About myself

ÅLLEBERG MFK I YSTAD DEL III

 

Det gäller att utnyttja tiden väl.

 

 

 

 

SONY DSC

Från vänster, David, Roffe, Kalle och Ari på hangkanten.

Även om väderläget inte är perfekt, behöver man inte ge upp flygandet. Det gäller att vara
envis och hängiven, så man utnyttjar chansen att flyga på ett bra hang, även om
vinden skulle vara från “fel” håll.

Vi blev väl lite överraskade, att baksidan på Hammar lyfte så bra, som det gjorde
och att termikblåsorna rullade in med sån regelbundenhet.

Jovisst var det turbulent, men det är det på inlandshang eller då vinden kommer
över land. Kommer vinden från havet, är den laminär så gott som alltid, då
det inte finns fysiska hinder, som gör det turbulent.

Undantaget är ju, när det är kraftiga termiska förhållanden.

Ska du flyga på NordOst, så flyg vid Hammar. Där är det inte så turbulent
som vid jordgubbsodlingen och det är mera lättlandat, då ytorna är större.

Här kommer bilder från Hammar på lördagen. Vädret var varmt och vinden ca 7-10 m/sekund NO.

Lite småsmällar blev det, men ingen hängde läpp för det. Det är ju så, att om man
är en aktiv modellflygare och man flyger mycket, då blir det skador på modellen.

Inte att man kraschar utan fastmer transportskador, landningsincidenter eller småkollisioner.

Det hör till den aktive modellflygarens lott !

Bilderna på Conny och Knut visar att man har skoj också. Allt är inte dödens allvar…

Här bilder:

SONY DSC

Roffes F3J kärra. Mycket snygg i luften

 

SONY DSC

Vid Hammar var vinden förvånansvärt laminär, vilket gjorde, att man kunde flyga lågt och fort.

 

SONY DSC

Vi höll på länge, det syns på ljuset…

SONY DSC

En modern kompositmodell flyger bra och är förutsägbar,
vilket möjliggör avancerade rörelser på låg höjd.

 

SONY DSC

Gick man mot vinden framåt, tog man lätt de termikblåsor som kom med vinden.
Blåsorna var stora och starka.

God hjälp som termikindikatorer var de allerstädes närvarande gladorna.

 

SONY DSC

Vägen som syns är vägen från Kabusa till bland annat Kåseberga.

 

SONY DSC

Roffe ställer in mixningen med hjälp av David.

 

SONY DSC

Nu är det nog ok, säger Roffe.

Att ställa in radion är väl kanske det svåraste inför första flygningen.
Det är ju många mixrar,  som ska vara engagerade och funka under olika moder.

 

SONY DSC

Rolf-Erik visar hur vingbalken och vingsammansättningen  funkar på sin modell.

 

SONY DSC

Kalle Thorsell laddar och spanar. Han ser ut att vara verkligen på hugget.

En sån modell blev jag sugen på…

 

SONY DSC

Ett mindre missöde med stabben…

SONY DSC

…men det ordnar sig säger kanske Knut…

SONY DSC
Conny ska provflyga sin vinge……med hjälp av kastaren Knut.

SONY DSC
Jag är beredd signalerar Knut hållande Connys modell.

SONY DSC
Nu är det dags

 

SONY DSC
…för att se om modellen kan erövra lufthavet…

 

SONY DSC
…än så länge…

 

SONY DSC

…fast nu börjar det luta lite…

 

SONY DSC
…och det kan bli en groundloop…

 

 

SONY DSC
…kolla säger Knut….när jag håller händerna ovanför mitt huvud, så balanserar modellen på vingspetsen..

 

 

SONY DSC
…i alla fall en stund…

 

 

SONY DSC
…Ok säger Knut, nu ska jag hålla händerna ovanför huvudet, så nu ska vi se,
om den ställer sig på vingspetsen igen…?

 

 

 

 

 

SONY DSC
…fast det gjorde den inte, så vi försöker igen…

 

SONY DSC
Snygg start i alla fall…

 

 

SONY DSC
There she flies…

 

SONY DSC
…än så flyger hon…

 

 

 

SONY DSC
….och än…

 

 

SONY DSC
…men nu tog det slut. Fast den landade i en bit i alla fulla fall !

 

SONY DSC

Nu har jag modifierat modellen, säger Conny, så den kommer att få magiska egenskaper !

 

 

SONY DSC

Tror ni mig inte så titta nu !

 

 

SONY DSC

Starten kräver ett omvänt huvudkast med skruv…

 

SONY DSC

…och modellen ska startas i medvind, vilket syns på piloten hår om inte annat.

 

SONY DSC

Tack vare sättet att starta och den goda medvinden gör modellen
en inverterad Ållebergsskruv med propellervingar.

 

 

SONY DSC

Just innan den fina landningen..

Det kommer mera !

mats

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.