About myself

SKÄRMFLYG, HUR FUNKAR DET EGENTLIGEN OCH HUR STARTADE DET?

ubåtspara

Ovanstående bild visar väl ett av de första experimenten med skärmflyg. Bilden tagen under Första Världskriget och visar en ubåt, som släpar en man hängande i en skärm.

Avsikten med denna operationen, var att få upp en observatör, som kunde skaffa underrättelser för den taktiska ledningen ombord.

Under andra världskriget hade tyskarna en autogyro, (observera att det heter -gyro, inte -giro enligt uppslagsverken, men det tycker jag är konstigt, för ordet giro=¨något som går runt verkar rätt för mig också.)de kunde släpa efter sin ubåtar och som var mer kontrollbar. Någon operativ betydelse hade dessa farkoster inte, utan man får se det som utsprång från uppfinnares idéer.

Problemet med en skärm man släpar, är bristen på egenstabilitet och att man inte kan styra den, med de konstruktioner som fanns vid denna tid.

para 5

På 60-talet kom man underfund med, att om man tog upp hål i en vanlig skärm, där passerande luft och framför allt acckumulerande luft i kalotten kunde släppas ut och om man la till lite extra väv kunde, man få en viss framåtdrift under kontrollerbara former.

parahistoria 2

Framåtdriften framför allt då, när man blev bogserad. Fortfarande kunde man inte styra skärmen. Utan syftet med modifieringen var att få skärmen självstabil.

rogallo 2

Den stora innovationen och mannen med idéen om att kunna styra sin skärm, var en amerikan vid namn Rogallo. Ett exempel på hans första skärm ses på bilden.

Han experimenterade vid Kitty Hawk, alltså på samma plats där bröderna Orville och Wilbour Wright gjorde den första motoriserade flygningen med start från marken.

Rogallo gav namn åt sin konstruktion, då den kallades “Rogallovinge”.

Alla känner väl till den, en trekantig konstruktion av tyg, lite aluminium och lite snöre….? Det Rogallo gjorde var att visa, att hans konstruktion var enkel, lätt, stabil och hade mycket goda egenskaper. Den kunde kontrolleras och flög på ett förutsägbart sätt.

para 4

De som inte var intresserade av Rogallovingar  fortsatte sina experiment i annan riktning, nämligen att utveckla skärmarna, så de kunde användas för flygning.

Man visste ju vad som krävdes för att få lyft och framåtdrift, problemet var, hur man kan kombinera alla variabler till en fungerande enhet.

Man hade att ta hänsyn till lyft, framåtdrift, säkerhet och praktiska saker som hur man transporterar skärmen, var flyger man osv.

Fantastiska paragliders syddes ihop och exemplet ovan är en innovation från 70-talet. Man ser att skärmen ser ut, som en jag vet inte vad, jo nu  vet jag, den ser ut som en

“Portugisisk Örlogsman” vilket är en manet som lever i södra Atlanten. Googla så får ni se! För ni ska slippa googla, här är den: 

 

portugisisk örlogsman

Vi ser också att antalet linor inte är överväldigande och att skärmen är enkel. Alltså ett sjok av tyg. Pilotens utrustning utan riktig sele och utan hjälm säger också, att detta är en pionjär.

para 3

En amerikan vid namn Wills förstod, att man skulle efterlikna en flygplansvinge för att få skärmen att fungera.

Hur gör man det? Jo man syr vingen som en riktig vinge med ovan- och undersida och däremellan spryglar av styv duk, som håller formen på vingen och ger den den profil, som konstruktören tänkt sig.

Det var just detta som var problemet:

Hur får man vingen/skärmen att hålla profilen?

Wills knäckte nöten. Han försåg framkanten på skärmen med luftinsläpp, där luften strömmade in och fyllde cellerna. Dessa insläpp sitter bara centralt på framkanten, så de yttre delarna av skärmen är täta.

Denna konstruktion med fartvinden som profilbevarare fungerar perfekt. Vingprofilen blir uppblåst och tack vare spryglarna, har man den önskvärda profilen skapad av  övertrycket inne i vingen.

Att man kunde applicera profiler och förvänta sig att de behöll sin form, var ett gigantiskt språng framåt.

Nu kunde man säga, att man hade en fungerande vinge.

PICT0471

Här ser ni ett exempel på en modern skärm, där intagen för luft i framkanten tydligt syns. Man kan intuitivt förstå, att skärmen är “uppblåst” ,när man ser dess form.

Platsen är Hovs Hallar på det låga hanget.

para 7

Så här kan det se ut, när man går en kurs i skärmflyg.

Den stora frågan:

Vad är det som gör, att skärmen lyfter piloten?

Jag ska mycket enkelt förklara. Det kommer sen en noggrannare genomgång i aerodynamik och flygmekanik, som förklarar varför saker och ting inte faller till jorden.

En vinge är enkelt uttryckt en mycket effektiv luftpump. En luftpump som under rätta omständigheter pumpar och ändrar riktningen på luften.

Bakom en vinge som färdas enligt ovan med viss fart, viss anfallsvinkel och som har viss form, så bildas efter vingen en utpräglad nedåtgående luftström.

Enligt Newtons lag, så svarar mot varje kraft en annan lika stor vinkelrätt mot dess riktning.

Alltså: Har vi en nedåtriktad luftström bakom vingen med 10 enheters kraft vinkelrätt mot jorden, då kommer vingen/farkosten att tryckas uppåt med samma kraft.

Lätt som en plätt!

Precis så fungerar en skärm när man flyger.

Varför skärmen glider framåt i luften?

Av samma skäl som en bil man släpper handbromsen på i en backe:

Gravitationen eller tyngdkraften vill dra föremålet till jordens medelpunkt. Det är detta som är motorn.

mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.