About myself

MODELLFLYGMUSEET WASSERKUPPE

 

 

 

 

 

 

Här är ett urval av bilder av modellplanen.

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

Jag har varit på museet  en gång förut. Men det fanns mycket, som jag inte sett
noggrant på.

Inträdet kostar ca 50 kronor.

Dessutom hade det kommit till många nya modeller sen sist. Det sker ett
kontinuerligt utbyte av modeller.

Modellerna visas i kategorier, men huvudvikten är lagd på segelplanen.

Det behövs inte så mycket kommentarer till bilderna, eftersom man ser vad det är.

Jag har kommenterat för att få lite liv i sidan.

Som tidigare sagt så är det inte helt lätt att fotografera, då det är dåligt ljus
och modellerna ligger tätt beroende på brist på utrymme.

Men här kommer en laddning bilder:

SONY DSC
Pär och Rolf vid entrén till museet.

SONY DSC
En autogiro

SONY DSC
Mekaniken för rotorerna, vilka drivs av fartvinden och skapar lyft.

SONY DSC
På 30-talet byggdes dessa modeller av aluminium.

De var lätta.

P1100218
Undrar vad de kläddes med…

 

P1100217

 

 

SONY DSC
Utvecklingssteg av friflygande segelmodeller 30-40-talen

 

SONY DSC
Flygande vinge. Ett prydligt bygge.

 

SONY DSC
Ni ser svårigheterna att fotografera.

 

SONY DSC
Friflygande modell sent 50-tal.

 

SONY DSC
Det finns ambitiösa modellflygare som bygger sådant.

 

SONY DSC
Inte dåligt…

 

SONY DSC
Olika friflygmodeller.

 

SONY DSC
Ja, ni ser texten:

Det första modellplanet som byggdes i Tyskland efter kriget.
Det byggdes i hemlighet, då modellflygbygge var förbjudet
av de segrande makterna i kriget.

SONY DSC
En Canard med mycket goda flygegenskaper enligt beskrivningen.

Fast den är tung.

SONY DSC
En friflygmodell modifierad för radio.

 

SONY DSC
Märklig rc-modell från tidigt 60-tal.

Kolla välvningen på vingen. Mycket lyftkraft…och motstånd.

 

SONY DSC
Friflygande segelmodel med märkligt liten V-form på stabben.

Kan tänka mig att avsikten var att förskjuta lateralcentrum för att
göra modellen känsligare för termik. Alltså att den skulle
“ramla” in i blåsan lättare om den blev rörligare.

 

SONY DSC
En modell från 1942, som ser ganska modern ut i formen.

 

SONY DSC
Canarder var populära på 40- och 50-talet

 

SONY DSC
1938

 

SONY DSC<

Ni ser modellerna är välbyggda och klädda med siden.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC
En stuntkärra för linkontroll.

 

SONY DSC
En av de vackraste modellerna av alla.

Enligt min uppfattning.

SONY DSC
Fler CL-modeller

 

SONY DSC
Man experimenterade friskt med formerna, för att få någon sorts fördel under tävlingarna.

 

SONY DSC
Det finns säkert flera hundra modeller utställda och i förråd finns säker tusentals lagrade.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC
A-1 och A-2 modeller från 50- 0ch 60- och 70-talet.

 

SONY DSC
En flygande vinge som var vacker och som enligt beskrivning flög mycket bra.

 

SONY DSC
När jag ser detta Futaba-servo blir jag nostalgisk.

Min första RC-anläggning var en Single Stick Futaba med just dessa servona 1972.
Jovisst, servona fungerade…om man lade in en tunn fjädrande plåtbit mellan armarna
och höljet. Annars kuggade det över.

Servona var de sista Futaba tillverkade, innan de kom med sin revolutionerande
servoförstärkare sent 1973, som slog undan fötterna på alla konkurrenter.

 

SONY DSC
Modellen från 1937, men man har fuskat dit en modern motor.

 

SONY DSC
En något äldre modell i originalutförande med motor.

 

SONY DSC
Mekaniken till en helikopter byggd som Focke -Wulf Aegelis.

 

SONY DSC
En Junkers för Lufthansa sent 20-tal…

 

SONY DSC
..ja, jag tror det är en Junkers, men jag är inte helt säker.

Borde det inte vara byggt av korrugerad plåt…?

Kan det vara en Focker kanske…

 

SONY DSC
En modell med märklig vingfastsättning.

 

SONY DSC
De modeller som speciellt intresserade mig.

Bröderna Horten byggde en flygande vinge som 1942
hade glidtalet 1:40…

 

SONY DSC
En märklig konstruktion. I alla fall vad gäller namnet.
Ni förstår säkert vad det betyder, men vad står på nosen ?

Står “Djädrar anamma”?En segelmodell

 

SONY DSC
En segelmodell med mycket stort sidoförhållande på vingen.

Skulle vara roligt att se modellen flygas under lite belastning…

 

SONY DSC
En D-30 Cirrus från 30-talet.

Glidtal ca 1-37/40.

Balken av aluminium. Vingarna kunde flappas upp eller ner i spetsarna
beroende på om man ville flyga termik eller trycka på.

 

SONY DSC
Planet i absolut spetsteknologi av sin tid.

 

SONY DSC
En Wakefieldmodell från 30-talet.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC
Grunau Baby II

 

SONY DSC
Vid entréhallen till museet.

 

SONY DSC
Det första radiostyrda segelmodellplanet som fungerade från 1937.

 

SONY DSC
3-cylindrig motor som drevs av komprimerad luft.

 

SONY DSC
kroppen utgjorde behållaren för komprimerad luft.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC
Snygg Klemm

 

SONY DSC
Ja, så såg det ut på 30-talet

 

P1100318
Mycket fönster… inte lätt att bygga dubbelkrökta ytor med plywood.

 

P1100317
Kolla vingens knäckning…

 

 

P1100286
En modell av Opels raketplan ?

 

P1100285
En modell som är raketdriven…

 

P1100284
…vad som är intressant är konstruktionen av höjdroderstyrningen…

 

P1100282
…fundera lite så förstår ni, hur det fungerar.

 

P1100278
Flygfoto 1972…det är enklare i dag.

 

P1100271
Det kanske vackraste konventionella segelplanet, “Minimoa”.

P1100266
Det gällde att få till enkla konstruktioner med enkelt material som var tillgängligt.

 

P1100257
Roffe kunde inte låta bli att provlyfta en modell.

 

P1100254
Jovisst, man kan bygga modeller av wellpapp.

 

P1100261
Den absolut första starten 1936 var det visst.

SONY DSC

Mottagaren till det första radiostyrda segelplanet.

SONY DSC

Så gick det till

P1100240
Nästan helt byggt i plywood.

P1100239

 

 

P1100233
En tidig elseglare.

 

P1100242
Ännu en bild på den märkliga segelkärran.

 

P1100226
Den prisbelönta Canarden

 

P1100224
Kolla spryglarnas uppbyggnad.

P1100212

 

 

P1100206Så här ser det ut.

 

P1100197

 

 

P1100190
Att man vågade släppa iväg sin friflygande modeller…

 

P1100189

 

 

P1100187
Modellplansmoln

 

P1100182
Ser ut som ett bombplan nästan. Man ser vad moderna material har möjliggjort
för konstruktörerna av moderna segelplan.

 

P1100018
De följande bilderna visar flygplan, som flyger, tillverkade av duvfjädrar och andra fågelfjädrar.

Bilderna kan inte göra dessa konstverk rättvisa,
men googla på det så kan ni läsa
om konstruktören.

Fantastiskt.

 

 

P1100017

 

 

P1100016

 

 

P1100015

 

 

P1100014

 

 

P1100013

 

 

P1100012

 

 

P1100011

 

 

P1100009

 

 

P1100008

 

 

P1100007

 

 

P1100006

 

 

P1100005

 

 

P1100003

 

 

P1100002

 

 

P1100001

 

 

P1090999

 

 

P1090996

 

 

P1090995

 

 

P1090993

 

 

P1090972
Pionjärer

Hatt slips och kostym….

 

 

P1090977
Vill bara visa ett vackert bygge.

 

P1090959
D-30 Cirrus

 

SONY DSC
En Gotha lastseglare byggd i metallrör.

 

SONY DSC
Flygfilmning

 

SONY DSC
Så här bygger och förvarar man en propeller till en inomhusmodell.

Vill ni veta mer om någon särskild modell så googla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 comments to MODELLFLYGMUSEET WASSERKUPPE

  • snygga bilder som vanligt….Mats, jag är nyfiken på flygbilderna ifrån luften på min seglare…blev det något??

  • Hej Roffe,

    jo det blev bilder och de kommer så fort jag hinner !

    Det blev fina bilder på dig och din modell också !

    ha det

    mats

  • Ronald Borg

    Fantastiska bilder på motorer och modellplan. Tack för det.

  • Hej Mats!

    Fantastiska bilder du levererat igen!! skit häftigt med flygbilderna….jag vill åka imorgon igen…! det var så djädrans kul med så trevligt resesällskap…..

    Än en gång TACK för 3 oförglömliga dagar…..hälsa Pär o. tacka så mycket…

    Jag lägger en beställning på en GRAFAS Maxi/ Toppmodel CZ i helgen…..

    /Roffe

  • Hej ROffe

    tack för du flög med min kamera !

    Fast jag gjorde ett fel. Jag skulle haft den på andra sidan i stället, men bilderna blev ok.

    Ha det gott och lycka till med din Grafas !

    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.