Kategorier
Flyghistoria

BELASTNING PÅ ETT FLYGPLAN I EN SVÄNG

 

    Ökad belastning kräver Ökad lyftkraft ,

                vilket resulterar i Ökat motstånd.

                         Det ökade luftmotståndet betalar du med

                                                         minskning av hastigheten.

 

                                                                 

 

Jag fick ett mejl om belastningen på ett plan i en sväng och en undran,
hur det påverkar modellen.

Eftersom jag i huvudsak flyger segel och då ofta med relativt snabba plan,
kommer jag att utgå från just segelplan.

Om vi tänker oss,  att du flyger DS på Sinushanget nere vid Hammars Backar
och du flyger med kurshastighet av, låt oss välja, 250 km /timmen.

Vad innebär det för modellen att flyga med ökad belastning ?

Radien på svängen nere vid Sinushanget är cirka 70 meter.
Alltså inget extremt.

250 km/tim = Cirka 70 m/sek.

Radien på svängen är 70 m.

Enligt formeln blir belastningen: 70 x 70 = 4900/70 = 70

70/9.81 = 7.13 G

Alltså din modell blir utsatt för ca 7 G. Inga problem eller ?

Det beror på, hur stark din modell är. För att modellen ska
kunna
flyga, ska vingarna skapa 7 gånger mer lyftkraft för
att klara
belastningen.

När vingarna ska skapa mer lyftkraft,  så kostar det något
och det är
hastighet, genom att luftmotståndet ökar,
då vingen ska producera
mer lyft.

Därför är det av vikt, att man ligger på rätt sida om gränsvärdena
i svängen.

Flyger du  för sakta och/eller  ökar anfallsvinkeln för mycket…det resulterar i regel
i en snaproll, då vingarna överstegras.

Har din modell massan 1.5 kg på marken, så kommer den att “väga” 10.5 kg
i en sväng med ovanstående värden.

Världsrekordet i Dynamisk segelflygning för modell är nu otroliga 806 km/tim !!!

Rekordet sattes i November av Bruce Tebo vid Mount Weldon  CA.

Låt oss kolla belastningen. Om man bedömer radien han flyger till 150 m, så blir det:

Principuträkning:

1. Hastigheten i m/sek upphöjt till 2.

2. Dividera det med svängens radie i m.

3. Kvoten du får, dividerar du med accelerationen som är 9.81 .

4. Kvoten du får fram är belastningen eller antalet G.

Här blir det i reala tal:

Hastighet i m/sek = 224 m/sek  (1 m/sek = 3.6 km/tim)

224 x 224 = 50176/150 = 334

334/9.81 = 34 G

Belastning 34 G!

Tål att tänka på, när man ska bedöma, hur starkt man ska bygga.

Men som sagt, jag målar inte fan på väggen, utan fastmer vill jag bara visa,
hur
belastningen ökar i en brant sväng och hur modellen påverkas.

 

Ombordkamera. Hastighet 450 km/tim.

Här går det lite “saktare”…420 km/tim.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.