Kategorier
Old Timer flyg

RM I FRIFLYGSKALA DEL 2/4

 

 

 

 

 

Detta är andra delen av min redovisning av  träffen

på Fedinge fältet för friflygande skalamodeller.

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

Pers “Tempo” ruvande i sin björk…

 

Denna tävling gäller inte liv och död, utan är fastmer en trivselträff, då man ses
och utbyter tankar och synpunkter.

Det är ingen stress och hets, men tävlingsivern märks bland de stadgade
gentlemännen och den enda deltagande damen, som säkerligen var yngst i gänget.

Under eftermiddagen bröt man verksamheten för mat, som anordnats av
Åsa Stibner och en granne Gun Hansson. Jag åt inte själv, men jag vet,
alla var nöjda,
mätta och glada efteråt.

Åsa bor just bredvid Fedingefältet, vilket jag kommer att visa med
flygbilder i en senare post.

Vädret blev under dagen ännu bättre, genom att instrålningen minskade
på grund av Altocumulus  och höga Cirrus medförde det, att den termiska aktiviteten
minskade. Därigenom blev luften, om inte laminär, så i alla fall relativt fri
från turbulens.

Nu ska jag inte orda så mycket om tävlingen, det kommer på SMOS hemsida
senare, men jag kan visa en drös bilder i en blandad kompott!

Ta emot för nu kommer de!

SONY DSC

Thomas på väg ut med sin Thulinjagare och sin Pietenpol.

SONY DSC

SONY DSC

Till höger det gula planet, en Fairchild UC-61K Argus Mk3.

SONY DSC

Lars-Erik Fridströms Blackbourne Monoplane 1912 om jag ser rätt…

SONY DSC

Kolla propellern…

SONY DSC

Mycket pyssel att rigga alla wires via spänntornet.

SONY DSC

Sten Perssons Sommer 1911

En Sommer…..som antagligen som modell flyger fortare än originalet.
En styggelse att se…..tycker jag 100%.

SONY DSC

Sten har inte flugit den på mer än 10 år och det har
gjort, att modellen är väldigt spröd, så han höll sig
på marken för säkerhets skull.

SONY DSC

Några bilder på 1911 Sommer Monoplane

SONY DSC

Bakom radialmotorn…..en kolsyremotor.

SONY DSC

Kolla hjulen, fälgarna och ekrarna…

SONY DSC

Kolla ekrarnas skalalriktighet

SONY DSC

Klart man är glad med en sådan fin modell!

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Lars-Erik förbereder sin Blackburn Monoplane 1912

SONY DSC

Koll av motorn

SONY DSC

Låter bra…

SONY DSC

…dags att starta…

SONY DSC

…så vi sätter fart…

SONY DSC

..modellens startsätt liknar Stens Desoutter…

SONY DSC

…release !

SONY DSC

Flyg nu säger Lars-Erik…eller i alla fall tänker han det…

SONY DSC

Monoplanet stiger i alla fall…

SONY DSC

..ser ok ut..ännu…

SONY DSC

…men modellen gick in i en sjunkande vänstersväng och…

SONY DSC

…gjorde en tidig landning.

SONY DSC

Det är bara att tanka upp igen och på det än en gång…

SONY DSC

Motorn…? Säkert 50 år gammal.

SONY DSC

Koll av att allt sitter som det skall, när motorn går…

SONY DSC

Igångspringning i  ett par bilder…

SONY DSC

SONY DSCSONY DSC

SONY DSC

Det Lars-Erik tänker och gör på följande bilder är utomordentligt typiskt
för den hängivne modellflygaren!

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Vingen fick en skada vid infästningen enligt Lars-Erik.

En video av flygplanet på The Old Warden Aerodrome.

SONY DSC

Anders Sellman mekar sin Thulin D med parasollvinge.
Ett plan som är tydligt inspirerat av Morane Saulnier L.

SONY DSC

Att fästa vingen är ett knåpgöra, för det är smått…

SONY DSC

…vilket betyder att gummibanden är extremt små!

SONY DSC

Christer Jönsson ska provflyga sin nya modell nummer två för dagen.

Modellen är en Lancer 49.

SONY DSC

 Gunnar Stedt startar sin Supermarine Sparrow från 20-talet.

SONY DSC

Trodde först det var något från De Havilland, när man ser på fenan men….
den är i alla fall engelsk.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 Tyvärr hade Gunnars Sparrow en utsliten motor i sig,
som inte orkade producera tillräcklig kraft…

SONY DSC

Modellen var inte riktigt på humör i maskinrummet i dag.

SONY DSC

Christers modell av en 30-tals kärra…tror jag.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Eldriven och flög lätt och bra.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Den heter Lancer 49 och Christer har byggt den efter en Bob Holmanritning.

SONY DSC

SONY DSC

Andrea bärande sin utrustning. Starkt att resa runt i Sverige med buss och järnväg,

medförande stora kartonger med sina fina modeller.

SONY DSC

Anders med sin kolsyredrivna Hawker Hurricane.

SONY DSC

Ett mycket elegant plan…

SONY DSC

Motorn är alltså en kolvmotor som drivs med komprimerad kolsyra.

Motorn funkar som en omvänd kolvkompressor.

SONY DSC

Anders har alltid mycket välbyggda modeller….

SONY DSC

…därför är de inte noggrant byggda, flyger inte tingestarna bra.

SONY DSC

Nu var problemet att kolsyrepatronen just dragit sina sista andetag.

SONY DSC

En Pietenpol, som har varit en populär modell att bygga i olika format.

SONY DSC

Ibland är tingen emot piloten…men man ger aldrig upp.

SONY DSC

Anders förbereder sin Lacey M-10 och väntar på ögonblicket…

…han står lika beredd och samlad som Clint Eastwood,
när han skulle göra upp med
sin antagonist,
på gatan utanför westernstadens saloon.

Men istället för en Colt six shooter single action  av kaliber .45,
så håller han en single shot laddad gummimotormodell i handen,
som inte skjuter utan som drar!

SONY DSC

Nu !

SONY DSC

En fokuserad pilot med blicken endast för sin modell.

SONY DSC

Jag är mycket imponerad, av denna modells utomordentliga förmåga

att flyga väl och länge.

SONY DSC

Andrea har  en slik flygmaskin och även den flyger excellent !

SONY DSC

SONY DSC

Jag fick en förklaring av Andrea varför just detta plan
var så lämpligt för friflyg.

SONY DSC

SONY DSC

Just innan landning…

SONY DSC

Ny start av Anders.

Lika intressant som planets uppförande är piloternas plastik
och kroppsspråk i förhållande
till modellens rörelser. Speciellt
då den gör något,
som inte då är önskvärt.

SONY DSC

Det var nära skogen, men kärran klättrade bort.

SONY DSC

…och landade säkert så småningom.

Jag har många bilder kvar, så det blir två delar till om RM.

Stay tuned !

Har jag skrivit grodor så var snälla att rätta mig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett svar på ”RM I FRIFLYGSKALA DEL 2/4”

Att flyga en Sommer på det viset borde vara straffbart!
anders

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.