About myself

VÄRLDSMÄSTERSKAPET I FRIFLYG F1C 2013.

 

 

 

 

 

 

Kolla modellerna…..varvet på motorerna…tekniken.

 

Aeromodel_F1C

 

Inom det moderna friflyget är allt i dag drivit just till spetsen av vad tekniken
kan frambringa.

Det gäller idéer, material och strategi.

En F1C modell med motor vad den kostar…? Tja den ligger på  runt 40000 kronor.

Som världsmästaren  Verbitsky på bilden ovan…

Betänk du behöver kanske 4-6 modeller till ett VM…

Det är med F1C som med annat inom modellflyget, gemene man kan inte
bygga de modeller,  som krävs för att vinna.

Den vanlige modellflygaren har inte de verktyg, maskiner eller kunskap som krävs.

Därför får många sina modeller custombyggda i Ukraina eller var man nu köper
grejorna.

Modellerna är ju bara komposit i dag. Klädsel ? Inte är det siden, det är Oralight.

Motorerna är 2.5 cc och utrustade med foldingprop. Hur mycket de varvar?

Lyssna på videon. Ska vi säga 31000 rpm…

Motortid kanske 4 sekunder och ni ser hur högt modellen stiger på dessa
futtiga sekunder. Sen slår bromsen till och stänger motorn i exakt rätt 100-dels
sekund.

När motorn stängs, går modellen över i planflykt och om modellen har infällbara
vingspetsar, så fälls de ut nu för gliddelen av flygningen då de förhoppningsvis
kan ta en termikblåsa.

Tekniken är makalöst långt driven.

Har ni chansen så åk på en friflygtävling och få en upplevelse extraordinair !

Här kommer en film från VM 2013, som skapar lite av stämningen man möter.

6 comments to VÄRLDSMÄSTERSKAPET I FRIFLYG F1C 2013.

  • Robban

    Ang vad på bloggen?

    Jag personligen är nyfiken på Halmstad flygplats, följer gärna med dit.

  • Hej Robban,

    du kan googla på friflygtävlingar 2015. Jag tror de flesta
    friflygtävlingar, både moderna och OldTimer går nere på Rinkabyfältet.

    Jag kör ju dit vid varje tävling, så håll kontakt med mig.

  • Hej Mats!
    På nämnda VM (mycket intressanta bilder & upplysning) hur många startande modellplan,
    hur många är bortflygna när tävlingen är över?
    Där efter kan man se kostnaderna!
    Ha de.

  • Nja, jag tror inte några är bortflugna, för man har ju ett lag med sig, som hjälper till att spana.

    Dessutom, om du ser efter noga, kan du se, att alla modellerna har en liten antenn, vilket är en antenn
    för en transpondersändare, som används, då man flugit bort modellen.
    I modellen finns en ytterst liten sändare vars signal man tar emot i en mottagare, där antennen används för att pejla riktningen till modellen.
    Denna anordningen gör det enkelt att hitta en bortflugen modell.
    Sändaren skickar signal i en vecka, så man har god tid på sig.

    Länk: http://www.faifreeflight.org/index.php?option=com_content&task=view&id=139&Itemid=34

    mats

  • Jo jag vet att jag är lite gammaldags, jag var med i “Limhamns” (tror jag den hette) modellflygklubb Ca: år 1955 ( hur många år sen debuten?).
    Jag byggde en seglare nybörjare modell, (Falken bara för att skriva något namn) men storfräsarna hade
    bl.a gummi motorer på sina “vidunder”!
    Där flögs på & vid Sibbarp & på Lernacken ungefär där Öresundsbron har sitt fäste.
    Hur många “skapelser” som hamnade i Öresund, vad vet jag.
    Flyg lågt & fort.

  • Matti Pyykkö

    Hej Mats,
    Att tappa modellen:
    På Europatävling i Romanien i år,blev Heikki Tähkäpääs glider stulen.
    Pojkarna följde efter signalen ganska långt i bilen, men slutligen kom det ingen singnal än.
    Bisnes är bisnes. Efter två monader kom E-post, och man krävde 100 Euro, att skicka planet till Åbo.
    Heikki betalde, och modellen kom tilbaka nästan i fullkondition.
    P.s. Heikki är en av de få flygaren, som bygger de mesta delar av modellerna själv. Snurrekrokar och små metalldelar skapar han nog från Ukraina.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.