Kategorier
Flyghistoria

FLYGPLAN PÅ ÅLLEBERG…..

 

 

 

 

 

 

 

….låter ju som en retorisk fråga…

 

 

 

 

SONY DSC

…men jag vill visa de två motorflygplan, som vi såg
på IGG-Träffen.

Först och främst De Havilland Tiger Moth med
byggår 1934.

Det som överraskade mig, var att den var byggd
i Norge för KSAK:s
räkning.

Jag fotograferade tillverkningsskylten i cockpit.

Alltså ett plan som är 80 år gammalt fortfarande
i tjänst……

Det är nästan ogripbart. I alla fall tyder det på
kvalitet både på
flygplan och underhåll.

Det andra planet jag plåtade, var en
Piper Pawnee PA-25, som tjänstgör
som
bogserkärra på kurserna.

Planet utrustad med ny kolfiberpropeller,
tror jag. Propeller med
liten stigning för
att just ge bra dragkraft under bogsering i
relativt
låg flyghastighet.

Några bilder blev det. Vill ni se fler bilder
på Mothen så använd
sökfunktionen på
bloggen till vänster.

 

SONY DSC

Under IGG-Träffen flög man stjärtsvängar med turister i Mothen.

SONY DSC

Uttaxning med piloten i baksits.

SONY DSC

Ett klassiskt flygplan.  Undrar om det är luftvärdigt 2034 ?

SONY DSC

Start. Stjärten lyft och snart rotation.

SONY DSC

 

SONY DSC

SE-ALM

SONY DSC

Utflygning ca 50-55 knop.

SONY DSC

Färgkombinationen tycker jag är perfekt för denna gamla kärra.

SONY DSC

 SONY DSC
På finalen

SONY DSC

 

SONY DSC

 

P1080880

Här är tillverkningsskylten. Lite suddig men den är uppdragen kraftigt.
Malmskillnadsgatan….hmmmmm.

P1080883

Inte direkt instrumentering som i en Airbus….
.men man har klarat sig i 80 år, på det man har !

P1080887

Instrument från vänster: Hastighetsmätare, spade och kula, variometer och höjdmätare. P1090277

Men det verkar som SE-ALM fått nya vindrutor….

P1090280

Mothen fick i alla fall en propeller som var typgodkänd den 16 April 1971.

SONY DSC

Undrar om inte modellsegelkärran har större spännvidd än Mothen…

P1080874

Piper Pawne PA-25. KSAK:s bogserkärra. Fast är den inte dyr att flyga….?

P1080871
Ny effektiv propeller.

 

 

Ett svar på ”FLYGPLAN PÅ ÅLLEBERG…..”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.