About myself

NAJADEN…THE FINAL COUNTDOWN…

…eller förhoppningsvis den sista färden…från Halmstad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-P1080300

Inte liknar det en fullriggare, strippad som hon är på delar av sin stående och löpande rigg.

I Nissan,  ligger sen slutet av 40-talet ett av flottans skolskepp, som heter Najaden.
Tillsammans med sitt systerskepp Jaramas är de unika såtillvida,
att det är små fullriggare.

Som alla vet,  är en fullriggare ett fartyg,  som har rår på alla masterna.

Najaden har de sista 20 åren kostat kommunen ca 25 miljoner.
För det har vi fått en rutten skorv,  som ser bedrövlig ut och som
i stället för att lagas hade varit billigare att nytillverka.

Jag har inget mot Najaden, men jag kan inte förstå dess eventuella
knytning till Halmstad, mer än den legat här i 65 år.
Fartyget har ju haft Karlskrona som hemort, så det borde ju legat där.

Att det kom hit, var skrothandlare Bernhard Aronssons förtjänst.
Han köpte det och tog hit det.

När skorven började falla i bitar,  var det dags för dyra renoveringar.
Jag minns,  när man la nytt däck…..jo, man sa,  att nu har vi
fått tag i riktiga danska fartygsbyggare av den gamla skolan.
De kan sitt jobb.
Dock icke bättre än att man efter,  tror jag 5 år, 
fick lägga om däcket igen,
för det mesta var fel.

Minns jag inte fel,  kostade kalaset 11 miljoner.

Nu har kommunen beslutat,  att båten ska säljas till Norge
och rustas upp där.

Lycka till säger jag och skönt att bli av med en penningslukare.

Det finns en ideell förening,  som vill bevara fartyget här,
men det finns ingen finansiering bakom.

När man läser i lokalblaskan,  får man intrycket, att det bara
behövs en burk vit färg och några spik,
sen är hon ship shape…

Glöm det. Jag tog några bilder på skrovet i dag.

Döm själva hennes skick.

Vad som är gjort inombords, vet jag inte, men det har gått ett gäng
och
jobbat på båten i ett år.

Vad det kostat ?

Fråga Halmstad Kommun.

Jag tycker personligen det är synd vad som sker.
Men det är ju alltid någon,  som ska betala kalaset.

De ansvariga har haft  för dålig styrning, då man
saknat målsättning för fartyget.

Det hade varit bättre fartyget gått med paying guests
under sommarmånaderna,
så det varit ett aktivt fartyg i drift.

Då hade man haft lättare att hålla det i stånd.

Men som sagt, sådant läget är nu,  är det bäst vad som sker,
ity norrmännen
lovat rusta upp Najaden till seglande skick.

01-P1080278

Jag vill säga, nergånget.

02-P1080279

Har man målat med akrylat eller billig plastfärg…?

03-P1080282

Pumpar man slagvatten ? Gör ett hål i fribordet bara…eller är det
en i hast tillverkad spygatt ?

04-P1080285

Aktertampen och akterspringet leder uppmärksamheten till klyset och det dåligt underhållna skrovet.

05-P1080288

Inte någon stolt havets springare nu inte.

Från fören:

Fockmast-Stormast-Kryssmast
En rå och tre eselhuvud….inte mycket att skryta med.
På Kryssmasten bommen till mesanen.

06-P1080290

Turistattraktion ?

07-P1080291

Ja så ser hon ut, där hennes namn står.Jag kan inte sluta tänka tanken,
att hennes målning ser ut precis som de hus, som målades med plastfärg på
80-talets början och som ruttnade efter 5 år…

08-P1080293

Undrar i vilket skick röstjärnen är i ?

09-P1080296

Hoppas de norska köparna får hennes stäv att klyva vågorna under egna segel.

10-P1080304

Man får väl lägga en flytbrygga här för turisterna utrustad med en restaurant…

När Najaden passerar Halmstad angöringsfyr under bogseringen till Norge,
är jag säker på att
kommunens ansvariga kommer att ropa hurra,
då problemet är exporterat.

2 comments to NAJADEN…THE FINAL COUNTDOWN…

  • Hej Mats!
    Hoppas på snart flyg, så vi kan skingra tankarna!
    Men tänk H-stad får betalt för dåligt under håll (300000 kr vet ej om det är Norska sådana).
    Mvh. Rolf

  • I morgon lördag blir det väst eller nordväst, så då blir det hangflyg

    vi ses !

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.