About myself

VÄSTKUSTTRÄFFEN I STORSTUNT F 2 B OCH SEMISTUNT DEL III

 

 

 

Här kommer fler bilder och resultatet av tävlingen.

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

Storstunt F2B

1 Staffan Ekström Trelleborg MFK 4064 poäng
2 Ove Andersson Västerås MFK 3983
3 Dan Hune Herning (Danmark) 3784
4 Kai Karma SIL (Finland) 3744
5 Niklas Löfroth Karlskoga MFK 3664
6 Harry Kolberg Skedsmo MFK(Norge) 3605
7 Norvald Olsvold Skedsmo MFK(Norge) 3435
8 Mikael Palm Kungsbacka MFK 3423
9 Thomas Johnsson Kungsbacka MFK 3367
10 Alf Lindholm ? (Finland) 3260

Semistunt:

1 Björn Ohlzon Karlskoga MFK 2026 poäng
2 Marie Ohlzon Karlskoga MFK 1859
3 Johan Larsson Vänersborgs MFK 1755
4 Rudolf Ross Karlskoga MFK 1716
5 Ingemar Larsson Vänersborgs MFK 1026

Denna tredje del av linkontrolltävlingen refererar själva flygandet.

De flesta ser ju hur det går till, så jag kommer att inskränka mina kommentarer
till det minsta.

De kommentarer jag skriver ska ni veta är från en som är okunnig om detaljerna
inom Stunt och Semistunt.

Men som sagt bilderna får tala sin historia.

Jag har fotograferat med ett litet zoomobjektiv. Det är enklast, men det kräver ju ibland
att man måste dra upp bilden och då kan det bli lite grynigt, men som sagt det är
priset att betala.

Jag hade med ett 400 mm Zoomobjektiv, men det är för bökigt att att använda.

Dock har jag lärt mig en del hur man ska plåta linkontroll. Så nästa gång !

SONY DSC

Ove Andersson på väg ut för en av sina flygningarna.

SONY DSC

Nu !

SONY DSC

En perfekt och snygg start.

SONY DSC

En vacker modell.

SONY DSC

Reachin´ for the sky

SONY DSC

Programmet har börjat.

SONY DSC

Snygg lackering

SONY DSC

Nedåt mot en upptagning i sista sekunddelen.

SONY DSC

Varför flög inte våra linkärror 1960 lika bra som Oves…?

SONY DSC

Uppåt…

SONY DSC

Piloten har allt under solid kontroll.

SONY DSC

Ska det bli en wingover ?

SONY DSC

Planet flög som på ett snöre…

SONY DSC

Undrar hur många mil Ove har flugit sina linkärror under sitt liv som modellflygare ?

SONY DSC

…Men det är säkert många.

SONY DSC

Ibland önskar jag, jag hade en sådan modell som rc-modell…

SONY DSC

Smäller den nu…?

SONY DSC

SONY DSC

Några flatvarv innan nästa delmoment.

SONY DSC

Lite avslutande flyg och sedan…

SONY DSC

,,,landning !

SONY DSC

Jag fotograferade lite handtag…

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

man ser att det är hemmagjort nästan allt.

SONY DSC

Start av en modell…

SONY DSC

…som var verkligen fin…

SONY DSC

…undrar om den var inhandlad färdigbyggd…

SONY DSC

…var den hemmabyggd ska byggaren ha credit !

SONY DSC

Den flög bra…vad jag kunde bedöma.

SONY DSC

Jag vet inte hur mycket piloten flugit sin modell…

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Snygg var den i alla fall !

SONY DSC

Tror jag ska googla beteckningen N7IIHM…

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

N7IIHM = Ingen träff i amerikanska luftfartsregistret.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Då var det gjort !

Det kommer mera !

6 comments to VÄSTKUSTTRÄFFEN I STORSTUNT F 2 B OCH SEMISTUNT DEL III

  • Ingvar L Nilsson

    Tack för fina foton!

    Som tävlingssekreterare så ser man inte så mycket av tävlingen… med totalt 15 startande, alla gör 3 flygningar, det är 45 flygningar som domarna poängsätter. 2 domare och det blir 90 protokoll. Ibland kommer någon filur och stör och då kan det bli fel i summeringen därför måste det räknas om. Detta gör vi för hand i Kungsbacka MFK. I Karlskoga använder man dator. Till detta års upplaga av Västkustträffen hade även jag tänkt mig att prova på att köra dator, men det behövdes dels tid att bli helt familjär med Excel-scriptet (alla vet ju att när det blir något fel i Excel så brukar det vara helt kört), dels en bra printer. Jag testade några printrar på jobbet som stått och skräpat men ingen av dem gav utskrifter av acceptabel kvalité.

    Betr. flygning av de olika figurerna, märkligt nog är det himmelsvid skillnad mellan snarlika modellers flygbeteende. Men generellt gäller att en kärra som kan flygas långsamt ger domarna bättre möjlighet att se hur man verkligen formar sina figurer och givetvis även att man själv hinner med att verkligen styra.

    En intressant detalj som gästande åskådaren och välkände F3A-flygaren Stefan Olsson upptäckte var att den norska mycket vackra el-motoriserade modellen som byggts och flögs av Harry Kolberg hade en vänstergående propeller. Detta skall ge en viss fördel i luftmotstånd eftersom denna rotationsriktning av sig själv vill dra nosen åt höger, medan en “normal” rotationsriktning strävar att dra modellen in mot cirkelns mitt.

    Tack o hej! / Ingvar, SWE-60764

  • mats strömberg

    Hej Michael,

    tack för info om kärran. Jag googlade men hittade inget själv,
    men nu vet jag den finns i full size.
    Företaget som äger förlagan hade ingen bild tyvärr,
    men jag lade in en länk om MODELLEN i alla fulla
    fall.

    Problemet för mig då det handlar om CL är att jag vet för lite…
    Därför är det bra, det finns hjälp att få, då jag saknar info.

    Tack för tipset !

    mats

  • Michael Palm

    Glömde ju skriva att det är fantastiska bilder! Mycket givande att titta på dessa, inte bara från tävlingen, utan dina andra bilder också.
    Hälsn Micke

  • Leif Friman

    Tack för alla bilder o Grattis till Staffan som vann (igen).
    Mer info om N711HM finns på nätet, hittade följande länk
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=5575754
    som leder til en .pdf-fil som man kan ladda hem o spara för att läsa i lugn o ro.
    Förebilden är en Mace R-2 Shark F-1 byggd 1970 och kvar i registren fram till 1994.
    Vidare öde okänt.
    Hälsningar …… Leif / TMFK

  • Tack för alla fina bilder och grattis till Staffan som vann (igen).
    Mer info om N711MH finns att hitta på följande länk
    http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=5575754
    Ladda hem .pdf-filen o läs i lugn o ro.
    Panet byggdes 1970 o fanns mer i rullorna fram tills 1994 – vidare öde okänt.
    MVH …… leif / Tmfk

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.