modellen i grödan och huven har hoppat av och
ligger med sin kamera och knäpper 2 bilder i sekunden.

Det gäller nu att ta sig själv och modell över hinderna. Mobiusbild

Stengärdsgården brukar vi förbättra och hålla i stånd,  genom att när vi är där
plocka upp nedfallna stenar. Så blir markägaren på gott humör…

Mobiusbild

Prickarna är havsörnarna.

Imponerande fåglar.

Mycket vinge kort stjärt

Vingspetsarnas vingpennor uppvikta för att minska det inducerade motståndet.

Ett hav och en örn, det måste ju bli en havsörn eller…?

Ja, detta är två örnar troligtvis 3 !.

Här är örnarna i höjd med värdshuset vid Hovs Hallar.

Här kommer en hangflygare full av förväntningar…

I handen sin modell och sin radio som…

…ju svek honom.

Jobbigt att gå så långt säger Rolf…

..men huvudsaken man får flyga.

Så här glad var han, när han visade sin nya GoPro innan han slog på sin Mc-24…..

Denna bilden tog jag med min Mobius.

Ingen vidare lycka idag på Hovs Hallar, men vi försökte i alla fall och fick frisk luft,
så vi slapp ligga framför dumburken eller sitta och scrolla på facebook eller vad det heter.

http://www.webbkameror.se/djurkameror/storemosse/bilder/storemosse_3_640.jpg

Vill ni se fina örnbilder ? Klicka på länken så kommer ni till en webbkamera vid en åtel i Småland. Det är väl värt att kolla!

http://www.webbkameror.se/djurkameror/storemosse/storemosse_2_1280.php

Här kan ni läsa om Mobiuskameran:

http://hangflygning.se/?p=20047

mats

7 comments to ÖRNFLYG I STÄLLET HANGFLYG…

  • Rolf H.

    Jo “Mäster” Mats!
    Att du är en tusenkonstnär det kan många säkert hålla med om!
    Jag beklagar Spirit förödelsen, anade ugglor i mossen då hanget var fritt för rusande modell när jag kom på håll.
    Jag tvivlar inte på att du fixat Mc-24:an till mej, jag tackar på förhand!
    Jo tack för fina bilder!!!!!
    Mvh. Rolf

  • Björn E

    Hej. Extra roligt o få se våran Rolf på G., det var längesen.

    Minns när vi flög på Kärleken, det var fint…

    Jag vill också vara med på HH. när det drar ihop sej..

    Bilen hos doktorn några dagar men sen!

    Hör av er.

    Hälsar den gamle buskflygaren från skogen I Småland…

  • mats

    Hej Björn,

    ja du läste om när allt var emot oss i fredags……
    SJälvklart hör jag av mig när vi ska flyga. Jag skickar ett mail till dig eller ringer.

    Tack för tipset med åteln vid Store Mosse !

    VI hörs

    mats

  • Drulle Dingwall

    Tack för den promenaden, Mats! I min rullstol kan jag sitta och följa med
    på Dina utflykter med kameran intakt! Tack igen! Sture
    P.S. Kan Du komma över nångåmg och ge mig instrukt för att TUSCULUM & Gin Tonis
    och deras två LIPO-sar, De två Rosinsorna ska flyga i år! Men då behövs du!
    Drummel Dingwal
    Sture Tingwal

  • Hej Miestro

    50 Spänn på att du satt vänster skevservokabelkontakt i höger dito.

    En klassiker!

    Mvh Daniel

    Ps var kan jag hämta pengarna?

  • mats

    Hmm……

    mats

  • Björn E

    Daniels: “var kan jag hämta pengarna?” var go!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.