MITT MODELLFLYGÅR 2009 PÅ HANGEN OCH PÅ HÖKA.

PICT0220

Frankie med sin Hots

 

 

 

 

 

Kanske det är dags att försöka summera ihop 2009 ur modellflygsynpunkt, medan minnet fortfarande är relativt vaket och alert.

Vintern var som vanligt mild och utan snö att tala om. Det fanns inte ens is på sjöarna där jag brukar flyga. Ville man flyga på is, var det att dra inåt landet eller upp på Hallandsås och Västersjön.

Men hur man än vänder det, kommer ju våren och med den kvicknar lusten att flyga till ordentligt. Nu flyger jag personligen ute hela året och normalt sett loggar jag mellan 200-300 timmar  i luften på ett år.

Vad jag ville satsa på 2009 var inte att bygga en massa modeller, utan det var att förfina mina hang- och termikkärror samt utveckla min teknik, när det gäller flygfoto från modell.

Min fotokärra, som heter Big Bird och som vanligt när Raul Rågwall byggt något, så är den välbyggd.

 Big Birden har på krokiga vägar hamnat hos mig via ett lotteri i klubben, då den degraderades som skolmodell, av för mig obegriplig anledning, via 2-3 olika medlemmar och slutligen till Frank, som gav bort den till mig.

När jag såg den, slog det mig, vilken fin fotoplattform det var. Mina första fotosessioner var med kameran på sidan av modellen och det blev så där. Svårt att sikta. Således byggde jag om den så motorn monterades på en pylon och kameran sattes i nosen.

När det gäller stillbildsfoto fungerade det bra, men när det gäller videofilmning så är vibrationerna ett svårt hinder. Jag köpte en HD videokamera som skriver till ett minneskort och därmed eliminerades felskrivningarna till lagringsmediat.

Men vibrationer är fortfarande ett problem. Jo jag har balanserat både spinner och propeller. Det verkar som om stötvågen från propellern som sitter just bakom kameran påverkar resultatet.

Nu har jag vänt motorn så den skjuter i stället för att dra, så får vi se, om vi fått bort problemet.

Under Pingsmeetinget var jag ute för ett haveri,  på grund av att antennen for in i propellern och denna händelse finns beskriven på bloggen med film och bilder.

Mina hangkärror har funkat fint hela året utan större haverier. Det värsta var, när vi var, jag, Blomman, Daniel på Hovs Hallar , då det blåste hårt. Vid landningen hjulade min modell och stabben lossade, men det var snabbt lagat. Det är alltså väldigt svårt att landa en högpresterande modell på Hovs Hallar, då den vid minsta tryckning ökar sin hastighet mycket snabbt, så hela planeringen vid en landning måste gå på räls.

På Ållebergarnas hangmeeting nere i Kåseberga testade jag min Arrow mot de andras jättedyra modeller. Jag flög lika fort med min trots åldern 5 år. (På modellen alltså).

Visst det skulle var roligt med en riktigt snabb F3Fmodell, men var ska jag flyga och framför allt var ska jag landa? En sådan modell kostar 15-20000 kronor och man vill ju inte riskera för mycket.

Mina termikmodeller har haft ett bra och dåligt år. Vad som varit bra,  är att jag förbättrat mina kunskaper att flyga mina Avor, så jag kan ta ut allt, som finns av potential i modellerna. Det har inte varit så bra termik i år på fältet som förra året. Vi har haft vindarna emot oss och framför allt det stora gisslet: Sjöbrisen.

När man flyger en modell med en komplicerad setup, vad gäller drivlina och telemetri, måste man vara säker på, att allt fungerar. En Ava fulladdad med radio, telemetri är 15000 spänn.

Min SuperAva satte jag som ett spett i åkern i juni. Varför?

Ja, jag startade och steg till ca 150 m ,stängde motorn och skulle börja njuta av termiken, då den i radiohänseende var helt död.

Det fanns inget att göra, förutom att hoppas på det bästa. Kärran gick i en svag parabel rakt ner i åkern mot Trönninge. Vingarna, stabben i bitar. Kroppsbommen av kolfiber hade fortsatt framåt i kroppen och stannat mot LiPoacken. Det var tur att LiPoacken inte tog fyr. All elektronik och drivlinan höll.

Man frågar ju sig varför? Jo, jag brukar säga, att det gör inget man åker i backen, bara man vet varför. Orsaken var att en av Dean-kontakterna mellan acken och reglaget var kass. Vid varje kontaktbleck finns på hankontakten en fjäder, vars uppgift var att hålla kontaktblecket mot motsvarnade i honkontakten. Denna fjäder var av på min hane! Så länge jag körde motorn, var det kontakt, då troligvis blecken på grund av den höga strömmen till motorn “svetsades” ihop och sen när jag stängde motorn bröts förbindelsen. Så var det!

Hur det kändes?

Veset!

Jag blev så besviken, så när jag satt och tyckte synd om mig själv, ringde jag till Lennart på RC-Teknik och beställde den nya HyperAvan med 4 m spännvidd. Jag hade tur i oturen för Lennart skulle få en sådan inom en kort tid och den skickade han till mig. Bygget av den finns beskrivet på bloggen.

Jag är mycket spänd på vad den kan prestera, då jag bara flugit den en timma hittills. Den är väldigt fin och det lilla jag fluget med den, tyder på att det finns väldigt mycket prestanda i den.

Lite frigolitflygning på hang har det blivit och nere på Hovs Hallar har jag väl varit i år ca 20 gånger och flugit hang med modeller.

Vi är ett litet segt gäng som håller på,  för vi tycker, hangflyg är det bästa som finns inom modellflyget.

Hangflyget ger allt. Adrenalinkick, spänning, svårigheter och vackra naturupplevelser, så prova på!

Min Blue Phoenix har fått ca 20 timmar i luften i år och det är ju inte mycket. Problemet med denna modellen, är att den saknar termikbromsar, så det kan vara vanskligt att komma ur blåsan och komma ner på acceptabel höjd.

Under dagarna har vi varit ett glatt gäng av äldre, fast jag brukar säga mera erfarna flygare på Höka. Där har vi haft en trivsam och kamratlig samvaro. Det som jag tycker har varit speciellt roligt i år, är att vi har börjat bli ett kamratgäng. Låt oss vidareutveckla detta i framtiden.

Jag personligen , accepterar inte medlemmar,  som inte hälsar, när de kommer, eller som demonstrativt låter bli att hälsa.

Till dessa säger jag bara:

 

Stanna hemma och kom inte hit mer och sprid otrivsel!

Jag tror denna uppfattning omfattas av den stora majoriteten i föreningen.

Vi få inte låta enskilda förstöra vår förening!

Mina arbetsaktiviteter på Höka har varit, att jag skött gräsklippningen. Hur många timmar det blev? Jag tror mätaren loggade 280 timmar.

Sen har jag och Christer Persson slaghackat fältet 3 gånger och lagat slaghack och traktor.

Under  hösten myglade jag till mig en hygienbyggnad från mitt arbete och jag hoppas verkligen, vi sätter den i stånd, så den inte blir stående.

En bra investering för klubben var en 20 fots container som ställdes upp jämte garaget. Nu ska vi bara lösa problemet med isolering och kondens, så kommer containern att utgöra en utmärkt plats att förvara värdefull material i.

Just nu före ju fick jag bekräftat för Bernhard, vår tyske medlem som arbetar som chaufför på Lidl, att han kan ta hit sin husvagn och bo på vår camping permanent till ett bra pris.

Det blir perfekt både för Bernhard och för vår klubb, då det alltid finns folk vid fältet. Man behöver aldrig åka ner och vara ensam, vilket är tråkigt. Bernhard är en mycket intresserad modellfygare och är villig att hjälpa till med den skötsel, han kan klara.

Andra positiva saker var, att vårt  Pingsmeeting har en positiv utveckling med fler besökande. Nästa år ska det bli ännu bättre med lite bättre reklam.

Vår gamle medlem, Sture Tingwall, var nere under Pingstmeetinget och hälsade på. För oss som var med när Sture var aktiv, kändes det som att dra klockan tillbaka. Du är välkommen ner Sture! Jag har lovat du ska flyga min HyperAva.

Så nästa år kan bli ett fint år för vår klubb Hökaklubben och för oss medlemmar!

 Om vi alla försöker ställa upp för föreningen på något sätt och inte bara säger,  att Nån Annan ska göra det eller det, så kommer vi att utvecklas gemensamt till en framgångsrik förening med med framgångsrika flygare.

Jag väntar spänt på 2010!

Jag har inte infogat bilder, för de hittar ni på annat ställe på bloggen.

mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.