About myself

GANSKA VARMT I DAG…

 

 

 

 

 

 

…men efter att ha tagit några dopp i havet och blivit lite avkyld…

 

 

…började jag känna mig sugen på modellflyg. Väderutsikterna enligt yr.no

http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5ne/Hovs_Hallar/

hade lovat ostlig vind, som skulle vrida under eftermiddagen till Nord
på Hovs Hallar.

Eftersom jag litar på den norska väderlekstjänsten i motsats till SMHI,
beslöt jag att kvista ner till HH under eftermiddagen.

Jag var där kl 1500 och det var bastuhett. Turisterna satt i skuggan och flämtade
och själv hade jag bunkrat 1.5 l vatten som legat i frysen och var garanterat
kallt efter hand som isen smälte i flaskan.

Då jag efter en varm promenad kom upp på platån var nästan stilla….

Vinden blåste NNO med maximalt 1 m/sek. Men tänkte jag, har jag tagit mig
hit ska jag  ju flyga. Kan jag inte hålla mig uppe går det ju bra att efter en vända
gå in och landa på kanten.

Så jag kastade ut med den kraft jag är mäktig och modellen fick bra höjd.
Det var inga problem att hålla sig flytande om man flög väl.

Mycket turister som föresatt sig att gå till Kattvik, kom snöpligen tillbaka
efter att ha konfronterats med värmen i skogen.

De pustade hos mig och fick en förklaring hur detta med hangflyg
fungerar egentligen…

Efter en timmas flygande kom den utlovade nordnordvästliga vinden.

Vindstyrkan gick snabbt, på 10 minuter, upp till 5 m/sek och det
blåste rakt på kanten, vilket skapade mycket bra lyft.

Jag fick flyga till 1800, sen orkade jag inte mer. Jag var nöjd.

Det kan ju tyckas att det är att späka sig, om man flyger under dessa
förhållanden, men jag tänker då, vänta till höst och vinter…..
plus 3 grader småregn….eller 0 grader blötsnö.

Det gäller att passa på.

Dessutom är det roligt och givande att flyga. Modellflyga har ju
aldrig varit en plåga för mig, tvärtom det bästa jag vet !

 

DCIM133GOPRO
Det gäller att få ut modellen med mycket energi,
så du får tid att stabilisera flygplanet.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.