About myself

RM I FRIFLYGSKALA DEL 1/4

 

 

 

 

 

En samling entusiaster träffades

för att flyga och umgås i lördags…

 

 

SONY DSC

 

 

på Fedinge Flygfält, som ligger just utanför Skånes

Fagerhult, vid gränsen mellan Halland och Skåne.

Målet var att avgöra RM i skala för friflygande modeller.

Väderläget var synnerligen gott. Svag nordostlig vind, solsken men inte alltför varmt.

Tyvärr var inte uppslutningen, så det blev trängsel, men nästa år blir det bättre.

De som kom var i alla fall fulla av tävlingslust och stolta att visa upp sina friflygande
skalamodeller.

Jag säger bara, att jag är väldigt imponerad av, hur de modeller som var
väl intrimmade
flög.

Att så små modeller kunde flyga så väl och så länge med kraften från en gummisnodd.

Jag tänker speciellt på Andrea Hartsteins modeller, som är en fröjd att se i luften.

Well done Andrea !

Flygfältet vid Fedingesjön anlades 1933 och utgjorde då ett nödlandnings-reservflygfält
för postflyget mellan Stockholm och Malmö.

Postflyget hade ett nödlandningsfält varje 50. km, vilket kunde behövas, när ventilerna
rök i motorn eller när magneterna krånglade.

Under kriget var fältet ett reservfält för vårt försvar och tog också emot nödlandande tyska
flygplan, som av någon anledning tog sig hit.

Fältet ägs av en man som heter Bo Marntell som förutom till flygverksamhet använder
delar av fältet för sin samling av gamla entreprenadmaskiner.

Fältet används också av segelflygarna, då man har fri luft upp til FL95 tror jag…
Fältet ligger vackert placerat vid Fedingesjön jämte Skånes Fagerhult.

Det är ett utmärkt modellflygfält.

Innan tävlingen började träffade jag ordföranden i SMOS, Per Nilsson
som skulle provflyga sin nybyggda “Tempo”.

Efter ett par provkast drog Per upp modellen på linan och modellen gled bra.
Den gled så bra, att den lyckades topplanda i en hög björk jämte banan.

Där låg den som en ruvande stork, oåtkomlig för människor :=(

Vi försökte kasta ett blylod upp i björken, men misslyckades skändligen.
Vi skulle behövt en 15 m lång stege, eller en pilbåge så vi
kunde skjutit upp en tunn lina, vilken kunde dra över en grövre lina,
 vi kunde använt för att ruska ner den tredskande modellen.

Men som det sägs, ner kommer den alltid.

Synd om Per att hans nya modell inledde sitt aktiva flygliv med att
häcka i en björk i Skånes
Fagerhults vackra natur.

Även andra drabbades av, att deras modeller fick migreringslusta.

Sten Persson fick en promenad och framför allt fick han  utföra ett
akrobatiskt trick, då han skulle bärga sin modell från en hög
grenlös talls krona.

Det gjorde han stående på en dubbelkopplad stege hållande en 5 m lång
ribba, som var förlängd med ett 2 m långt stålrör…..

Kan ni föreställa er bilden av denna aktivitet ? Vänta tills ni ser fotona!

Jo han fick ner sin modell utan avgörande skador.

Tävlingen startade mjukt…. i mycket lugn takt gynnad av det fina
vädret
och bröts på eftermiddagen för matrast.

Efter avbrottet flögs det och efter flygningen blev det statisk bedömning
av modellerna.

Resultatet av tävlingen publicerar jag sen.

Kl 1830 var jag tvungen att åka hem på grund av andra åtagande,
därför har jag inte resultaten.

Detta lilla reportage är gjort från en intresserad, som har dåliga
kunskaper om friflygande OT-modeller.

Jag är dålig med namn på personer och namn på modeller.

Dock är jag övertygad om, att mina besökare kan förse mig med rätt fakta,
så jag kan
fylla i eller beriktiga uppgifterna.

Mycket bilder har jag, både bilder från markbunden kamera och från
flygfoto.

De kommer kanske lite i oordning, men jag försökte få lite
struktur på det hela, därför blir det mer än flera poster om RM i OT-Skala
den 12. Juli 2014 i Skånes Fagerhult.

Denna första post bildmässigt handlar om fältet, Pers provflygning,
Stens vilseflygning
och bärgning av modell och bilder på en
segelmodell jag föll för.

Nästa post blir mer inriktad på flygdelen av tävlingen.

Så här är bilder:

 

SONY DSC
Vyer av fältet

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Undrar om något plan under årens lopp har hamnat i sjön….alltså hjulförsett ?

SONY DSC

 

SONY DSC

 Försnack och till höger ordföranden i SMOS Per Nilsson.

SONY DSC

 Mitt på rullbanan hittade jag denna lilla blomma.

SONY DSC

 Undrar om Anders Sellman fick inspiration av den gamla
Lasse Dahlqvistsången från filmen “Örnungar”,
med sin strof

“Gå upp och pröva dina vingar”,

då han stod på Fedinge Flygfält…

Förresten, finns det någon, som har filmen på dvd ?
Alltså “Örnungar”
som jag gärna skulle vilja ha tag i.

SONY DSC

 Per Nilsson monterar sin Tempo för premiärflygningen.

SONY DSC

 Dags att se om byggmödan givit ett bra resultat.

 

SONY DSC

 “Tempo” ett klassiskt begrepp inom flyget i många avseenden.

 

SONY DSC

Jag tror alla OT-flygare är måna om det estetiska.

 

SONY DSC

 Dags att dra upp på linan snart…

 

SONY DSC

 “Tempo”, jag byggde en sådan 1957….

 

SONY DSC

 Jag fick äran att släppa. Lite sidvind här men…

 

SONY DSC

…det rätar snabbt upp sig.

 

 

SONY DSC

Detta är första linstarten överhuvudtaget.

 

SONY DSC

 Som friflygokunnig tyckte jag, att modellen gick superbt under uppdragningen.

 

SONY DSC

 Urkoppling, fast vimpeln på linan ser ut som en flaxande fågel…

 

SONY DSC

Den gled lite för fort efter urkoppling och kurvade för brant
som ett resultat av det…eller tvärtom…ku
rvrodret
för hårt ansatt ville lägga modellen i en spiral… 

SONY DSC

Skogskanten är nära och vaktar fältet.

 

SONY DSC

Snart landning och Per justerade modellen med hänsyn till dess beteende
och han drog upp igen.

Det var mycket termik i dag vid fältet.

 

 

SONY DSC

 Modellen flög så gott som perfekt redan efter 2 starter på linan.

 

SONY DSC

 Ser ni björken ?

Det gör “Tempo” också och har bestämt sig, att här längst upp…

 

SONY DSC

 …där ska jag reda mig ett bo svåråtkomligt för människor.

SONY DSC

 Christer Jönsson med sin Zlin 24 Krajánek.

Flygplanet konstruerades av en tjeckoslovak, som hade arbetat för
en tysk flygindustri i Tjeckoslovakien under kriget.

 Man hade byggt segelkärror av typen Grunau Baby och Huetter 17
för att användas under tyskarnas pilotutbildning.

Just innan kriget var slut,  hade konstruktionen gjorts färdig
 på ritningsstadiet.
Konstruktören sa,  han tog det bästa av
Baby och Huetter.
Därför är den så lik Grunau Baby.

Sammanlagt byggdes 250 styck efter kriget.

Länk till fakta om planet:

http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Documentation/Zlin24/Zlin24_Docs.html

 

 

SONY DSC

 Modellen var i mina ögon mycket attraktiv. Man blev sugen på att flyga en sådan modell.

 

SONY DSC

Det som skiljer detta plan från “Original” Babyn, är bland annat fenan och stabben.

 

SONY DSC

 Modellen var välbyggd och lätt, men…

 

SONY DSC

 …som ni ser har den inte fungerande skevroder och det betyder att..

 

SONY DSC

 …den är svår att kontrollera, om man kommer i en besvärlig situation i rollplanet…

SONY DSC

 ..eller då man startar med lina.

För mycket sidoroder vid korrigering kan orsaka en snabb vikning över vingen,
när den plötsligt
får för mycket anfallsvinkel, initierat av sidorodrets
primära och sekundära verkan.

SONY DSC

 Thomas rattar segelkärran för Christer.

SONY DSC

 Inte lättfluget.

 

SONY DSC

 Landning utan skador.

SONY DSC

Christer släpper sin modell i sina försök att komma underfund med
sin fina kärras egenskaper.

SONY DSC

Finalen.

 

SONY DSC

Kavaljersstart eller …?

 

SONY DSC

Modell eller fullskala ?

Om jag ägt modellen, hade jag skurit ut skevroder,
kollat tyngdpunkt noga, varit noga med startkrokens
placering och flugit med mixad sida/höjd , med den
erfarenheten jag fått efter 3 korta provflygningar.

Skevroderna kan drivas med en lina man drar ut från servot
till båda vingar. Roderna apteras med en 0,2 mm pianotråd
som förspänner roderna i uppfällt läge. Pianotråden sätts
så den fungerar som en torsionsfjäder. Funkar utmärkt
med ett servo då. Differentiering gör du med servodisken.

Jo,  jag vet att,  puritanerna säger, man ska flyga
med separerade funktioner,
men varför krångla till det
på denna typ av modell ?

Har du det mixat,  behöver du aldrig bekymra dig.

En inmixning av sidoroder 150 % i förhållande till
skevroder torde behövas.

Denna typ av plan flygs mycket med sidoroder.
Initiera svängen med sida/skev,
håll emot lite i
en stabil sväng och motroder
vid urgången.

Ja bara litet förslag från min sida. Jag blev mycket förtjust i modellen.

 

SONY DSC

 Sten Persson ställer in motorn på sin Desoutter Mk1.

 

SONY DSC

 Jag skulle aldrig våga denna vackra modell flyga fritt Sten…..

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 Ett imponerade plan, som inte bara är en skönhet att se på, det flyger också suveränt !

 

SONY DSC

 Koll av vinklar innan start.

 

SONY DSC

 Det är väl inget jag glömt….tänker piloten.

 

SONY DSC

 På denna bild kan man tro piloten skulle….hemska tanke !

 

SONY DSC

Time to crank !

 

SONY DSC

 Jag tycker att Stens motorer alltid är lättstartade, fast skit vore det väl annars
med tanke på..

 

SONY DSC

 …Stens motorkunskaper.

 

SONY DSC

 Då startar vi anloppet…

 

SONY DSC

 Jag har märkt att Sten springer länge under sina starter med denna modellen….

 

SONY DSC

 …vilket jag tror beror på, att piloten vill förvissa sig,
att motorn går, just som han vill.

 

SONY DSC

 …nu ändrar vi riktning lite…

 

SONY DSC

 …och där sticker hon.

 

SONY DSC

 …rakt mot skogskanten…

 

SONY DSC

 …men man ska tur…om man friflyger.

 

SONY DSC

 …så det klarar sig…

 

SONY DSC

 ..och Desouttern svävar vidare, som om den aldrig gjort annat.

Piloten springer med eftersom…

 

 

SONY DSC

 …modellen behagade landa i en hög tall uppe i kronan.

Som alla vet, brukar det vara dåligt med grenar på tallar,
varför att klättra upp ställer sig svårt.

 

SONY DSC

 Tack vare support från de boende med en dubbelstege, en lång list där det var kopplat,
tror jag,
ett skaft av metall..samt två stadiga pojkar som ankrade stegen…
och Pär som dirigerade…

 

SONY DSC

 …lyckades Sten peta ner sin klenod efter möda och besvär…

 

SONY DSC

 Denna bild är nog ganska symptomatisk för en friflygare under hans vedermödor.

 

SONY DSC

 Ni förstår att detta var akrobatik av den högre digniteten…

 

SONY DSC

“Pojken i trädet”, så hette ju en film av Arne Sucksdorf från slutet av 1950-talet.
Här har vi pojken i trädet i Skånes Fagerhult 2014.

 

SONY DSC

 Den slutliga nedklättringen…aningen lättad kan jag föreställa mig.

 

SONY DSC

 Pär har fattat “Petpinnen” för att få ner ena vingen som hängde sig i grenverket.

 

SONY DSC

 Sten i kalsingar med sin återbördade Desoutte Mk1 i tryggt grepp.

 

SONY DSC

Ja, det är det jag alltid sagt, att det ska vara en pensionär och friflygare för
att ge sig upp i ett träd, under de förhållandena jag beskrivit.

SONY DSC

Sten konstaterar vid en snabb besiktning att skadorna är inom rimliga gränser,
med hänsyn tagen till vad som hänt.

SONY DSC

 På eftermiddagen kom en fullskalakärra och damp ner på fältet.
Jo, vi var förvarnade och iakttog de mått och steg, som var förväntade.     

 SONY DSC
Små plan som flyger bra, de är inte större…

 

 

 

 

 

 

 

Nästa del kommer att handla om mera flyg och mindre trädklättring,
så håll ut det kommer, när jag editerat färdigt !

1 comment to RM I FRIFLYGSKALA DEL 1/4

  • Anderrs Sellman

    Hej1
    en dramatisk berättelsemed tekniska inslag, läckert!
    anders

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.