About myself

BYHOLMA

 

 

 

En före detta flygbas, numera virkesupplag.

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

Mellan Halmstad och Ljungby ligger Byholmafältet, som var ett krigsflygfält fram till 1999.

I samband med avrustningen av det svenska försvaret, lades basen ner,
för ingenting fick ju kosta nåt då.

En flygbas är ingen liten anläggning. Det är en bana 2331 m lång, taxibanor,
klargörningsplatser, uppställningsplatser, bränsleförråd, ammunitionsförråd,
kommunikationer och basförsvaret.

Vad det kostade att anlägga ? Minst 75 miljoner då på 60-talet.  Vad det skulle kosta idag…
sannolikt det tiodubbla.

Skogsbolaget Vida köpte området av staten för att kunna utnyttja anläggningen  att
lagra stormfällt virke efter stormen “Gudrun” 2005.

Virket låg i fem rader på banan och det handlade om otroliga mängder.

Nu har man skeppat det mesta, varför det börjar bli tomt.

Eftersom vi på mitt jobb har lastat ut stora mängder av stormfälld skog, har jag
varit sugen på att åka dit och kolla, för att se hur det ser ut i dag, nästan 10 år efter.

Så iväg med kameran.

Problem nummer 1. Hur kommer jag in? Jag körde in vid infarten och det fanns
inga grindar. Emellertid träffade jag en man som hade hyrt ett lager och han sa,
att det är bara att köra in.

Sagt och gjort. Efter visst tråcklande, för det finns mycket vägar, kom jag ut på
banan.

Inte var det mycket virke kvar. Jag stannade vid den nordvästra banänden, då det
fanns 300 m fri bana, vilket torde räcka för att starta min lilla Sparky……..

Vädret var grått med dåligt ljus, men tack och lov ingen vind.

En rejäl hög bilder tog jag, innan jag flyttade mig till den södra banänden.

I den sydostliga banänden var det ca 500 m fri bana utan virke. Samma sak, jag flygfotograferade
denna delen av basen, så gott jag kunde.

Efter en stund kom en bil farande och genast tänkte jag , att nu blir jag ivägkörd.
Det var den före detta chefen för Vidas upplag på basen och han var en trevlig man,
som berättade lite om hanteringen.

Jag förklarade, vad jag gjorde, vilket var enkelt, då hans son var modellflygare…

Han sa att det va ok att flyga här, bara jag inte störde lastbilarna, som lastar och lossar.

Skulle jag provflyga eller flyga turbin, så är ju detta, platsen jag skulle vara på,
helt säkert. Kan inte bli bättre. Jätteytor både vad gäller banor och flygområde.

Samt ingen bebyggelse.

Ja, det blev lite bilder, som jag vill redovisa, vilka jag hoppas med sina kommentarer
ger en bild av Byholma av idag.

Som sagt ljuset var inte det bästa, men det får man leva med som fotograf.

Förresten, varför ska allt vara så lätt ?

SONY DSC

Småländsk natur

SONY DSC

Inte mycket som återstår nu. Av virket.

SONY DSC

Vi som blev över…

SONY DSC

Undrar om banan räcker för min Sparky …?

SONY DSC

Denna stubben står som en stympad torso och håller vakt vid banan.

SONY DSC

Stormfällt

101030-F10-KC-Byholma

Kommandocentralen Byholma som jag fotograferade på F10 museum i somras.

Historik från Wikipedia, som man får ta för vad det är:

 

Basen började planeras under 1950-talet och var färdigbyggd 1962
enligt det så kallade Bas 60-systemet.

Byholmabasen tillhörde F 17 fram till 1976, då den kom att överföras till F 10.
Under 1980- och 1990-talen byggdes basen ut till Bas 90-standard,
vilket innefattade bland annat två
kortbanor och ännu fler
uppställningsplatser för flygplan.


Ytterligare en kortbana var projekterad men blev aldrig byggd.

En incident som gjorde Byholma känt i rikspressen inträffade vid en av dessa kortbanor 1994:

Kortbanorna består i regel av en breddad bit av en vanlig landsväg
och så är fallet vid de båda kortbanor
som finns vid Byholmabasen.

Under en övning skulle två JA 37 Viggen från F 16 landa på
basens huvudbana.

En av piloterna missbedömde dock banans placering och landade av
misstag på en av kortbanorna
– en landsväg som ej var avspärrad.
Här mötte planet bland annat en personbil.

När piloten insåg sitt misstag vände han planet och startade igen
för att sedan landa på rätt bana.

Byholmabasen var under senare delen av 1990-talet en av
Flygvapnets modernaste baser och
betraktades som strategiskt viktig
i södra Sverige, inte minst på grund av det stora antalet tillhörande

sidobaser: Halmstad, Ängelholm, Uråsa, Växjö, Eneryda samt
en reservvägbas utanför Falkenberg.

1 comment to BYHOLMA

  • Rolf H.

    Hej Mats!
    Tack för reportaget om “Byholma”, mycket intressant!
    Hur ligger Skånes Fagerhult m. dess flygplats “Fagerhult” till för ett reportage?
    Tänk vad vi lär mycket om dom olika vedupplagen efter Stormarna & dess vidder!
    För att inte tala om alternativa flygplatser för “oss”!
    Ha de Rolf

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.