About myself

OMVÄXLING FÖRNÖJER…..

 

 

 

 

 

…när man har hållit på länge med en sak…

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

…vilket i mitt fall har varit ett intensivt termikflygande de  sista 10 dagarna.

Jag längtade efter lite annat segelflyg och det som återstår för mig är hangflygning.
Min bil,  är ju alltid, så gott som, laddad med modeller.

Således även i dag var den lastad med tre segelmodeller. En termikkärra, en hangmodell
och en allroundmodell för segel.

De sista dagarna har det varit stadig nordlig vind på Hovs Hallar,  trots vinden i Halmstad
varit allt från ost till nordost. Min kurs med bilen blev mot Hovs Hallar.

När jag kommit en bit söderöver,  fick jag infallet att köra till mitt flygställe för termik,
när jag ändå hade vägarna förbi.

Jag monterade min Ava, tog ut min stol och klockan 1200 var jag i luften.

Det var torrtermik och jag misstänkte,  att kanske sjöbrisen kommit. Men det var det inte,
för termiken var stark, som de sista gångerna jag varit här.

Att stå på ett fält och flyga med en elseglare, där det råder sjöbris, det är för mig meningslöst.
Att fara upp, stå mot vinden och stånga under kontinuerligt sjunk, upp och ner hela
tiden , det  är ju fjärran från segelflyg för mig i alla fall.

Efter en timma i termiken drog jag broms, landade och demonterade modellen.
Lastade min bil och vidare mot HH.

Jag var väl medveten om,  att lyftet på HH blir bara bättre, ju senare på dagen det är,
så därför var det ingen brådska.

Nåväl,  med lite bävan kom jag till parkeringen vid värdshuset, jag gick upp en bit och
kollade vinden….den låg rakt på på det höga hanget.
Så försedd med Spiriten och övriga tillbehör, knatade jag upp för att  kunna starta.

Gräset på Hovs Hallar platån var översållad med vitsippor. Härligt att se!

Nåväl, jag monterade Spiriten,  gjorde en preflightcheck med radio och roder.

Allt funkade och iväg över kanten åkte kärran.

Lyftet var magnifikt. Trots vinden var bara ca 2-3 m/sek lyfte det mycket bra.
Det var helt laminärt strömning. Inga kytt utan det var, som att flyga i filmjölk…

Modellen som sådan flyger utomordentligt bra och är en fröjd att ha i luften.
Jag har skev, sida, höj, och klaff. Klaffen suverän vid landning, då jag kan fälla
den 90 grader ner.

Ånyo fick jag känslan,  när jag satt på min vanliga plats och flög med vältrimmad
modell under perfekta förhållanden, att man är ju privilegierad, när man kan 
utöva sin hobby så här !

1530 landade jag mitt framför min fötter. Tack vare klaffen vill jag erkänna.

EN sådan härlig dag på Hovet väger upp det mesta !

Jag försökte fotografera med min Sony, då jag flög, men det är inte lätt.

 

Här kommer lite pics i alla fall. Jag tog inga bilder,  när jag flög termik,
för det har jag haft så många på bloggen redan.

 

 SONY DSC

Min Great Planes Spirit Elite.

SONY DSC

Modellen blir inte stor med normalobjektiv…

SONY DSC

Spirit rekommenderar jag varmt, både för den rutinerade flygaren
och den som har lärt sig grunderna i segelflygning med en modell.

Modellen har mycket goda egenskaper. Den finns så vitt jag vet
inte att få tag i Sverige, men den finns i England.
Jag köpte en till med glasfiberkropp. Min nuvarande är ju en
byggsats. Så att jag skaffar en till är mitt bevis att jag tycker mycket
om modellen.

Om någon skulle vara intresserad av en Spirit kan han eller hon
maila mig
så ska jag ge adressen.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.