Kategorier
Okategoriserade

IBLAND LÖSER SIG ETT PROBLEM ENKLARE…

 

 

 

 

 

…än vad man vågat hoppats.

 

 

glad man

För 10 dagar sen hörde jag att “kvittrande” från min kupefläkt i Golfen.
Samtidigt var det  något metalliskt smattrande, då fläkten gick på låg
hastighet.

Visst reagerade jag och stängde av den. Slog på den och förnam en känsla
av, att det luktade bränd kabel eller elektronik.

Det är så, på lite modernare bilar, att ac och ventilation/värme är komplicerade
samarbetande komponenter.

Det gör ju, att man föreställer sig att kostnaden kan bli skyhög, då detta krånglar.
Problemet är ju inte att bara felsöka, det är ofta besvärligt att komma åt allt
under instrumentbräda och handskfack.

Eftersom jag var säker, det kom från kupéfläkten, började jag att använda
internetbrukarens bästa hjälpmedel och det är att googla problemet.

Jag fick tips, vad jag skulle göra och förstod att detta felet med en kvittrande
och gnällande kupefläkt är vanligt.

Speciellt då jag svängde åt ena hållet, var det nåt, som hindrade fläktens rotation.
Det var samma erfarenhet, som andra också gjort på forumet.

En ny fläkt är ohyggligt dyr, så det var uteslutet. Antingen fixa den befintliga
eller köpa en begagnad på Bildelsbasen.

kupefläkt 3

Motor och fläkt till en Golf

Men först gällde det att komma åt fläkten. Jag började med att byta kupefiltret,
som är ett aktivt kol filter. Det var mycket skitigt, så att jag bytte var inget onödigt.

Nu gällde det fläktmotorn. Jag åkte med en kompis i hans lastbil, när han skulle
ett ärende till Helsingborg och jag hade turen att träffa en man på verkstaden, som
var väl inarbetat på Golf 5 och 6.

Jag frågade han om fläkten och bortmonteringen och han beskrev, hur det gick till.

Så efter hemkomsten åkte jag hem till Frankie och han fann på, att ta bort fläkten var enkelt.
Man tar bort skyddslocket över passagerarens fötter, som täcker ventilationsdelen.

Till vänster sitter filtret och till höger sitter fläkt och motor.

Att ta bort motorn är enkelt. Lossa sladdarna, vrid motorn och dra ut den.

Motorn och fläkthjulet var mycket smutsigt, av något som såg ut som koldamm.
Den kan ha kommit från kolen på elmotorn eller kanske mindre troligt från
filtret.

Vi blåste motorn, tvättade med bromsrengöring, blåste igen och gav lagerna
en smörjning med penetrerande smörjmedel.

Därefter gick motorn lätt igen.

Men, vad var det, som orsakat problemen
Jo, på en av skovlarna i fläkten satt längst ut en saxsprint påträdd lite
halvdant. Den var väldigt rostig. Ett av fläktbladen var skadat,
så det fattas ca 5 x 5 mm plast.

Vi tog bort saxsprinten, som satt påträdd halvvägs på ett av bladen.
Denna sprint, när den gled ut skrapade emot
höljet, så det smattrande
ljudet uppträdde. När man körde fläkten på högsta fart, hördes inget,

eftersom då saxpinnen av centrifugalkraften trycktes in och inte
gick emot höljet.

Då det luktade bränd elkomponent/kabel, var då saxpinnen klämts
mot höljet, så motorn inte kunde
snurra, utan den stod still och stallade.

Efter noggrann uppsmörjning gick fläkten lätt och vi monterade in den.

Allt fungerade perfekt.

Hoppas det gör det i morgon också !

Det vi såg vid undersökningen av fläkten bekräftade,  vad vi googlat
fram på olika forum.

Men, man ser, vad en liten saxsprint kan ställa till, om den hamnar
på en olämplig plats.

Tur vi kunde lösa det, utan att jag fick lämna in bilen.

Så jag säger tack till Frankie för hjälpen.

Ett svar på ”IBLAND LÖSER SIG ETT PROBLEM ENKLARE…”

Grattis Mats!
Där drog du dom om näsan, Bilfirmorna alltså.
Tänk den “Hemska” tanke du lämnat bilen till “Någon kunnig firma” undersökning, om dom hittat felet &
åtgärdat det, Pris som ett mindre jordskred!!!
Bra jobbat!
Mvh.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.