Kategorier
Nostalgoteket

HUR VAR DET NU MED FLYGUPPVISNINGEN

…som var annonserad på banderollen över Storgatan?

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0020

 

 

 

Ja, efter intensiv källforskning, har jag fortfarande inget säkert svar.
Jag körde till stadsbiblioteket för att kolla i HallandsPosten de aktuella åren.
Från 1939 till 1950 kollade jag på film, om det förekommit flyguppvisning
i Halmstad runt Pingsten. Har ni varit på biblioteket och sett den tekniska
utrustningen man har för att se på mikrofilm och fotograferade tidningar?
Det ska ni vara glada för, för det var skräp.

Ingen uppvisning kunde jag hitta vid Pingst från 1939-1950.
Så den banderollen, tror jag, visar på en flyguppvisning på Civila Flygfältet
nere på Söder.

F14 grundades i juli 1944 och låg först på Civila Flygfältet, innan man
hade byggt färdigt upp på dess nuvarande plats.

Flyguppvisningen, som jag har vissa minnen ifrån,som ni  kan se på
avfotograferad tidning skedde den 12 augusti 1949. Det var ohyggligt
mycket åskådare där.

Vet ni förresten vilket publikt evenemang som dragit mest folk
överhuvudtaget i Sverige? Jo det var flyguppvisningen när
Krigsflygskolan F5 i Ljungbyhed las ner 1996.

Då var där 130000 (etthundratrettiotusen) åskådare och 33000 bilar.
Allt noggrant räknat med hjälp av datorbehandlade flygfoto enligt chefen F5.

Jag skrev till han och frågade för jag var nyfiken. Denna flyguppvisning
var den absolut bästa jag sett i mitt liv överhuvudtaget.

 Det kommer aldrig mer att hållas en sådan uppvisning  i detta landet.

Jag ska kolla lite mer filmade tidningar, så jag kan lösa mysteriet med
banderollen.

Här några bilder, som har anknytning till F14:

 

 

 

 

IMG_0021

Denna konstruktion heter SG38 .  Planet var allmänt förekommande
på flygvapnets förband för grundläggande utbildning till segelflygpilot.
Luftigt och friskt att sitta där och flyga på en träbänk. Kolla hjälmen!
Ser ut som en bikupa.

Denna SG är lite modifierad med hjul längst bak på skidan.
Upp i luften kom man med vinsch, sen kunde man om man hade
tur göra en 360 graders sväng och sen planera sin landning med
medvindslinje, baslinje och final med sättning.

I de civila flygklubbarna döptes ofta SG 38:orna till kvinnliga namn.
Namn som var gångbara vid denna epoken.

 

 

IMG_0022

Detta är ett skolflygplan med dubbelkommando och typen är Kranich.
Planen byggdes i Tyskland och på licens i andra länder. Glidtalet ca 1:23
vid 70 km/timmen, vilket inte är så illa. Kranich betyder: Trana

Dessa planen fanns också på varje flottilj för träning och utbildning.

I Sverige byggdes på tysk licens 30 stycken Kranich.

Alla skrotades kollektivt i tidigt 60-tal när en segelflygpilot kom i
okontrollerbart läge i moln med en Weihe och slet av vingarna.

När han efter kraschen blev tillfrågad vad som hände sa han:
Vingarna trillade av……..Ingen trodde väl på den sagan, att vingarna
bara lossnar utan snarare var det så att han överskred max
hastigheten och sen flaxade vingarna iväg.

Men det viktiga var, att det kaseinlimmet man limmade balkarna
med på Weihe och Kranich visade sig vid test vara odugligt.
Det var alltså stora strukturella problem med plan byggda med
detta lim.

 Ett resultat var att 80% av den svenska segelplansflottan skrotades
med ett pennstreck och detta tvingade fram nyanskaffningar,
som hade det goda med sig att vi fick in moderna segelflygplan
både för enskild flygning och skolning.

 Så han som drog vingarna på sin Weihe bör bli ihågkommen
med tacksamhet av de svenska segelflygarna.

Detta tilldrog sig på den tiden när, det utgick statliga bidrag
både till flygplan och certifikatanskaffning.

 Det var väl meningen man skulle få in pilotämnen i flygvapnet
som kunde grunderna i flygning kan tänka…

Jag har aldrig flugit en sådan, men jag har suttit i en.

Om ni kollar hjulen, så var det en egenhet med de. När man lättat,
skulle man släppa hjulen på mellan 30-50 m höjd. Man fick inte
släppa för lågt, för då kunde de studsa tillbaka och träffa planet.

 Min flyglärare i Skövde berättade, att han glömde släppa hjulen
och blev så nervös,  så han släppte hjulen från 400 m höjd,  varvid
de med rekordelig hastighet slog igenom taket på ett hönshus
och av
bröt väl i alla fall just då  de värpande hönornas aktivitet……..

De konstiga “utväxterna” på nosens sida är givare för
hastighetsmätare och höjdmätare.Längst upp pitotrör som mäter
övertryck och det som ser ut som ett musikinstrument där under
, är ett venturirör, som mäter undertryck och producera ett
undertryck. 

 Som alla modellflygare vet, finns det nåt som Bernoullis Lag,
vilket innebär, att om man ökar hastigheten på en gas eller vätska,
så sjunker trycket.

 Ser ni på venturiröret, så har det en “midja” och vid denna
midja ökar lufthastigheten och du får ett markerat undertryck
jämfört med den omgivande luften.

Detta undertryck kan man använda för att driva gyrot  till
Spaden och kulan. Spade/kula är ett instrument där “spaden”
talar om hur mycket du svänger.

Om du flyger rent, det vill säga varken glider eller kanar i
svängen är det  kulan i sitt böjda glasrör som talar om det.
Det kallas även libell. Så kulan talar om, hur du svänger eller
kvaliteten, om man så vill, på din sväng.

 

svängindikator

 

 Här är ett slikt instrument. Spaden står här rakt upp, du flyger rakt fram.
Kulan ligger i centrum, du flyger rent, det vill säga du kanar eller glider inte i svängen.

 

 

IMG_0023

Det högvärdigaste, det vill säga det plan som hade bäst glidtal under 40-50-talet
var ovanstående maskin. Det är en Weihe, som betyder kärrhök på tyska.
Dessa var också ute på flottiljerna för tävlingsflygning.
Segelflygsporten var under 40-talet totalt dominerad av flygvapnet därför
dess piloter hade alla resurserna. Tävlingarna på 40-talet gick alltid på
Ålleberg i Västergötland, som då var segelflygcentrum och som fortfarande
är det, vad gäller utbildning av instruktörer och annan central verksamhet.
Jag gick själv en kurs där i IFR-flygning för många år sen.
I Weihen finns garanterat inte ett enda gram plast eller kolfiber!

IMG_0024

J28 Vampire eller som de kallades i folkmun “Blåslampa”.
Utrustad med fälltankar under vingarna och i nosen syns mynningarna från
20 mm automatkanonerna. Byggd i plåt och plywood av De Havilland i England.

 

IMG_0025

F14 Halmstad kommer alltid att förknippas med B18, som var ett lätt bombplan
och attackplan. Utrustat med 2  Daimler Benz 12 cylindriga V-motorer på ca 1500 hk vardera.

Planet kom på förband ganska sent och var det sista propellerplanet  för strid SAAB byggde.
Vi har inte ett enda genuint B18 kvar, tack vare en chef för flygvapnet som skrotade alla.
Vi har en mockup på flyvapenmuseét.

När B18 skrotades kördes planen delvis från Halmstad via gamla fraktgodset,
som råkade ligga vid min skolväg. Gissa om man korpade grejor där!
Plexiglas var populärt. Trots jag var väldigt ung på den tiden, kommer jag
fortfarande ihåg hur det lät när divisionerna varmkörde sina motorer innan
sin övningspass. Mäktigt ljud! Vi bodde då på Rotorp, vilket ju inte var så långt från F14.

 

IMG_0029Detta är ett mystiskt flygplan tycker väl de flesta. Det är en linktrainer,
som man anväder för att träna instrumentflygning. Om denna konstruktion
fungerar! Jodå, hade man en duktig instruktör som kunde handha
linktrainern kunde man öva. Huven stängdes vid övning, så du hade
inga referenser. Jag övade i linktrainer på F7 Såtenäs.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.